منبرهای فروردین ماه ۱۳۹۷

نگارش در تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

سال نو بر همه همزبانان و هم میهنانانم گرامی باد.

______________

?عصر جمعه را دریابیم!

h-ansari.net

خواندن این صلوات و درود ها را از دست ندهید که زمان اندکی می گیرد اما اثر بسیار دارد و ارتباط و پیوندی به دلهای شیفته می بخشد به ویژه وقتی که موفق به خواندن دعای ندبه در صبح جمعه نشده باشند. سید بن طاووس -رحمه الله- در باره این صلوات عصر جمعه، که از امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) روایت شده است توضیحی دارد که مرحوم حاج شیخ عباس قمی(ره) آنرا ذکر کرده است.

ایشان در مفاتیح الجنان نوشته است؛ [جا دارد در اینجا صلواتى را که به ابو الحسن‏ ضرّاب اصفهانى منسوب است و شیخ طوسى و سیّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آورده‏ اند ذکر کنیم.

سیّد ابن طاووس فرموده: این صلوات از مولاى ما حضرت مهدى (عج) روایت شده و حتى اگر تعقیب روز جمعه را به جهت، عذرى نتوانستى بخوانى، هرگز این صلوات را ترک نکن “به جهت امرى که خدا جل جلاله ما را به آن آگاه نموده” است. آنگاه سیّد در ادامه سند آن را با متن صلوات نقل کرده، امّا شیخ در مصباح المتهجد فرموده: این صلوات از حضرت صاحب الزّمان (عج) روایت شده که در مکّه بدست ابو الحسن ضرّاب اصفهانى رسیده است و ما سند آن را بخاطر اختصار نسخه ذکر نکردیم. و آن دعا این است:]
بسم الله الرحمن…..

?برای خواندن متن کامل صلوات، اینجا را کلیک کنید?
http://telegra.ph/عصر-جمعه-را-دریابیم-۰۳-۲۳

_____________

فهم عدالت علی (ع) اگر به عشق او نرسد، نارساست.

_________________

شاهدنامه

تاریخ عاشورا بر وزن شاهنامه
?www.h-ansari.net
اثر بی نظیر
الهامی کرمانشاهی (میرزا احمد)

زاده ۱۲۶۴ ه.ق در تویسرکان

خوانش بخش خطابه زینب(س) در مجلس شام

اجرا: حجت الاسلام حسین انصاری

shahed1

در ۱۱۵ سال درگذشت وی

____________________

شاهدنامه،اثر الهامی کرمانشاهی[زاده ۱۲۶۴ ه.ق تویسرکان] به کوشش علی انسانی، انتشارات منیر، چاپ اول(چهار جلدی) ۱۳۸۹،

بخش خطبه زینب(س)، ج ۳، ص۲۰۷،
بخش خطبه بانو زینب(س) در مجلس شام

شاهدنامه،اثر_الهامی_کرمانشاهی/تویسرکانی

____________________

? سخنرانی
◀️ یزد، میدان بعثت، ابتدای خ سید گلسرخ، مسجد شاه طهماسب

مناسبت چهلم درگذشت بانو زهرا محتاج الله (همسر شادروان محمد حسین اسلامی، مادر گرامی جناب حاج احمد اسلامی)

ساعت ۲۰:۴۵ تا ۲۱:۳۰

از سه شنبه ۱۴ تا پنج شنبه ۱۶ فروردین ۹۷

موضوع: موانع مرگ آگاهی و مرگ اندیشی در اندیشه دینی، موانع و شیوه های عملکرد آن

▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️
موضوع جلسات گذشته ی آن مرحومه:
۱٫ مرگ اندیشی و مرگ آگاهی در اندیشه دینی (مسجد شاه طهماسب)
۲٫ سه راه روشن برای ارتباط بهتر با امام مهدی (عج)، با تاکید بر زیارت آل یاسین بزرگ. (مسجد مهدیه نصرت آباد)
?

___________________

منبرها، کلاس و نشست ها- حسین انصاری:
◀️ سخنرانی

از ۱۴ فروردین تا ۲۵ فروردین ماه ۹۷
به مدت دوازده روز

ساعت ۱۷:۴۵ تا ۱۸:۳۰

مناسبت:
مجلس معارف و ذکر سالانه

موضوع:
الگوهای مکتبی / مشایخ ایرانی شیعه

دنباله ی بحث و بررسی ویژگی ها و تاثیرگذاری مشایخ ایرانی شیعه که از شیخ کلینی ، شیخ نوبختی (نائب سوم امام عصر عج) شیخ صدوق، و ابن قولویه، در سال ۹۵ نام برده ایم.
در سال ۹۶ به یادکرد از شیخ طوسی و شیخ شهید فتال نیشابوری و شیخ ابوالفتوح رازی رسیدیم.
در سال جاری از امین الاسلام طبرسی/تفرشی صاحب تفسیر گرانسنگ مجمع البیان آغاز خواهیم کرد و بخشی از نقش ها و گام های اصلی را که مشایخ ایرانی شیعه در پی ریزی بنیان اندیشه های دینی و اجتماعی شیعه داشته اند بازگویی خواهیم کرد. ان شاء الله
? یزد، خ انقلاب، روبروی کمیته امداد، بن بست سعیدی، منزل خاندان صوت داودی

??

__________________

◽️دقایقی با گفتار
مشایخ ایرانی شیعه
-امین الاسلام طبرسی/تفرشی، صاحب تفسیر گرانقدر “مجمع البیان”
یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷

◽️چکیده
بهره های سه گانه:
۱٫ ارتزاق و منبع درآمد شیخ طبرسی جدای از دولت هاست.
۲٫ پیگیری و تکمیل رویکرد تفسیر توام نقلی و عقلی، و متکی بر دانش های زمانه.
۳٫ بکارگیری عقل متکی به منطق تفکر اهل بیت(ع). (عقل خودبنیاد دینی)
۴٫ استفاده جدی در بکارگیری شیوه تلخیص/چکیده سازی در جهت گسترش دانش دینی و شتاب بخشیدن به آن.

