مطالب رسیده از شما
آقاجون عادت دارد بعد از خطبه خواندن در منبرش، حرف هایش را با یک یا دو بیت شعر آغاز کند.
این بیت را هم اولین بار از زبانِ آقاجون شنیدم:
تو که یک گوشه ی چشمت غمِ عالم ببرد
حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد
شیفته ی همین حیف باشدِ شعر شدم. سراغِ ابیاتِ دیگر و شاعرش را از گوگل گرفتم.
شاعرش آدمی ست زاده ی مشهد. متولد بهارِ ۱۳۰۰ و با نامِ شناسنامه ای سید عماد الدین حسن بُرقِعی.
کسی که در سه سالگی مادر و در شش سالگی پدرش را دیگر نداشت. و از آن به بعد با پدربزرگ و مادربزرگش، روز های زندگی اش را گذراند.
در نه سالگی با تشویق دایی اش به دنیای شعر و شاعری پیوست.
و آنقدر در دنیای شعر فرو رفت که در جوانی به شاهین تخلص یافت.
بعد ها هم فریدون مشیری تخلصِ عماد خراسانی را برایش برگزید.
زندگی خوشی هم که با همسرش آغاز کرد، فقط تا هشت ماه طول کشید. بعد از آن با مرگِ همسرش، به تنهایی زندگی را گذراند.
و کاش عماد ۱۴ سال پیش نمرده بود، آن وقت می شد پرسید که این شعر را چه زمانی و با چه حالی سرود؟
وقتی این غزل را گفت، به آدم هایی که بعد از او این را می خوانند هم فکر می کرد یا نه؟
به گمانم عماد شاید هیچ وقت به این فکر نکرده بود که غزلش چه بر سرِ آدم های بعد از او می آورد.
بر سرِ آن هایی که هر شب و هر روز هی با خودشان بگویند:« حیف باشد که تو باشی…»
او چه می دانست آدم هایی که این شعر را بعد از او می خوانند، هر گاه گرفتارِ غمی می شوند، کاسه ی چشم شان لبریز اشک می شود، روی صورتشان باران راه می گیرد و لبشان پر از غزلِ عماد می شود:« حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد»
آدم هایی مثل آقاجون، که هر بار این بیت را بخواند و دلِ امثالِ من بلرزد و با خود بگویم، براستی:« حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد»
و مامان هم بیت اولش را تکرار کند:« تو که یک گوشه ی چشمت غمِ عالم ببرد»
و حالا حیف است که کاملِ این شعر را نخوانید.
تو که یک گوشه ی چشمت غمِ عالم ببرد
حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد
نیست دیگر به خرابات، خرابی چون من
باز خواهی که مرا سیلْ دمادم ببرد
حالِ آن خسته چه باشد که طبیبش بزند
زخم و بر زخم، نمک پاشد و مرهم ببرد
آن که بر دامنِ احسانِ تو اش دسترسی ست
به دهان، خاکش اگر نام ز حاتم ببرد
زنگِ چل ساله ی آیینه ی ما گر چه بسی ست
آتشی همدم ما کن که به یک دم ببرد
رنجِ عمری، همه هیچ است اگر وقتِ سفر
رخ نماید که مرا با دلِ خرّم ببرد
من ندانم چه نیازی ست تو را با همه قدر
که غمت دل ز پریزاده و آدم ببرد
جان فدای دلِ دیوانه که هر شب بر ِتوست
کاش جاوید، بدان کوی، مرا هم ببرد
ذکرِ من نامِ دلارای حبیب است عماد!
نیست غم، دوست اگر نام مرا کم ببرد
منبع: کانال تلگرامی
زهرا_انصاری
______________
سخنرانی
? یزد، بلوار نواب صفوی، کوچه اداره پست(کوچه شهید عطا بخش)، چهار راه اول، سمت راست، منزل جناب آقای شرفی.
از سه شنبه ۷ آذر تا پنج شنبه ۱۶ آذر ۹۶
به مدت ۱۰ شب
ساعت ۱۸ تا ۱۸:۴۵
موضوع:
بنیان تشیع بر بنای تشکیلات
???
سابقه بحث:
سال گذشته در این مجلس به بحث “دین خداقلی در عرصه زندگی اجتماعی” پرداخته شده بود که به دلیل نگرش اجتماعی به موضوع حاضر پیوند هایی دارد. اما بحث کنونی دارای مقدماتی است که به طور خاص در باره دو بخش آن پیش از این گفتگو شده است.
بخش نخست از مقدمات این بحث در سال ۹۳ در مسجد اتابکی یزد با عنوان “روح اجتماعی در خطابات شرعی” گفته آمده است و بخش دومی از آن در قالب بحث “ویژگی رفتارهای جمعی در دین” در مجالس اقامتگاه سنتی باباحاجی در یزد صورت گرفته است.
اکنون باید به فلسفه (چرایی)، انگیزش، بافت و شکل های این تشکیلات پرداخته و راهکارها و عملکردهای چنان تشکیلاتی نمایانده شود.
