منبرهای خرداد ماه ۱۳۹۵

نگارش در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۵ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

منبرهای خرداد ماه ۱۳۹۵

___________

◀️ سخنرانی

? موضوع:

درک حضور امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) دنباله بحث
? از جمعه ۳۱ اردیبهشت تا پنج شنبه ۶ خرداد ماه

? پس از اقامه نماز ، ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ دقیقه

◀️ میبد، میدان مهدیه، خیابان شهید جعفری نژاد، کوچه سفال، پس از مسجد امام حسن (ع)، منزل آقای مهدی علمچی
کبوتر چاه می توان شد!

_____________

من به چاه باور دارم
یوسف من از چاه به جاه رسیده است
یارم شبها
در سکوت نخلستان و زمستان
به چاه ها
آه خویش گفته است
من به چاه
به آب و آیینه اش
سخت باور دارم
خویشاوندی کهنه ای دارم
و غوعایی با کبوتر های چاهی
آواره در این بیابان بی پایان
گاهی
خرافه های تباهی را
در بریدن از این چاه آینه وش ، دیده ام
بگذارید گاهگاهی
تنهایی ام را
در این استوانه ی راز های دراز، جستجو کنم.
بگذارید
تا زلال اشک
بر آب بریزم
نه در هرم بی امان
در آفتاب سوزان
بگذارید نفس به چاه بسپارم
بگذارید…

پیوست؛
هر وقت نوشته ای خواندید که تلاش می کرد تا جمکران را از دریچه ی چاه بنگارد و دلایلی را برای بی اصل یا خرافه بودن جمکران، بیاورد، اگر حالی برایتان بود این دو سه پاره خط مرا نیز بخوانید!
حسین انصاری

http://www.h-ansari.net/1394/10/30/کبوتر-چاه-می-توان-شد/

___________
◀️ سخنرانی

? موضوع:

تمایز و تفاوت های عصر غیبت و عصر ظهور
? از دوشنبه ۳ خرداد تا پنج شنبه ۶ خرداد ماه

? ساعت ۲۲ تا ۲۲:۴۰ دقیقه

? مناسبت: یادبود چندمین سالگرد جوان برومند عماد مدقق

◀️ یزد، خ کاشانی، کوچه روبروی آتشکده، انتهای کوچه روبروی فضای سبز، منزل آقای رضا مدقق

__________

◀️ سخنرانی

? موضوع:

خانواده و مسائل روز جوانان

? ۱۲ خرداد ماه

? ساعت ۱۸:۱۵الی ۱۹:۳۰

? مناسبت جلسه دوره ای (ماهانه)

◀️ یزد، مسجد امام صادق (ع) کوی استادان خ ادب

برگزارکننده سرکار خانم آزادی (عرفانی)

___________
◀️ سخنرانی

? موضوع:

مرگ اندیشی، روی دیگر مرگ و بشارت های دینی به مومنان

? ۱۳ خرداد ماه

? ساعت ۱۱ تا ۱۱:۴۵

? مناسبت درگذشت بانو فاطمه سادات امامی

◀️ میبد، خ شهید جعفری نژاد، حسینیه سادات

__________
◀️ سخنرانی

? موضوع:

نقش های زیبای عالمان عارف در سایه سار سخن معصومان

? ۱۳ خرداد ماه

? ساعت ۲۱:۱۵ تا ۲۲

? مناسبت؛ سالگرد آیت الحق حاج سید ابوالقاسم حیدری و یادبود جمال سالکان حاج سید جواد حیدری اعلی الله مقامهما

◀️ میبد، مسجد جامع میبد

811713375_20202
نوشته ی زیر که در مسیر یزد به میبد در موضوع سخنرانی فراهم گردیده نمایی از گفتار من با عنوان “نقش زیبای عالمان ربانی در سایه سار سخن معصومان است که امشب در مسجد جامع میبد ارائه گردید. در این مجلس توفیق یار بود و حضرت حاج سید علیرضا حیدری، ابوی بنده، حاج شیخ علی انصاری، حجت الاسلام سید امامی، شاعر توانا زکریا اخلاقی، دکتر شهاب الدین وحیدی و فزندان فاضل جناب حیدری، حضور داشتند و حضور با شکوه مردم از زن و مرد، جلوه ای بیشتر به مجلس بخشیده بود.