__________________

◽️دقایقی با گفتار
مشایخ ایرانی شیعه
-ابن شهرآشوب مازندرانی(۵۸۸-۴۸۸ق)/ صاحب کتاب ارزشمند “مناقب آل ابی طالب” و آثار پر ارج دیگر
چهارشنبه ۲۲ فروردین ۹۷

◽️چکیده
بهره های چند گانه:
۱٫ تبعید از ساری/مازندران، زادگاه خود.
۲٫ غم غربت و دوری از وطن در هفتاد سال باقیمانده عمر صد ساله و وفات در شهر حلب در شام.
۳٫ موقعیت شناسی فرهنگی شیعه و اهمیت فوق العاده به احیاء امر اهل بیت(ع)
۴٫ بهره برداری از ادبیات منظوم اسلامی و شیعی و متون آمیخته شعر و نثر. بخشی از این میراث گرانبها امروز فقط به کتاب مناقب آل ابی طالب او وابسته است و هیچ گزارشی دیگر در متون برجای مانده اسلامی ندارد. مانند شعرهای عبدی.

_________________

?گفتگوها/مرگ اندیشی در نگاه شاملو
(۱۶ فروردین ۱۳۹۷)

@menbar_ansari

یکی از گفتگوهای کوتاه دلنشین که در سال ۹۵ در گروه مباحثه به مدیریت بانو محدثه کوهساریان و با همراهی سه تن از اعضای فعال داشتیم گفتگویی در مقوله “مرگ اندیشی” در افکار شاعر نام آشنا احمد شاملو بود که به دلیل خواهانی فراوان آثار شاملو در نسل های فرهنگی جامعه، و اینکه گفتگوی ما بر پایه […]

? دنباله را در سایت پی بگیرید.

http://www.h-ansari.net/1397/01/16/گفتگوهامرگ-اندیشی-در-نگاه-شاملو/

__________________

عکس های یادگاری پس از سخنرانی

445204717_281181

446327004_27615

__________________

perspective-nagsh-ir-4

بهار بی غبار
@menbar_ansari

به احترام نام تو ایستاده ام
دست بر سر
چشم در پیش
استوار!

به احترام یاد تو
همه را
از یاد برده ام.

وقتی به تو فکر می کنم
خیال، رنگ می بازد
و خوب در چشم آفتاب،
خواب میشوم
و کهکشانهای خورشید
به خاطراتم
رنگ ارغوانی بهار می پاشند

من به نور تو راه جسته ام
و به احترام نام تو
همچنان ایستاده ام
استوار!

جمعه، ۱۷ فروردین، ۹۷

_________________

IMG_20180406_154447
هر کس به تماشایی,
رفته است به صحرایی

ما را که “تو” منظوری,
خاطر نَرَود جایی!

#سعدى

h-ansari.net

_____________________

این نیایش پر معنا و جان نواز را حضرت امام صادق ‏(علیه السّلام) در هر روز ماه رجب می ‏خوانده اند.
روزهای بازمانده از این ماه گرامی را با آهنگ دلنشین واژه های این نیایش، نوازش کنید.
بهره تان از سفره آسمان، فراوان باد!

?www.h-ansari.net

بسم الله الرّحمن الرّحیم

خابَ الوافِدُونَ عَلى‏ غَیْرِکَ،

آنان که به جز درگاه تو سفر کردند، نومید شدند.

وَخَسِرَ المُتَعَرِّضُونَ اِلاَّ لَکَ، وَضاعَ المُلِمُّونَ اِلاَّ بِکَ،

و رو کنندگان به غیر تو زیان کردند و آنان که به جز تو اهمیت دادند، تباه شدند.

وَاَجْدَبَ‏ الْمُنْتَجِعُونَ اِلاَّ مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَکَ.

و سبزه زار جویان به خشکسالی گرفتار شدند مگر کسی که به سبزه زار فضل تو رسید.

بابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبینَ، وَخَیْرُکَ‏ مَبْذُولٌ لِلطَّالِبینَ، وَفَضْلُکَ مُباحٌ لِلسَّآئِلینَ، وَنَیْلُکَ مُتاحٌ لِلأمِلینَ،

درگاه تو به روی مشتاقان باز است و خیر و نیکی ات‏ به خواستاران بخشش شده و فضل تو براى خواهندگان آزاد و عطایت براى آرزومندان فراهم است‏.

وَ رِزْقُکَ مَبْسُوطٌ لِمَنْ عَصاکَ، وَحِلْمُکَ مُعْتَرِضٌ لِمَنْ ناواکَ،

و روزی ات حتّى براى کسى که نافرمانی ات کند گسترده است و بردباری ات حتی شامل کسی است که به دشمنی ات‏ برخاسته است؛

عادَتُکَ‏ الْإِحْسانُ اِلَى الْمُسیئینَ، وَسَبیلُکَ الإِبْقآءُ عَلَى الْمُعْتَدینَ،

شیوه ‏ات نیکى به بدکاران است و رسم تو مهلت دادن به سرکشان است؛

اَللّهُمَ‏ فَاهْدِنى‏ هُدَى الْمُهْتَدینَ، وَارْزُقْنىِ اجْتِهادَ الْمُجْتَهِدینَ،

خدایا! پس مرا به هدایت راه‏یافتگان برسان و تلاش کوشندگان را روزی ام کن‏!

وَلاتَجْعَلْنى‏ مِنَ‏ الْغافِلینَ الْمُبْعَدینَ، واغْفِرْلى‏ یَوْمَ‏ الدّینِ‏.

