منبرهای خرداد ماه ۱۳۹۷________________(۱) تفسیر موضوعی نهج البلاغه امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) در گفتار نهج البلاغه از دو شنبه تا جمعه _____________(۵) نشست شبهای ماه مبارک رمضان موضوع: جایگاه قرآن در دعاهای ماه رمضان از چهارشنبه ۲خرداد ساعت ۲۲:۴۵ سرکان، کوچه سادات، پلاک ۲۰ __________________(۸) ◀️ سخنرانی ? موضوع: ? شبهای مبارک قدر ? ساعت ۲۲ تا ۲۲:۳۰ ? مجالس سالانه ◀️ یزد، میدان آزادی، بلوار طالقانی، کوچه هدایتی، منزل آقای کربلائیان _________________(۱۱) ?انا انزلناه فی لیله القدر? ? گفتاری در مراسم احیای شب های قدر و قرآن بر سر گرفتن یکشنبه ۱۳ و سه شنبه ۱۵ و پنج شنبه ۱۷ خرداد ۹۷ موضوع: ? ساعت ۱:۳۰ تا ۲:۳۰ سحر ◀️ یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا _________________ Emami Mohammad: ?وی با اشاره به آیه ای از قرآن کریم در خصوص عهد حضرت آدم با خدا افزود: اینکه عهد را انسان به فراموشی بسپرد از ویژگی های تغییر پذیر انسان است. و قرآن از تغییر و تحول هایی که در گذر زمان اتفاق افتاده یاد می کند. ?استاد انصاری با اشاره به تغییر و تحول منفی که در زندگی و شخصیت بلعم باعورا و فرعون رخ داده بود خاطرنشان ساخت: قرآن کریم تعبیر روشنی در خصوص منافقان دارد و آنان را مذبذب در گذر زمان معرفی می کند. ?این پژوهشگر دینی گفت: قرآن کریم در برابر منافقان از کسانی یاد می کند که دارای ثبات عقیده و گفتمان هستند. ?وی با یادآوری این نکته که در زندگی امام علی علیه السلام در گذر زمان تزلزلی در ذهن و اندیشه امام ایجاد نمی شود در حالی که برخی یاران پیامبر دچار لکنت زبان در مسلمانی شدند بیان داشت: گذر زمان در علی ع تزلزل که ایجاد نکرده هیچ، بلکه استواری هم ایجاد کرده است. ?استاد انصاری هشدار داد: گاهی دارند برای من و شما فرهنگ می کنند که در عقاید و مبانی دینی خود دچار تزلزل و تردید شویم. ?وی با یادآوری نمونه ای از ثبات اندیشه امام علی علیه السلام بیان داشت: روزی که پیامبر در جایی مشغول تقسیم صدقات بودند به پیامبر نهیب زد که به عدالت رفتار کن، و پیامبر فرمود آیا عادل تر از من کسی سراغ داری؟ پیامبر فرمودند در آن روز که تیغ ها کشیده می شود این فرد کشته می شود و بعدها همین رویداد رخ داد. ☀️ http://t.me/barankavir _______________ تصاویری از مراسم احیای شب بیست و یکم یزد، مسجد قبا ___________________ ⭕️ حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری: وی مهم ترین تغییر را دگردیسی که در وجود آدم رخ می دهد و از خوبی به بدی تغییر می یابد دانست و افزود: در عصر غیبت حتی شیعیان اعتقادشان نسبت به امام غایب از نظر ضعیف تر می شود. این پژوهشگر دینی با اشاره به اینکه امروزه از هر سو علم کفر برپاست و زمینه برای تغییرها از آسمان به کفر زیاد است، گفت: علی علیه السلام در گذر زمان تزلزل پیدا نکرد در حالیکه دیگران سست شدند و متزلزل شدند