عالمان حقیقی را از منظرهای گوناگونی می توان نظاره کرد و از زوایای مختلفی از زندگی آنان بهره گرفت. آنان در ابعاد متفاوت و گوناگونی می توانند دیده شوند و از آنان الگو گرفته شود و سرمشق باشند. بعد تربیتی، بعد اخلاقی، بعد علمی، و بعد معنوی، تنها بخشی از جهات متکثر شخصیت آنان را نشان می دهد نه همه ی آنچه را که واجدند. بر این اساس ضرورت دیدم که یکی از جهات دیگری را که در زندگی آنان با همه پررنگی اش، از چشم های بینندگان ساده نگر پنهان می ماند بازگویی کنم و آن نقش “خوب اندیشی و زیبا بینی” در زندگی آنان است. زندگی هایی که گاه در تلخی و مشقت های فراوان سپری گشته و زخمه های طاقت سوزی را بر سینه ی آنان نواخته و دل های صبور و بردبارشان را مانند کوره آتش گداخته است. با این همه همواره در باره همگان، خوب اندیشیده و زیبا دیده اند. اینان مصداق حقیقی این بیت حافظ اند که: پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت/آفرین بر نظر پاک خطا پوشش باد. نظر پاک و خطاپوش، به زبان شاعر، توصیف چنین آدم های به اوج رسیده ای است.
چنین عالمانی اگر چه اکنون به گونه های کمیاب گل های زیبایی می نامند که رویش آنها نادر و یافتن آنها بسیار دشوار و دیریاب است، اما هنوز هم لذت دیدن آنها رنج جستجو را شیرین و آرامش دیدار خوبشان، تلخی سرخوردگی و ناامیدی را از یاد می برد. این گروه از مردان خدا، صفت های برجسته ای دارند که شاید شمارش همه آنها از توان خارج باشد و دست فهم در رسیدن به آن بهره های معرفت و یقین، کوتاه، برای همین بهتر آن است تا در قالب سخنی بلند از امام رضا ع که در توصیف خردمندان واقعی گفته اند، نقش و نمای زیبای عالمانی را به نظاره بنشینیم که همای خرد را به یاری تلاش و سلوک ربانی خود، حاصل کرده اند.

حضرت رضا(ع) می فرماید: لا یتم عقل امرء مسلم حتی تکون فیه عشر خصال: الخیر منه مامول و الشر منه مامون. یستکثر قلیل الخیر من غیره، و یستقل کثیر الخیر من نفسه. لایسام من طلب الحوائج الیه، ولا یمل من طلب العلم طول دهره. الفقر فی الله احب الیه من الغنی و الذل فی الله احب الیه من العز فی عدوه. و الخمول اشهی الیه من الشهره. ثم قال(ع) العاشره و ما العاشره؟ قیل له: ما هی؟ قال(ع): لایری احدا الا قال: هو خیر منی و اتقی؛ خرد انسان مسلمان کامل نیست، مگر این که ده خصلت را دارا شده باشد:
۱- از او امید خیر می رود.
۲- بدی از او انتظار نمی رود.
۳- نیکی های اندک دیگری را بسیار می داند.
۴- خوبی های بسیار خود را اندک می شمارد.
۵- از پاسخگویی به حاجت و نیازهای دیگران خسته نمی شود.
۶-در درازای عمر هرگز از طلب علم و آگاهی خسته نمی شود.
۷- فقر برای خدا و در راه خدا را از غنا خوشتر می دارد.
۸- خفت و خواری در راه خدا برای او دوست داشتنی تر از عزت همراه دشمن خداست.
۹- گمنامی را از شهرت دوست تر می دارد.
سپس فرمود: دهمی و چه چیزی است دهمی! به ایشان گفته شد: دهمی چیست؟ فرمود: کسی را نبیند مگر این که می گوید او از من بهتر و با تقواتر است. (تحف العقول، .۴۴۳)
واجدان چنین خصلت هایی در زندگی به چنان رتبه ای دست می یابند که از مردمان روزگار، جز خوبی نمی فهمند و نمی دانند و جز زیبایی نمی بینند. برای تکمیل این بخش از یادداشت ارسالی یکی از دوستان پژوهشی یاری می گیرم. آقای قربانی نوشته در این یادداشت زیر عنوان “رفتار کریمانه یونس بن عبدالرحمان” می نویسد؛
《ائمه علیهم السلام شاگردانی تراز قرآن تربیت کرده¬ و تحویل جامعه داده اند. شریعتمدای اصحاب ائمه شواهد فراوانی دارد که جمع آوری آن، موضوع مقاله یا مقالات خوبی است. نمونه بارز این پایندی، رفتار یونس بن عبدالرحمن است. یونس به علل مختلفی که در رجال کشی آمده، شدیدا توسط شیعیان ترور شخصیتی شده است؛ تا جایی که در محضر امام رضا علیه¬ السلام به گریه افتاده و می¬گوید: با اینکه از امامت شما در برابر واقفیان دفاع کرده¬ام، این حال روز من نزد شیعیان است! و حضرت او را دلداری داده که وقتی امام تو از دستت راضی است تو را از این سخنان چه باک! شاهد این ناجوانمردی ها در حق ایشان گزارش ۹۳۰ شیخ کشی است: «أَنَّ یُونُسَ بْنَ عَبْدِ الرَّحْمَنِ قِیلَ لَهُ: إِنَّ کَثِیراً مِنْ هَذِهِ الْعِصَابَهِ یَقَعُونَ فِیکَ وَ یَذْکُرُونَکَ بِغَیْرِ الْجَمِیلِ! فَقَالَ: أُشْهِدُکُمْ أَنَّ کُلَّ مَنْ لَهُ فِی أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین (ع) نَصِیبٌ فَهُوَ فِی‏ حِلٍ‏ مِمَّا
قَال؛ به یونس گفته شد، بسیاری از شیعیان به شما بد می¬گویند و پشت سر شما غیبت می¬کنند. یونس گفت: شما را شاهد می¬گیرم هر کسی که از [محبت] امیرالمؤمنین علیه السلام نصیبی برده است، از آنچه گفته، حلالش کردم» (رجال کشی، ص۴۸۸). این دانش آموخته مکتب اهل بیت چه زیبا محور و علت بخشش خود را محبت به امیرالمومنین قرار داده است و چه خوب که ما نیز به این بهانه همدیگر را ببخشیم.》