و مرا از بى ‏خبرانِ دور مانده قرارم مده و در روز جزا مرا بیامرز !

_________________________‍
‍ ‍ ‍ ? سخنرانی

▪️ یزد، صفائیه، میدان مادر، مسجد امام مجتبی (ع)

مناسبت چهلم شادروان بانو فرح انگیز مشتاق (بامشاد) مادر مرحوم دکتر محمد بامشاد و مادر خانم جناب مهندس رسولیان و جناب داعی عالی

جمعه ۱۷ فروردین ۹۷

ساعت ۲۰:۴۵ تا ۲۱:۳۰

? موضوع
مرگ اندیشی و مرگ آگاهی در اندیشه دینی، با تاکید برموانع و آفات(بخش دوم)

___________________

‍ ‍ ‍ ? اراده هایی که از ایمان ریشه می گیرند و در پی خشنودی خدا هستند هرگز پایان نمی پذیرند.
گروه “پژوهش های دینی یک” در کارنامه سال ۹۶ با موفقیت ۳۰ جلسه اصلی پژوهش را در مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، برگزار کرده و بیش از بیست جلسه فوق برنامه داشته و نتایج مناسبی حاصل آورده است که ادامه آموزش های پژوهشی، روش های کارگاهی، و تدوین دهها مقاله تحقیقی، به ویژه پیشبرد دو پروژه “نقد کتاب فاطمی” و “برخوان الحیات” را شامل می شود. و لله الحمد.

اکنون در بیستم فرودین ماه ۹۷ اولین جلسه امسال را به لطف خداوند برگزار می کند.
به امید بهره وری بیشتر از فرصت های خداداد و تقویت و بهبود تلاش های جمعی و کسب توفیق روزافزون الاهی برای اعضای خوب و گرامی گروه پژوهش و مدیران و دست اندرکاران مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد.

? نخستین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

دوشنبه ۲۰ فروردین ۹۷
ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱

دستور جلسه؛
۱٫ دقایقی با زیارت آل یاسین(ع) بزرگ
۲٫ گفتگوی ویژه پژوهشی
۳٫ ارائه برنامه نیمه نخست سال ۹۷
۴٫ گزیده خوانی

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

? حرف اول و آخر پژوهش این است که “بی دانش و بینش نمی توان زیستن”
?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

_____________________

?تفسیر موضوعی نهج البلاغه؛
اصول مباحث جلسه پیشین (۲۴)

?اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه

(مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی)

۶-حد پایداری سالم برای واردات

در بخشی با عنوان تتمیم، کتاب الحیات در بارۀ کلیات مسألۀ واردات و ضوابط آن ‏مطلبی دارد که به برداشت آنان از نهج البلاغه بازگشت می کند. الحیات می نویسد:

این امر واضح است که مردمان به وارد کردن اجناس و تولید کردن بعضى از آنها در داخل سرزمینهاى خود نیاز دارند، چیزى که هست حکومت سالم- دور از متکاثران و تمایلات ایشان و آلوده شدن به روحیّات آنان و شریک شدن در درآمدهایى که به چنگ مى‏آورند- آنان را در کار واردات و تولید و امور وابسته به اینها آزاد نمى‏گذارد، تا هر چه بخواهند بکنند، و هر حکمى را که خواستار آن باشند به جریان اندازند، و دستگاه قضایى را ملعبه قرار دهند، چه این چگونگى باعث «زیان رسیدن به توده مردم است» به تعبیر مولا امیر المؤمنین «ع»: «باب مضرّه للعامّه» (- «نهج البلاغه»/ ۱۰۱۷؛ «عبده» ۳/ ۱۱۰) و رها کردن گرگان در میان توده‏هاى ساده دلى است که گاه از آنها با لفظ گوسفندان تعبیر شده است. چنان که در حدیث امام سجّاد «ع» آمده است. (خصال ۱/ ۳۳۹)، پس هیئت حاکمه، در مورد احتکار کالا، یا نرخگذارى خودسرانه، یا تورّم نرخ، یا اجحاف در بها، یا فساد در واردات، یا تقلّب در تولید، یا ستم در توزیع، یا اسراف و زیاده‏روى در مصرف، یا تولیدات مضر، یعنى چیزهایى که زیان آنها به عامّه مردم مى‏رسد به سختى مسئول است.

و خدا نکند که چنین هیئت حاکمه‏اى (با چنین اقتصادى ناسالم و ضد مستضعفین و با چنین عملکردهایى برنده پیوند دلها با اسلام و با چنین افرادى برده دلار)، نام اسلام را بر خود گذاشته باشد.

و شگفت است از کسانى که آیه مشهور «قسط» را در قرآن مى‏خوانند، و قبول دارند که اسلام دین عدالت اقتصادى و قسط است، با وجود این معتقدند که اقتصاد آزاد و مالکیّت آزاد امرى است که اسلام آن را روا داشته است! ظاهرا تقدیر اسلام هم جز مظلومیّت و ناشناخته ماندن چیزى نیست …

آیا ممکن است قسط و عدل با «اقتصاد آزاد» تجسّم پیدا کند؟ آیا با مالکیّت آزاد بى‏بند و بار و نامحدود و تکاثرى ممکن است عدالت اجتماعى یا اقتصادى یا معیشتى تحقّق یابد؟ اینها جز خواب و خیال نیست، یا دستاویزى است براى فریفتن ساده دلان بیخبر از حقایق اسلام، یا سازشکاریى است با ثروتمندان واردکننده، یا صاحبان کارخانه‏ها و تیولداران و پولسازان بزرگ و شرکت با آنان در سود، یا طمع‏ورزى است به آنچه در دستهاى این گونه کسان است اگر چه براى کارهایى خوب، یا اینکه نتیجه‏اى است از جاهل بودن به حقیقت انسان و اسلام و اجتماع در ابعاد مختلف آنها …

خداوند سبحان، هر چیزى را به اندازه‏اى معیّن مقدّر کرده است،[۱] پس اگر مشتى از مردم از نعمتها و موهبتهایى برخوردار شوند، که براى همه ساکنان زمین قرار داده شده است و این برخوردارى آزادانه و به اندازه تمایلات انسان سیرى ناپذیر باشد بدیهى است که به گروهى دیگر از مردمانى که در این تقدیر سهیم بوده‏اند چیزى نخواهد رسید.