و زبانشان لکنت گرفت و در دفاع از عدالت لال شدند. وی گفت: شیعه علی باید از علی بیاموزد آهسته آهسته عدالت و حقیقت و دفاع از حقیقت را فراموش نکند و مصلحت اندیشی ها در گذر زمان تغییرش ندهد و ثبات و استواری داشته باشد. استاد انصاری با اشاره به ضرورت ایستادن شجاعانه ایمانی پای حق و عدالت و صلابت و امر به معروف و نهی از منکر ، خاطرنشان ساخت: باید در دفاع از حقیقت و عدالت ثبات و پایداری داشت و نباید در گذر زمان دچار مصلحت اندیشی و تردید و بازگشت از مسیر دفاع از حقیقت و عدالت شد. وی ثبات و قرار و متانت و ماندگاری را نخستین بازتاب گردش و سیر زمانه در وجود امام علی دانست و آزادی و استقلال شخصیت را دومین بازتاب گذر روزگار معرفی کرد و بیان داشت: برخی افراد سنگین می شوند و به زمین می چسبند و دوست و حزب و علایقشان آنان را زمینگیر کرده است و نمی تواند اوج بگیرد و نفسش به سمت خیرات حرکت نمی کند. این عالم دینی افزود: علامه جعفری در این خصوص در شرح نهج البلاغه ذیل خطبه ۳۷ از قول حضرت علی (ع) می گوید من در این مسابقه پرواز کردم و کسی نتوانست همپای من پرواز کند. وی تاکید کرد: همه فضیلت ها و ارزش ها به این برگشت می کند که شخصیت و ارزشش و استقلالش را حفظ کند. حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به روایتی از امام علی (ع) که حضرت از ابن عباس از نرخ کفشش پرسید و آن گاه فرمود برای من حکومت بر شما از این کفش کم ارزش تر است مگر آن که حقی را برپا کنم. وی با اشاره به کمبود انسان های آزاده، گفت: این شب ها هنگام خراب کردن کاخ های پلیدی است که برای نفسمان درست کردیم. استاد انصاری به این سخن امام علی(ع) در خطبه ۲۲۴ نهج البلاغه که اگر هفت اقلیم را به من بدهند تا پوسته ای را از دهان موری بستانم این کار را نخواهم کرد و علی را با نعمتی که فانی می شود و لذتی که باقی نمی ماند اشاره کرد و گفت: افزون بر آزادی و استقلال، «دردمندی»، سومین بازتاب گذر روزگار در ذهن و اندیشه و سیره امام علی است. وی افزود: پیشوای ما تمام وجودش درد است و می گوید چگونه سیر بخوابم که فردی در گوشه ای از سرزمین اسلامی گرسنه سر به زمین نهاده است؟ این محقق علوم اسلامی در پایان گفت: روزگار به گونه ای است که گرسنگان و محرومان و ستمدیدگان فراوانی درد می کشند مبادا بی درد باشیم. ☀️ http://t.me/barankavir __________________(۱۲) ? سخنرانی ساعت ۱۱ تا ۱۱:۵۰ چهارشنبه ۱۶ خرداد ۹۷ موضوع: ________________(۱۳) ? سخنرانی مناسبت درگذشت مرحوم حاج محمد علی کرمانی (پدر همسر آقای رسایی) ساعت ۲۱:۳۰٫ تا ۲۲:۱۰ چهارشنبه ۱۶ خرداد ۹۷ موضوع: ___________________ ??? صلی الله علیک یا صاحب الزمان به کسی ندارم الفت اگرم تو هم بِرانی #سعدی ☘ یا وجیها عندالله اشغع لنا عندالله باید کسی که نزد خدا دارد آبرو ?