__________
? سخنرانی

? موضوع:پژوهشی در دعای ندبه (دنباله بحث)
?زمان:جمعه ۱۴ خرداد

?دعای ندبه: ساعت ۷ صبح
? سخنرانی: ساعت ۷:۴۵ صبح

♦️ مکان: خ ۱۰فروردین کوچه دروازه قصابهامجتمع کوی تل

811125165_34160

________

◀️ سخنرانی

? موضوع:

گفتگویی پیرامون مرگ اندیشی در تفکر دینی، دو مولفه آگاهی و اثر بخشی

? ۱۶ خرداد ماه

? ساعت ۸:۴۵ تا ۹:۳۰
? مناسبت؛ درگذشت دکتر ضیاء الله بوترابی
◀️ یزد، مسجد برخوردار

****
کوتاه نوشته ای است در شرح حال
شادروان دکتر بوترابی که همزادگاه
استان همدانی ما بود.

دکتر «ضیاءالله بوترابی» از پزشکان کارآزموده و فرهنگ‌دوست استان یزد بود که پس از دوسال تحمل بیماری، سحرگاه دوشنبه دهم خرداد، بدرود زندگی گفت و به رحمت الهی پیوست. آقای مسرت، پژوهشگر فرهنگ عامه یزد، در احوال ایشان نوشته‌است،«او در شهریور ۱۳۱۹در نهاوند متولد شد، دوره عمومی پزشکی را در سال ۱۳۴۷ و دوره تخصصی بیماری‌های داخلی را در سال ۱۳۵۷به پایان برد و بعد از انقلاب، مطب او در کوچه سهل ابن علی خیابان امام یزد، محل مراجعه شیفتگان این پزشک اخلاق و فرهنگ شد.»
دکتر بوترابی در اردیبهشت ماه ۹۴ از سوی چهار دانشگاه استان یزد به طور مشترک، استاد نمونه استان معرفی گردید که در آیینی از وی تجلیل شد.
از امتیازات او در جامعه پزشکی که به آن تعلق داشت، علاقه فراوان وی به مباحث فرهنگی و اندیشگی بود به گونه ای که هر پنجشنبه در کتاب‌فروشی آگاه در جستجوی کتاب‌های تازه بود و حتی در ایام هجوم بیماری، دست از این علاقه برنداشت. چند ماه پیش از مرگ، با شیفتگی بسیار اظهار می‌کرد که تاریخ جامع ایران (از انتشارات بنیاد دایره المعارف) را تهیه کرده و مشغول خواندن آن است.
او در رویارویی با اندیشه مرگ نیز انسانی خردمند بود. با آنکه مرگ را پیش روی خود می دید امّا از فکر به آن پریشانی نمی کرد و به تامل پیرامون آن می پرداخت و عنوان می‌کرد که به شیوه کتاب «در آستانه» شاملو، مشغول نوشتن شعر گونه‌هایی در باره رفتن به سرای دیگر است؛
***
فرصت کوتاه بود و سفر جانکاه بود
امّا یگانه بود و هیچ کم نداشت
دالان تنگی را که درنوشته‌ام
به وداع
فراپشت می‌نگرم
***
بدرود
بدرود
رقصان می‌گذرم از آستانه اجبار
شادمانه و شاکر.