«پس فقیرى گرسنه نمى‏ماند مگر آنکه ثروتمندى مانع رسیدن سهم وى به او شود»- به تعبیر مولا امیر المؤمنین «ع» (فما جاع فقیر إلّا بما منع غنی)- «نهج البلاغه»/ ۱۲۴۲؛ «عبده» ۳/ ۲۳۱». و کشاورزان ضعیف و بیکس، از آب- و نظایر آن- محروم نمى‏مانند مگر به قهر و غلبه صاحبان قدرت و عزّت- بنا بر آنچه پیش از این از امام صادق «ع» گذشت.[۲]

الحیاه / ترجمه احمد آرام، ج‏۶، ص:۲۸۵-۲۸۶

۷- حد پایداری سالم برای توزیع[۳]

دریافت نویسندگان الحیات از استشهاد به بندی از عهدنامه مالک «لزوم رعایت عدالت در توزیع برای رسیدن به توزیعی معقول» عنوان شده است. با این حساب، توزیع مناسب باید رسیدن به دو هدف “عادلانه” و “عاقلانه” را در زندگی مردم تضمین کند.

الإمام علی «ع»:- فی العهد الأشتریّ: …

h-ansari.net
شرح مباحث را در سایت بالا ? یا فایل پیوست بخوانید?
http://telegra.ph/اندیشه-های-اقتصادی-در-نهج-البلاغه-۰۴-۱۱

________________

شهادت پیشوای زندانی و آسمانی ترین قدیس
امام موسی بن جعفر علیهما السلام
تسلیت
?www.h-ansari.net
@menbar_ansari

_____________

? در رثا و نیازی به آستان پیشوای هفتمین که سلام بر او باد؛

وقتی به خاک پای شما بوسه می زنم

دارم به دست های شما بوسه می زنم

+++

اسلام راستین، مسلمان درست کن

با یک نگاه حضرت سلمان درست کن

از کیمیای دیده ی خود خرج ما نما

این سنگ را تو لوءلوء و مرجان درست کن

مولا بیا به خاک کف گیوه های خود

دست محبتی بکش انسان درست کن

در این دلی که محبس تنهایی من است

یک پنجره به سمت امامان درست کن

یک پنجره که آن طرفش روی ماه تست

سمت صفوف آینه داران درست کن

از نسل تو امام خراسان درست شد

از نسل من گدای خراسان درست کن

________________

ذکر علی علی من از لطف این در است

از آه های سینه ی موسی بن جعفر است

شعر از: امیر عظیمی

______________

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه

? حسین انصاری

? موضوع:

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات”
(جلسه بیست و پنجم، اولین جلسه در سال ۹۷)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است.
? تنفسی در فضای نهج البلاغه همراه با ابراز ادب در زیارت امین الله
? زمان: چهارشنبه ۲۲ فروردین ۹۷

ساعت: ۲۰ تا ۲۱

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

245020851_226546

‍ _______________
‍ ‍ ‍ ? سخنرانی

▪️ یزد، بلوار امازاده جعفرع ، روبروی امامزاده ، حسینیه تخت استاد

مناسبت یادکرد شهدای محله تخت استاد به دعوت پدر شهید جناب حاج آقای مسعودی

از چهارشنبه ۲۲ تا جمعه ۲۴ فروردین ۹۷

ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۵

? موضوع
گونه شناسی پیوند های ما با پیشوای زندانی شهید؛ موسی بن جعفر علیهما السلام

چکیده بحث:

از سه پیوند سخن گفته شده است.

۱٫پیوند با نمادهای بیرونی و درونی. نماد سازی های هنری و تصویر سازی های بیرونی ضعیف تر از امثال امام علی(ع) و امام رضا(ع) بوده است. در نمادهای درونی نیز جامعه سنتی بسیار بهتر و موفق تر از جامعه دینی مدرن و روشنفکر عمل کرده است.

۲٫ پیوند عقلانی. ارتباطی دشوار که به دشواری نیز می توان برای تحقق آن در جامعه شیعی شواهی ارائه کرد. پیوند با تعقل کاظمی در زمینه هایی چون توحید و نبوت، فقه و سیاست. تجلی منابع این پیوند را در احادیث هشامیه آن امام همام باید جست.

۳٫ پیوند توسلی. در این بخش جامعه سنتی نسبتا خوب پیش رفته و به نوعی از استحکام باور در این پیوند دست یافته است و به حقیقت باب الحوائج بودن آن امام زندانی باور عمیق دارد و از آن بهره مند می گردد. در حالی که جامعه مدرن و بیشتر نسل های تازه از آن پیوند مبارک، محروم مانده اند.