_______
سخنرانی
? یزد
مجلس ختم جناب آقای میرساعیان
چهار شنبه ۸ و جمعه ۱۰ آذر ۹۶
? شب اول: مسجد سلمان، خیابان بنافتی زاده.
? شب دوم: خیابان سلمان، مسجد زینبیه
ساعت ۱۹تا ۱۹:۴۵
موضوع:
ضرورت (وجوب) خوانش تاریخ ۲۵۰ ساله زندگی امامان معصوم
__________________
فَانْظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ کَیْفَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚ إِنَّ ذَٰلِکَ لَمُحْیِی الْمَوْتَىٰ…(روم/آیه۵۰)
پس به آثار رحمت الهى و نتایج باران بنگر …
@menbar_ansari
________________
? این المعد لقطع دابرالظلمه
? سخنرانی استاد انصاری
? موضوع:پژوهشی در دعای ندبه
?جمعه ۱۰ آذر
?دعای ندبه: ساعت ۷ صبح
? سخنرانی:ساعت ۷:۴۵ صبح
♦️یزد خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابهامجتمع کوی تل
_______________
میلاد پیامبر رحمت:
کهکشانها به او افراشته است.
________
سخنرانی
? یزد، سه راه حکیمیان، ابتدای بلوار پاکنژاد، مسجد بلوری زاده، یادکرد چهلم شادروان میرزا احمد ملک ثابت.
چهار شنبه ۱۵ و پنج شنبه ۱۶ آذر ۹۶
ساعت ۱۹ تا ۱۹:۳۰
موضوع:
شب اول در هوای پیامبر صلی الله علیه و سلم
شب دوم در هوای جعفر صادق علیه السلام
_________
???
? محیط پیرامونی در بارور شدن توانایی (استعدادها) افراد، نقش مهمی بازی می کند. در نظر بگیرید که اگر اطرافیان یک هنرمند، از درک و ذوق هنری در آن رشته هنری به کلی بی بهره باشند، و حاصل کار هنرمند را به هیچ نگیرند، هنرمند را دچار عوارضی می کنند که سرخوردگی، وازدگی، گوشه گیری، سکوت و حتی خشم و دلزدگی از اطرافیان، نمونه هایی از آن است.
وضعیت پژوهشگران نیز از این قاعده جدا نیست و گاه و بیگاه بخشی از این عارضه ها را تجربه می کنند و با آنها درگیرند. البته اینها توصیف صورت اولیه محیط پیرامونی آنهاست که باید شناخته شده و برای آن راهکارهایی سازگار در پیش گرفته شود و هرگز به معنای وانهادن مسئولیت و تن دادن به خسارت ها و پذیرفتن زیان های برخواسته از عوارض بالا نخواهد بود. راهکارهایی مانند در جریان گذاشتن اطرافیان در انگاره های کلی کار، بازگویی و نشان دادن نتایج احتمالی کارها به آنان،کامیابی و موفقیت های دست یافته را با اطرافیان در میان گذاشتن، مخالفت ها یا مخالفان راه را با آنان بازگو کردن، یادآوری ارزش کمک و یاری اطرافیان به مقاصد پژوهش.
هجدهمین جلسه پژوهش های دینی یک
دوشنبه ۲۰ آذر ۹۶
ساعت ۱۸ تا ۱۹:۳۰
دستور جلسه؛
۱٫ نقد و بررسی مقاله تازه
۲٫ پیگیری کارهای پیشین
۳- جمع بندی گفتگوهای مجازی
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش
?برای پژوهشی شدن، مطالعه و جستجوگری و تحلیل و…کافی نیست. بلکه به محیطی پژوهش پسند نیاز است و برای رسیدن به آن باید فضا و فرهنگ سازی نیز کرد و محیط زندگی، خانواده، دوستان و همنشینان را در این زمینه تا حدی بهبودی بخشید.
? آگاهی: جلسه عمومی نیست.
________
سخنرانی
? یزد، چهار راه بعثت، مسجد شاه طهماسب،
سالگرد حاج عباس رفیعی خرانق (پدر گرامی صدیق نیکوکار، جناب آقای رفیعی مدیر آسایشگاه سالمندان بهار)
سه شنبه ۲۱ و چهار شنبه ۲۲ آذر ۹۶
شب اول ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹
شب دوم ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۱۵
موضوع:
روش های کلی زندگی سالمندان در نگرش اسلامی
???
________
سخنرانی
? یزد، خ فرخی، کوچه اورژانس کلانتری، مسجد رسولیان
هفتم درگذشت شادروان حاجیه خانم ضیائی
سه شنبه ۲۱ آذر ۹۶
ساعت ۱۹:۱۵ تا ۲۰
موضوع:
نگاه استقلالی اسلام به مادران
???
________
سخنرانی
? میبد، بلوار قاضی میرحسین، بعد از یخچال، حسینیه علی آباد
دوازدهمین سالگرد شادروان حسین امامی
از سه شنبه ۲۸ تا پنج شنبه ۳۰ آذر ۹۶
ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۱۵
موضوع:
اخلاق تکاپو و تلاش
???
یک نظر بگذارید