Studio_20160604_231328

__________
◀️ سخنرانی

? موضوع:

مرگ اندیشی، روی دیگر مرگ در امیدواری مومنان
? ۱۶ خرداد ماه

? ساعت ۱۰:۴۵ تا ۱۱:۳۰
? مناسبت درگذشت بانو فاطمه سادات امامی
◀️ میبد، خ شهید جعفری نژاد، خ سفال، مسجد امام حسن(ع)

*******

《مرگ به مثابه محیطی برای داوری انسان ها》

عنوان سخنان حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری در مراسم ختم مرحوم شادروان حاج محمود اولیا در قالب ویژه نامه ای به مناسبت چهلم آن مرحوم از سوی تحریریه یزدان نیوز منتشر شده است.

811711410_159007423802998_116256814422702_157946814439313_156881423915338_80905811711277_160379

آغاز برنامه های ماه مبارک رمضان  ۱۳۴۷ هجری قمری

__________
◀️ سخنرانی

? موضوع:
پنجگانه ی سلوک معنوی انسان در ماه مبارک رمضان

? ۲۲ خرداد ماه تا ۳۰ خرداد (از شب ششم ماه مبارک تا شب چهاردهم)

? ساعت ۲۲:۳۰ تا ۲۳
? مناسبت مجلس معارف ویژه شب های ماه مبارک رمضان
◀️ یزد، خ سلمان ره، حسینیه کربلایی ها
پوستر برنامه سخنرانی در شب های ماه مبارک
در صفحه اینستاگرام حسینیه کربلایی ها
812231413_143791

___________

◀️ سخنرانی

? موضوع:
جاودانگی های انسان

? ۲۸ خرداد

? ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۱۵
? مجلس سوگ درگذشت دکتر محمد علی رادی
◀️ میبد، بشنیغان، بیت الزهراء س،

IMG_20160620_044908
در معیت زنده یاد دکتر محمد علی رادی
میزبانی مجلس فاطمیه، اسفند ۹۴

__________
◀️ سخنرانی

? موضوع:
راه دراز و دشوار فرهنگ
? ۳۱ خرداد

? ساعت ۸٫ تا ۸:۴۵
? مجلس بزرگداشت به مناسبت درگذشت دکتر محمد علی رادی، چهره ی فعال در عرصه سیاست و فرهنگ استان، و مدیر مسئول نشریه وزین “سایه بان”

از سوی اداره کل ارشاد اسلامی یزد

◀️ یزد، خیابان امام(ع) حسینیه حظیره

_________________
با حضور استاندار یزد؛
مراسم ختم مدیرمسئول هفته نامه سایه بان برگزار شد
مراسم ختم مدیرمسئول هفته نامه سایه بان و پیشکسوت مطبوعاتی استان و شهرستان میبد، صبح دوشنبه ۳۱ خرداد ماه با حضور استاندار یزد و معاون سیاسی ، امنیتی واجتماعی استاندار برگزار شد.
http://yon.ir/fo0i
با ما همراه باشید:
@ostanyazd
⭕️ یک محقق دینی در یزد اعلام کرد:
✅ چرخه تعطیلی و لغو فعالیت‌های فرهنگی باید اصلاح شود
? موفقیت اصلی اصحاب فرهنگ در رسانه بودن است
☀️ @Barankavir
? زبان فرهنگی، نوعی زبان است که بر مبنای مهربانی است، زبان سیاست، زبان مدیریت اجرایی، اقتصادی، یا صنعتی نیست، زبانی است از جنس عشق، زبانی است که جز نرمی و لطافت نمی شناسد، زبان فرهنگی به قدری نرم است که حتی در برابر دشمن، بر همان نرم و رامشگری دوام می آورد و به همین جهت هدف انتقاد تیز طبعان و سخت سخنان نیز خواهد گشت.
☀️ @Barankavir
♦️ بیشتر بخوانید: http://yon.ir/9Rf0