______________

? متی نغادیک و نراوحک؟ فنقر عینا؟

‌کی با تو صبح و شام خواهیم داشت؟ تا چشمی روشن کنیم؟

? سخنرانی

? موضوع:پژوهشی در دعای ندبه
?جمعه ۲۳ فروردین ۹۷

?دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح
? سخنرانی:ساعت ۸ تا ۸:۴۰

♦️یزد خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل
.
??چکیده بحث ..
۲۶ و ۲۷ ماه رجب، یادآور دو مناسبت است. اولی وفات جناب ابوطالب ع پدر گرامی امیرالمؤمنین علیه السلام و دومی مبعث پیامبر رحمت -درود خدا بر او و خاندانش-.
پیش از اینها در بحث های مقدماتی پژوهشی در دعای ندبه یاد شده بود که متن این زیادت شریف، یک دوره کامل از عقاید، تاریخ، سیره، استراتژی و هویت شیعی است. گستردگی و فراگیری مضامین اساسی در این زیارت، آن را به اساسنامه دیدگاهی شیعی در عصر غیبت، تبدیل کرده است و جایگاه و اهمیت ویژه ای به آن می بخشد. اکنون در پیوند همین دو مناسبت با دعای ندبه بندهایی از ثلث اول زیادت را می توان بازخوانی کرد و اشارات رمز و رازدار و تاکیدهای متن زیارت را بر این دو مساله بر رسید.
مساله اول؛
بعثت پیامبر (ص) در بحث دعای ندبه در دو سطح نبوت عامه و نبوت خاصه، به اصطلاح متکلمین اسلامی، یاد شده است. در بخش نبوت عامه، به بعثت همه انبیاء، اراده ازلی خداوند در این باره و نقش پر رنج آنان در راه رسالت می پردازد و از پیامبران بزرگ -اولوا العزم- با ویژگی های برجسته آنان نام می برد. همچنین فلسفه نبوت و بعثت پیامبران در میان خلق را بازگویی می کند و دلایل استوار بر لزوم نبوت را به ایجاز و اختصار بیان می کند
در باره نبوت پیامبر (ص) گفتاری ویژه دارد که در آن فضائل و برجستگی های ایشان را در جهان خلقت بر می شمارد و از محبوب بودن وی در درگاه الهی و برتری ایشان بر همه پیامبران، نام می برد و او را صاحب علم گذشته و آینده آفریدگان، و دادای فضیلت معراج آسمانی می داند.
متن دعا:
إِلَى أَنِ انْتَهَیْتَ بِالْأَمْرِ إِلَى حَبِیبِکَ وَ نَجِیبِکَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ. فَکَانَ کَمَا انْتَجَبْتَهُ سَیِّدَ مَنْ خَلَقْتَهُ وَ صَفْوَهَ مَنِ اصْطَفَیْتَهُ وَ أَفْضَلَ مَنِ اجْتَبَیْتَهُ وَ أَکْرَمَ مَنِ اعْتَمَدْتَهُ قَدَّمْتَهُ عَلَى أَنْبِیَائِکَ وَ بَعَثْتَهُ إِلَى الثَّقَلَیْنِ مِنْ عِبَادِکَ وَ أَوْطَأْتَهُ مَشَارِقَکَ وَ مَغَارِبَکَ وَ سَخَّرْتَ لَهُ الْبُرَاقَ وَ عَرَجْتَ بِرُوحِهِ [بِهِ‏] إِلَى سَمَائِکَ وَ أَوْدَعْتَهُ عِلْمَ مَا کَانَ وَ مَا یَکُونُ إِلَى انْقِضَاءِ خَلْقِکَ
ترجمه:
تا اینکه مقام رسالت و هدایت را به حبیب و برگزیده ات محمد (درود خدا بر او خاندانش) را رساندى.
پس همانگونه بود که او را برگزیدى، سرور مخلوقاتت، و برگزیده برگزیدگانت، و برترین انتخاب شدگانت، و گرامی ترین معتمدانت، او را بر پیامبرانت مقدم نمودى، و بر جنّ و انس از بندگانت برانگیختی و مشرقها و مغربهایت را زیر پایش گذاردى، و براق را برایش مسخّر ساختى، و آن شخصیت بزرگ را به آسمانت بالا بردى، و دانش آنچه بوده، و خواهد بود تا سپرى شدن آفرینشت به او سپردى.
مساله دوم:
در باره جناب ابوطالب(ع) دو دیدگاه نقیض یکدیگر از سده نخست اسلامی وجود داشته است که یکی دیدگاه شیعه به پیروی از احادیث اهل بیت(ع) بوده است که بر اساس آن حصرت ابوطالب موحد بوده و هرگز مشرک نگشته و بت پرستی نکرده است، بلکه به دلیل هدایت الهی و حمایت از پیامبر و یاری اسلام در برابر مشرکان، ایمان خود را از قریشیان کتمان کرده است تا بتواند در یاری اسلام و نصرت پیامبر به خوبی ادای تکلیف کند و مشرکان مجبور به رعایت دیدگاه وی باشند.
دیدگاه دوم به مخالفان اهل بیت(ع) تعلق دارد و بخشی از جهان اسلام بر آن باور معتقد است که ابوطالب مشرک بوده و بی ایمان به پیامبر از دنیا رفته است. این دیدگاه از سده های اولیه اسلامی توسط متکلمان بزرگ شیعه امثال شبخ مفید و مشایخ قدیم شیعه در مراکز بزرگ مذهب در کوفه و بغداد و قم و ری و نیشابور رد و ابطال شده است.
متاسفانه در دوره هایی از تاریخ چنان رخ داده که انکار ایمان ابوطالب را راهی برای تشنیع بر امیرالمؤمنین(ع) کرده اند و مطامع و اغراض نادرست سیاسی خود را نیز با این مساله تاریخی و اعتقادی امیخته اند. وقتی دشنام و لعن بر علی(ع) پس از یک قرن به اوج رسوایی خود رسید و در محیط توده های مردم قابل ادامه نبود زشت گویی در باره پدر آن حضرت را اسباب تشفی دل خویش کردند. تبلیغات وسیع مخالفان و تکثیر این ایده غلط در کتاب های تاریخی و حدیثی توسط بعضی از فرقه های باطل سبب شد تا سطحی نگران شرک ابوطالب را امری مسلم بپندارند. شوربختانه برخی از عارفان و صوفیان ایرانی نیز که توفیق دریافت مبانی تشیع را نیافته بودند و در امور تاریخی و مسائل اختلافی در عقاید اسلامی، از اگاهی تحقیقی برخوردار نبودند به آن گرایش یافتند.