زبان فرهنگی، نوعی زبان است که بر مبنای مهربانی است، زبان سیاست، زبان مدیریت اجرایی، اقتصادی، یا صنعتی نیست، زبانی است از جنس عشق، زبانی است که جز نرمی و لطافت نمی شناسد، زبان فرهنگی به قدری نرم است که حتی در برابر دشمن، بر همان نرم و رامشگری دوام می آورد و به همین جهت هدف انتقاد تیز طبعان و سخت سخنان نیز خواهد گشت.

به گزارش یزدی نیوزاستاد انصاری در مراسم بزرگداشت شادروان رادی مدیر مسئول نشریه سایبان که در یزد برگزار شده بود ،زبان و ادبیات فرهنگی را نوعی از زبان معرفی کرد که با بسیاری از زبان‌های دیگر از جمله زبان سیاست و زبان ادبیات تعلیمی حوزه و دانشگاه متفاوت دانست و با انتقاد از کسانی که بدون گذر از مرحله ی فهم زبان فرهنگ، بلافاصله از مقطع آموزشی حوزه و دانشگاه به عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی وارد می‌شوند؛ بیان داشت: در مراکز خوبی که در پی تعلیم و تربیت‌های عالی هستند، مثلا به جمعیت پزشکی، اخلاق پزشکی هم می آموزند، اما جامعه ما نسبت به برخی از این مشکلات بی‌تفاوت می‌گذرد. فارغ التحصیلان، گاهی یکسره از حوزه و دانشگاه وارد عرصه‌های فرهنگی می‌شوند بدون آن که توانایی و آگاهی از ادبیات فرهنگی را کسب کرده باشند.
وی تاکید کرد: زبان فرهنگی، نوعی زبان است که بر مبنای مهربانی است، زبان سیاست، زبان مدیریت اجرایی، اقتصادی، یا صنعتی نیست، زبانی است از جنس عشق، زبانی است که جز نرمی و لطافت نمی شناسد، زبان فرهنگی به قدری نرم است که حتی در برابر دشمن، بر همان نرم و رامشگری دوام می آورد و به همین جهت هدف انتقاد تیز طبعان و سخت سخنان نیز خواهد گشت.
این محقق علوم دینی با اشاره به این که یکی از اختلاف‌ها بین مسئولان و نظامیان و پادگانیان از همین‌جا آغاز می‌شود و ادبیات فرهنگی با ادبیات سازمان‌های سیاسی و اجرایی و نظامی متفاوت است گفت: گاهی زبان اصحاب فرهنگ برای این مراکز قابل فهم نیست، زبان فرهنگی برای پادگانیان قابل فهم نیست، بیاناتی که اهل فرهنگ مطرح می‌کنند، با نظامیان و سیاسیون و افراطیون تفاوت دارد.
وی سپس به نقل روایتی از پیامبر اکرم پرداخت و اظهار داشت: حضرت محمد مصطفی(ص) فرمودند سه مسئله است که یک بخش بزرگ از رسالت پیامبران را به خود اختصاص داده است:  یکم: الرفق؛ یعنی زبان نرم داشتن، خلق و خوی آرام و متین، بدون خشم و داعیه‌دار جذب و وصل و کنش. تو برای وصل کردن آمدی / نی برای فصل کردن آمدی. این زبان، زبان وصل کردن است.