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/01/238225309_197063-978×1024.jpg

________________

‍ ‍ ‍ ? یکی از رسالت های کارآمد در پژوهش های دینی، تقویت و تبیین معنویت دینی است. زیرا در عصر کنونی بخشی از تردیدافکنی ها، شبهه تراشی ها و و سردرگمی ها در فضای عالم معناست. با این وجود، آدمی از حجم انبوه پژوهش های همسویی که با پیشداوری، در پی عرفی کردن مطلق دین و زمینی کردن هر چه بیشتر حقایق آسمانی و دور کردن جانها از شهر خداست؛ شگفت زده می شود. آنچنان که گویا در نظرگاه برخی مغالطه گرایان و جدل نویسان، برای پژوهش دینی رسالتی جز کاهش درخشش معنویت و انکار روحانیت مورد نظر آن، متصور نیست. این گروهها -افراط گرایانه- دین و رسالت انبیاء را با اخلاق (آن هم اخلاقی مبهم و تعریف نشده) برابر می کنند. احکام دین را پیوسته به عرفیات تقلیل می دهند. ویژگی های هویت دینی را از فهرستگان شریعت، یکی پس از دیگری پاک می کنند و سرانجام بجای پژوهش در دین، و رمز گشایی از رموز آن، به پژوهشهایی بر/علیه دین -ولی به نام دین- می رسند و خواسته یا ناخواسته سبب تیرگی بیشتر در فضای فهم دینی می شوند و راه را بر حق جویان حقیقت طلب دشوار می کنند. برای در امان ماندن از چنین لغزشهایی لازم است پژوهندگان دین در سطحی بهتر، از متن دین و چارچوب های قطعی آن و منطق درونی دین، واقف و آگاه باشند و به آنها وفادار بمانند. نمونه هایی برای بحث، در کلاس ارائه خواهد شد.

? دومین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷)

دوشنبه ۲۷ فروردین ۹۷
ساعت ۱۹ تا ۲۰:۴۵

دستور جلسه؛
۱٫ گفتگوی ویژه پژوهشی.
۲٫ فرصتی برای نماز و نیایش.
۳٫ بررسی نتایج اصلاح مقالات از دستور جلسه پیشین.
۴٫ گزیده خوانی.

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

? معنویت، گمشده ی عصر ماده گرایی است جفاست اگر آن را از دفتر دین خط بزنند و در اوراقی انباشته از هیاهوی دنیای مادی، گم کنند.
?آگاهی: جلسه عمومی نیست.

_____________________

?تفسیر موضوعی نهج البلاغه؛
اصول مباحث جلسه پیشین (۲۵)

?اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه

(مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی)
مرزهای پر خطر

اکنون که بحث ما به این بخش از سخنان الحیات و برداشت های اقتصادی آن از متن نهج البلاغه رسیده است با انتقادهایی مواجهیم که بیان سربسته ی دیدگاه برخی از منتقدان این است؛ «چرا کلیات اخلاقی در متن سخنان دلسوزانۀ یک مصلح اجتماعی را (=امام علی ع مقصود است) اینگونه به بند قوانین اقتصادی و نظام های مالی می بندید و آنها را از جایگاه اخلاقی خود بیرون می برید؟ آنچنان که گویا “کاپیتال” درس می دهید!؟ راهی که دیگران در ۵ یا ۶ دهۀ اخیر رفتند و نتایج زیانبار آن را به عیان می بینیم!»

در برابر اینگونه از انتقادات به جای آنکه ذهن به اندیشۀ پاسخ باشد بیشتر در این فکر فرو می رود که تا چه اندازه جای تبیین اندیشه های اسلامی به ویژه در حوزه اقتصاد خالی است! اگر این مقولات بهتر و عمیق تر شکافته و مستدل شده بود شاید جامعه روشنفکری دینی با این چالش ها مواجه نبود و در هر گام از این مسیر بلند و دشوار به دست اندازهای وقت گیر و ایست دهنده برنمی خورد، درجا نمی زد بلکه عقبگرد نمی داشت!

برای نمونه بنگرید تا در این هشدار، چگونه خوانندگان با اندیشه ای هزارساله مواجه اند که اراده ای جدی در مبارزه با تکاثر و افزون طلبی را در قواعد و دستورهای فقهی تکلیفی باز گفته و به نظامی حقوقی تبدیل کرده است؟! آیا فقیهان هزاره اول اسلامی درنمی یافتند که سخنان امام علی (ع) کلیاتی اخلاقی از زبان یک مصلح اجتماعی است و منبع قانون و مکتب اقتصادی نیست؟! یا اینکه اخلاق را به خوبی می شناخته اند اما به عکس طیف انتقاد کنندۀ امروز، آن متون را منبع استنباط و برون کشیدن مواد حقوقی و تکلیفی می دانسته اند؟! سه شخصیت نامبرده در این هشدار، کلینی –از محدثان- طوسی و حلی –از فقیهان-، در هزارۀ اول اسلامی را با توجه به آثار نگاشته آنان در اخلاق دینی شیعی، در نظر بگیرید و قضاوت کنید که آراء فقهی و دستوری آنان را باید ناشی از کدام منابع و متون دید؟! در حالی که سخاوتمندانه از این پرسش تاریخی در می گذرم که مبارزان و مجاهدان شیعه در عصر حیات امامان با چه چیزی در ستیز و مبارزه بوده اند؟ و برای اصلاح اخلاقی!! کدام نظام های غیر اخلاقی!! دست به شمشیر می برده اند؟! و چرا؟

هشدار

در اینجا اندکى توقّف مى‏کنیم و به آنچه دو عالم نامدار، شیخ طوسى و علّامه حلّى در «المبسوط» و «المختلف»، در باره «وجوب زکات» در مال التّجاره- بنا بر رأى گروهى از فقها- گفته‏اند بیشتر مى‏اندیشیم. در این پرتو، نگرانیى وجود ندارد که از تعمیم زکات بر غیر اشیاء نه‏گانه جانبدارى کنیم، بویژه در این روزگار که، از یک طرف فقر و بیکارى، ناکامى و استضعاف در سرزمینهاى اسلامى…..

h-ansari.net
دنباله مباحث را در فایل زیر بخوانید

http://telegra.ph/ننهج-۰۴-۱۷

___________________

? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه
? حسین انصاری

? موضوع:

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات”
(جلسه بیست و ششم، دومین جلسه در سال ۹۷)

? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است.
? تنفسی در فضای نهج البلاغه همراه با ابراز ادب در زیارت امین الله
? زمان: سه شنبه ۲۸ فروردین ۹۷

ساعت: ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰

? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی

245020851_226546

__________________

پخش زنده کلاس نهج البلاغه

اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه
با تاکید بر الحیات

آغاز ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه
تاریخ ۲۸ فروردین ۹۷
https://www.instagram.com/h.ansari43/

_____________________

? در نخستین روز از ماه خجسته ی شعبان، اولین نشست پژوهش های دینی ۲ در خانه دکتر قاسمی برگزار می شود. در سال گذشته به لطف الهی و تلاش اعضای فعال گروه، توفیق برگزاری هیجده جلسه اصلی و دهها جلسه فوق برنامه نصیب گشت و در زمینه های آموزشی، کارگاهی و تدوین و نقد مقالات دینی، پیشرفت هایی حاصل آمد. همزمان در پاره ای از جلسات، از اقامه نماز، سفره های معنوی و تلاوت زیارت آل یاسین بزرگ(ع) بهره ها اندوخته شد و عطر نیایش و توسل توشه ی راه گردید. به امید آنکه باز هم در مسیر دین پژوهی و ژرف اندیشی در حوزه قرآن و سنت شیعی، سالی پر بارتر و مجالی گسترده تر و توفیقی افزون تر قسمت همگان باشد.

? اولین جلسه پژوهشهای دینی ۲

چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷

ساعت ۱۸:۱۵ تا ۱۹:۳۰

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫

دستور جلسه؛
۱٫ آیین نگارش
۲٫ گزارشی از یک زندگی و یک فکر
۳٫ برنامه کلی نیمه اول سال ۹۷
۴٫ تلاوت زیارت آل یاسین(ع)

???
? یادآوری؛ جلسه عمومی نیست.
علاقه مندان به کار پژوهش و نگارش در زمینه مباحث دینی می توانند از طریق برگه “ارتباط با ما” در سایت “نگاه تازه” مکاتبه کنند.

?www.h-ansari.net

_________________

? سخنرانی

◀️ ساعت ۸ تا ۸:۳۰ صبح
پنج شنبه ۳۰فروردین ۹۷

موضوع:
معنا زدایی، آفتی بزرگ (بخش اول/ کلیات)

(موضوع سال گذشته؛ سیاست گریزی؛ دردی نهفته در جامعه اسلامی)

مناسبت
درگذشت بانو ربابه علیرضایی، (همسر مرحوم حاج حسن زارع مهرجردی) مادر جناب آقایان دکتر علی و احمد زارع
? یزد، خ امام، مسجد روضه محمدیه، حظیره

__________________

? در حاشیه؛
بازتاب مطالب رسیده از شما سروران

@menbar_ansari

یادداشت زیر دو بیتی است که یکی از شنوندگان فرهیخته حاضر در مجلس حظیره، پس از گفتگو و نقدی کوتاه پیرامون شعار دنیای مدرن و مصرف زده؛ “در لحظه زندگی کن” بداهه سرایی کرده اند.
ای دوست، ذات حق را از صدق بندگی کن
با جهد در ره راست، دائم دوندگی کن
آینده را ببین و تصمیم منطقی گیر
باشد غلط که گویند “در لحظه زندگی کن”

▫️احمد مضطرزاده
?www.h-ansari.net

__________________

‍ ? سخنرانی

? یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا

به مناسبت ششمین سالگشت درگذشت دوست ارجمندم جناب حاج محمود دانشیان

Studio_۲۰۱۷۰۴۲۰_۱۵۳۹۳۲

⏺ پنج شنبه ۳۰ فروردین ماه ۹۷

⏺ ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵

? موضوع:

معنا زدایی، آفتی بزرگ (بخش دوم/ تاریخچه و نگرش ها)
(موضوع سال گذشته: اندکی در باره ی سه امر مهم؛ هویت شیعی، جغرافیای شیعه، و جامعه شناسی تشیع)

_____________________

? أترانا نحف بک و انت تأم الملأ؟

‌آیا روا می بینید که ما گرد شما حلقه زده باشیم در حالی که شما نیکان را پیشوایی می کنید؟

? سخنرانی

? موضوع:پژوهشی در دعای ندبه
?جمعه ۳۱ فروردین ۹۷

?دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح
? سخنرانی:ساعت ۸ تا ۸:۴۰