? فشار غیرقابل کنترل مخاطبان به اصحاب فرهنگ

استاد انصاری دومین بخش از رسالت پیامبران را «الاقتصاد» یا اعتدال معرفی کرد و گفت: واژه اعتدال ابتدا به معنای گرایش اعتدالی در مباحث مالی مطرح بوده ، اقتصاد یعنی تعادل داشتن و معتدل بودن، و به چپ و راست خم نشدن، یعنی بر سر مرز حقیقت‌ها و ارزش‌ها، معتدل گام زدن و سخن گفتن.
حسن الجوار؛ همزیستی نیکو؛ سومین بخش از رسالت پیامبران بود که انصاری آن را یادآور شد و خاطرنشان کرد: آنان که زبان فرهنگی دارند به رغم خرده‌گیری‌هایی که می‌شود، با گروه‌ها و گرایش‌های گوناگون نوعی روابط پسندیده دارند و شما از شخصیت‌هایی که مسئولیت‌های فرهنگی پذیرفته‌اند نمی‌توانید انتظاری جز این داشته باشید.
وی افزود: راه دراز و دشوار فرهنگ به اینجا ختم نمی شود، فقط بالادستی‌ها نیستند که فشارهایی را بر اصحاب فرهنگ وارد می‌کنند، گاهی مخاطب‌ها نیز فشارهای غیرقابل کنترلی را بر اصحاب فرهنگ وارد می‌کنند و بخشی از طولانی شدن کار فرهنگی به همین دلیل است. مخاطب با فهم‌های بعضا ناقص خودش و عادت هایی که با آن خو کرده ، اصحاب فرهنگ را دچار تنگناهایی می‌کند .

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری در بخش دیگری از سخنان خود توصیه کرد: دوستان ذهنشان را معطوف کنند به برخی روایات. از امام صادق(ع) آمده است که قولوا مایعرفون و دعوا ما ینکرون؛ یعنی بگویید آنچه را مخاطبان شما آن را می شناسند و آنچه را مخاطب نمی شناسد رها کنید. این توصیه، به دلیل فشاری است که مخاطبان، بر فرهنگ، تحمیل می کنند. ، یک خطیب،‌یک هنرمند، یک فیلم‌ساز، یک ارتباطگر، بخشی از مشکلاتی که دارد ناشی از کنش با مخاطبانش است، با تغییر سطح آگاهی مردم، نویسنده امروز هیچگاه محدودیت‌های سال‌های گذشته را تجربه نمی‌کند، اما فشارهای جدید دیگری را از ناحیه مخاطب همواره می بیند و تحمل می‌نماید.
وی همچنین توضیح داد: معمولا فشارهای برخاسته از سطح جامعه و توده های عوام، با واسطه یا بی واسطه، به کل جامعه منتقل می‌شود، و موج هایی می آفریند. اولین کسانی که به این عرصه ورود می‌کنند، سیاستورزان هستند، و چون بیش از آنکه به فرهنگ جامعه، فکر کنند، به تعداد جمعیت و افزایش رای توجه دارند، به این موج، بیشتر دامن می زنند. تعطیلی‌ها و لغو و جلوگیری از اکران و انتشار و … به این موضوع برمی‌گردد و این چرخه تعطیلی و لغو فعالیت‌های فرهنگی باید اصلاح شود.
این پژوهشگر علوم دینی تاکید کرد: سیاستمداران باید به معنای واقعی سیاستمدار و به دنبال راه بردن جامعه باشند نه این که هر صدایی را که از جامعه برخاست، نعمت پروردگار بدانند و پیشاپیش آن صداها بیفتند. اصحاب فرهنگ نیز به لحاظ مخاطب عمومی که انتخاب کرده‌اند وظیفه اشان سنگین‌تر می‌شود و باید با همت این  فشار و سختی را تحمل کرد و کوشش بیشتری بنمایند تا جامعه به این ظرفیت برسد که سخن آنان را بنوشد و بفهمد، برخی از فشارها بر اصحاب فرهنگ به این مقطع برمی‌گردد.