♦️یزد خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل

??چکیده بحث ..
جمله ها و گزینه های موجود در دعاها و نیایش های شیعی را در یک تقسیم بندی کلی می توان به دو گونه ی شناخته شده ی اخباری و انشایی تقسیم کرد. پیداست که رسالت و هدف جمله های اخباری، بیان حقایق عالم هستی یا ارائه ی گزارش هایی واقعی و دقیق از جریان های تاریخی و رخداد های گذشته و آینده یا بیانی روشن و بی پرده از رفتار و پندار و شخصیت و نفوس ما است. ولی آیا هدف از جمله های انشائی -به ویژه نوع استفهامی آن که در بحث کنونی مورد نظر است- در دعاها چیست؟ چرا در دعاها و نیایش های ما پرسش هست؟ پاسخ به این پرسش ها چیست؟ و پاسخ دهنده به آنها که خواهد بود؟
یادآوری می شود که این سبک بیانی اختصاص به دعای ندبه ندارد. برای نمونه در دعای کمیل، شماری از جمله های پرسشی است. مانند این پرسش زیبا و اندیشه بر: “ام کیف یبقی فی العذاب و هو یرجو فضلک و رحمتک؟!؛ آیا چگونه بنده ی تو در عذاب دوزخ می ماند در حالیکه فضل و رحمت تو را امید دارد؟!”. در دعای عرفه، به ویژه نیمه دوم آن، پرسش هایی اساسی است که محتوایی ژرف دارد؛ مانند “الغیرک من الظهور ما لیس لک؟” و مانند “متی غبت حتی تحتاج الی دلیل یدلنی علیک؟”
گفته اند: “سؤال خوب،نیمی از پاسخ است.” پرسش های اساسی و درست وبجا؛ اولین سنگ بنای تفکر یا یکی از پایه های بزرگ تعقل است -بنا بر اختلاف دیدگاه ها در این باره-.
سقراط یکی از پایه گذاران فلسفه غرب است. روش او که خودش آن را تلنخوس (بازجویی) می‌نامید، بر اساس سؤال و جواب متوالی و هدفمند بناشده بود؛ سقراط گفتگو را به شیوه پرسش و پاسخی شروع می‌کرد و در پی کشف حقیقت، به سرانجام می رسانید.
پرسشگری در آیاتی از قرآن و شماری از روایات ما مورد تاکید قرار گرفته و در جهت آشکار سازی حقیقت یا اثبات و نفی برخی از مسائل و امور، کاربرد قابل توجهی داشته است.
با این مقدمات که گفته شد به خوبی می توان جایگاه جمله های پرسشی در دعای ندبه را به خوبی دریافت. جمله هایی که شمار آنها کم نیست و محتوایی بزرگ دارند. برای نمونه در این موارد دقت شود.
“متی نغادیک و نراوحک؟ فنقر عینا؟؛ کی با تو صبح و شام خواهیم داشت؟ تا چشمی روشن کنیم؟”
“متی ترانا و نراک؟؛ کی میشود که بینم ات؟ / یا پیش رو نشینم ات؟”
“أترانا نحف بک و انت تأم الملأ؟؛ ‌آیا روا می بینید که ما گرد شما حلقه زده باشیم در حالی که شما نیکان را پیشوایی می کنید؟”
می شود گفت که دعای ندبه در ویژگی پرسشی بودن جمله های آن، یکی از نمونه های پر پرسش است که می طلبد تا در آنها تامل گردد و چرایی و چگونگی این جمله های پرسشی به درستی پژوهیده شود.
امروز به تناسب میلاد خجسته ی حضرت سید الشهداء (ع) بر یکی از پرسش های زیارت ندبه تاکید می کنم و آن جمله ی ساده ای است که مفهومی عمیق با خود دارد؛ “این الحسین؟!” حسین(ع) کجاست؟!” چرا نگفت: حسین(ع) کیست یا چه شد؟ و از جایگاه او پرسید! آیا می توان پاسخ به این پرسش را تنها با یادآوری جایگاه و منزلت امام حسین(ع) در مظلومیت تاریخی اهل بیت و تشیع داد؟ یا تنها مقام وی را در مرثیت و اشک و سوگواری و مناسک عاشورایی برای پاسخ به “این الحسین؟” ملاک و معیار گرفت؟! اگر چه سیاق عبارات بر مظلومیت و سوگواره ها دلالت دارد.
آیا این پرسش کوتاه و زیبا بر امتداد تاثیر گذاری و زنده بودن راه و شکوه حسین(ع) دلالت نمی کند وقتی که می پرسد حسین(ع) کجاست؟!
آیا پرسش یاد شده اجمالی از این پرسش های پر اهمیت سه گانه نیست که؛
جایگاه حسین(ع) در زندگی شما کجاست؟
و جایگاه حسین(ع) در فرهنگ جامعه کجاست؟
و سر انجام اینکه، جایگاه حسین(ع) در تاریخ شما کجاست؟
هنگامی که فرارودان (بین النهرین) و دمشق و خاورمیانه با استمداد از فرهنگ مبارزه و شهادت حسینی از تروریسم لگام گسیخته رهایی می یابد آیا جایگاه حسین(ع) را به درستی می بینند؟ و آیا جامعه شناسان دینی و سیاست ورزان مسلمان، جایگاه درست حسین(ع) را برای روزهای ارامش و صلح پس از فروپاشی تروریسم و استبداد نیز به درستی می بینند و در می یابند؟!؟
آیا پژوهشگران متعهد، جایگاه حسین(ع) را آن چنان که شایسته است در پژوهش های آکادمیای غیر شیعی هم بر می رسند؟ مانند گامی که سایت “مباحثات” دیروز (۳۰ فروردین۹۷) با برگزاری نشستی علمی برداشت تا تلاشی دیگر در جهت فهم بیشتری از جایگاه حسین(ع) باشد.

http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/01/238225309_197063-978×1024.jpg

???

به کانال اطلاع رسانی منبرها بپیوندید:

https://telegram.me/menbar_ansari

یک نظر بگذارید