? زبان فرهنگی باید به سوی اصلاح خشونت در جامعه برود
استاد انصاری با اشاره به سختی‌ها و فشارها و بی‌مهری‌هایی که اصحاب فرهنگ در یک استان تحمل می کند ، سهم دیگری از فشارهای موجود در مسیر فرهنگ و کار فرهنگی را بر اساس سخنان پیشوایان، در جابجایی اولویت‌ها و پرداختن به فروع به جای اصول ارزیابی کرد و گفت: اصحاب فرهنگ نیز گاهی مانند سیاستمداران، به این خطا دچار می شوند که مسائل فرعی و کوچک را مسائل اصلی جامعه فرض می‌کنند،‌ مانند آنان که اندکی تار مو را می‌بینند ولی فقر را و بی عدالتی و تفاوت درآمدها را نادیده می‌گیرند.
وی در این بخش از سخنان خود در خصوص جنجال حقوق های نجومی ابراز داشت:  مراکز دولتی باید رسما پاسخگو باشند که مبنای پرداختی‌های حقوق بالا، مربوط به این دوره است یا دوره قبل و چه اقداماتی را برای اصلاح آن کرده‌اند؟! وی افزود، اشتباه در تشخیص اصول و فروع، راه را در عرصه‌های فرهنگی دور و دراز می‌کند و اصحاب فرهنگ باید از مسایل اصلی تا به سامان نرسیده است ، به مسایل پَرت و دورافتاده توجه چندانی نکنند.
این عالم دینی برای نمونه تاکید کرد که اگر چنانچه خشونت در سطح جامعه رو به رشد و فزایندگی باشد باید زبان فرهنگی آنان به سوی اصلاح و کاهش آن برود، و پیشگیری از آن ، مسئله اصلی باشد؛ و گفت: امام باقر(ع) در انتقادی سازنده از جامعه زمان خودش می فرماید شما مشکل‌تان این است که فرعیات را چسبیده‌اید و خطوط اساسی و اصولی را فراموش کرده‌اید.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاری سهم دیگری در دشواری و درازی راه فرهنگ را در این دانست که اصحاب فرهنگ به جای این‌که به توزیع فکر و ایده ها، فکر کنند، به توضیح ایده‌ها و آرمان های خود می‌پردازند و این شعر از حافظ را قرائت کرد:
فکر خود و رای خود در مذهب رندی نیست /  کفر است در این مذهب خودبینی و خودرایی
وی خطاب به حاضران در این مراسم گفت: اصحاب فرهنگ باید بدانند موفقیت اصلی‌شان در رسانه بودن است. باید از یک سو، مشکلات گسترده در لایه های جامعه را بیابند  و به اصحاب قدرت و بالادستی‌ها منتقل کنند، و از سویی دیگر باید از متفکران، جامعه شناسان، تاریخدانان، اقتصاددانان، دین شناسان، قرآن پژوهان و روشنفکران، اندیشه‌ّهای درست و سودمند را بگیرند و در قالب های فرهنگی و هنری مناسب به جامعه انتقال دهند و میان اندیشمندان  و توده های جامعه ارتباط برقرار کنند. اصحاب فرهنگ باید جایگاه خود را بدانند و بیش از آن که به ترویج رای خود سرگرم باشند، باید به آرای اصحاب اندیشه بپردازند، بیشتر از دیگران بخوانند و کمتر از خود بگویند، نباید این گونه شود که نشریه‌ای مجوز بگیرد و بخواهد صرفا به انتشار رای و فکر خود بپردازد.
استاد انصاری با انتقاد از ناشناخته ماندن برخی شخصیت‌های فرهیخته کشور و استفاده نکردن رسانه ملی از این شخصیت‌ها، وظیفه رسانه ملی و همچنین مطبوعات و سایر رسانه‌ها را در این زمینه یادآور شد و افزود: نشریه‌ “سایه بان” که مرحوم شادروان دکتر محمدعلی رادی میبدی منتشر می‌کرد در این خصوص تلاش زیادی می‌کرد و الگو بود، به ویژه در چند سال اخیر، نمره مطلوب گرفته بود.
این دانشمند علوم دینی با اظهار این که متاسفانه مشاهده می‌شود امثال من، به جای این که اندیشه دیگران را بخوانیم و درصد اندکی بر آن بیفزاییم، گاهی درصد زیادی از پیش خود، می‌گوییم و اندکی از بزرگان استفاده می‌کنیم، خاطرنشان ساخت: جامعه هم باید در برابر رسانه ها ، رفتاری عقلانی داشته باشد و روایت‌هایشان از بزرگان اندیشه را بگیرد و آرای بی اهمیت و ارتجالی آنان را رها سازد، رسانه ها نیز باید آرای بلند صاحبنظران را که در جامعه به هرز می‌رود به جامعه منتقل کند. همچنان که ائمه متأخر، در باره نوشته های فراوان ابن ابی عزاقر، یکی از غالیان آن دوره ها، فرمودند: خذوا ما رووا، و ذروا ما رأوا؛ به روایت های آنان از بزرگانتان اهمیت بدهید و آرای شخصی آنان را رها کنید.
گفتنی است این مراسم  از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تجلیل و بزرگداشت مقام شادروان دکتر محمد علی رادی میبدی مدیر مسئول نشریه سایه‌بان در حسینیه شهید صدوقی یزد با حضور اهالی فرهنگ و هنر و رسانه استان یزد برگزار شده بود.

خبر از محمد امامی

****

بازتاب سخنرانی در دو نشریه استانی

IMG_20160701_031444IMG_20160701_031658IMG_20160701_031713

یک نظر بگذارید