اللهم عجل فرجه و سهل سبیله و یسر له امره? ________________(۱۸) ◀️ سخنرانی ◀️ ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵ از یک شنبه ۲۷ تا پنج شنبه ۳۱ خرداد ۹۷ موضوع: مناسبت ? میبد، بلوار قاضی میر حسین، روبروی شاه عباسی، ک یخچال، کوچه نانوایی، منزل سید جلال آبیاری ______________(۱۹) سخنرانی در جلسات یک شنبه ۲۷ خرداد ۹۷ موضوع: زمینههای تکوین شخصیت مصلحان از دیدگاه قرآن (ذکر دو زمینه) ________________(۲۰) ? در نشست پیشین گفته شد که «برای پژوهش های دینی در مواجهه با اکثریت و عامه جامعه ی هدف، پنج رسالت عمده وجود دارد. ۱) توجیه و دلیل آوری. ۲) مستند سازی. ۳) توضیح و تبیین. ۴) نقد و تصحیح. ۵) توزیع و گسترش. حجم بزرگی از مسئولیت پژوهش دینی در پاسخگویی به موارد پنجگانه بالا بر می گردد.» اما باید توجه داشت که میزان به کارگیری و مصرف زمان و فرصت های پژوهشی در پاسخگویی به محورهای پیش گفته به یک اندازه نیست. برای مثال بخشی از موارد اول تا سوم در مجموعهی دفاع از اندیشه ی امامت شیعی قرار می گیرد. نگاهی به تاریخ کلامی شیعه در این گونه مباحث نشانگر مصرف حجم بالایی از فرصت و توان پژوهشی تشیع در این مسیر می باشد. بنابر این ضرورت دارد تا همواره توسط پژوهشگران دینی، تمهیدی اندیشیده شود و از هدر رفت وقت و فرصت های پژوهشی جلوگیری گردد. راهکارهای پیشنهادی در کلاس گفته خواهد شد. دوشنبه ۲۸ خرداد ۹۷ دستور جلسه؛ ? فضای مجازی، کتابخانههای دیجیتال و نرم افزارهای مناسب، از جمله روشهای سودمندی است که به صرفهجویی در امکانات و فرصتهای پژوهشی کمک بسیاری خواهد کرد. __________________(۲۴) سخنرانی از دوشنبه ۲۸ تا پنج شنبه ۳۱ خرداد ۹۷ موضوع: ???(موضوع سال گذشته؛ دیده شدن در قرآن) __________________ اندیشههای اقتصادی در نهجالبلاغه حسین انصاریJune 19, 2018 ? تفسیر موضوعی نهج البلاغه خ- رعایت مساوات الإمام علی «ع»: ألا! و إنّ لکم عندی أن لا أحتجز دونکم سرّا إلّا فی حرب، و لا أطوی دونکم أمرا إلّا فی حکم، و لا أؤخّر لکم حقّا عن محلّه، و لا أقف به دون مقطعه. و أن تکونوا عندی فی الحقّ سواء، فإذا فعلت ذلک وجبت للَّه علیکم النّعمه، ولی علیکم الطّاعه، و أن لا تنکصوا عن دعوه و لا تفرّطوا فی صلاح، و أن تخوضوا الغمرات إلى الحقّ. «نهج البلاغه»/ ۹۸۲- ۹۸۳؛ «عبده» ۳/ ۸۹» امام على «ع»: آگاه باشید! حقّ شما بر من است که چیزى- جز راز جنگ- را از شما نپوشانم، و کارى را جز در حکم (شرع) بىرأى زدن با شما انجام ندهم، و پرداختن حق را از موقع آن به تأخیر نیفکنم، و تا آن را نرسانم وقفهاى در آن روا ندانم، و همه شما را در حقّ برابر شمارم؛ چون چنین کردم نعمت خدا به شما روا مىگردد؛ و حقّ بر شما این است که از من اطاعت کنید، و چون شما را خواندم درنگ روا مدارید، و در آنچه صلاح است پاى پس مگذارید، و خود را در بحبوحه سختیها بیفکنید، تا به راهى که حقّ است برسید … الحیاه / ترجمه احمد آرام، ج۶، ص: ۴۶۴-۴۶۵ د- رساندن هر سهمى به صاحب آن الإمام علی «ع»: … إنّه لیس على الإمام إلّا ما حمّل من أمر ربّه: إلّا البلاغ فی الموعظه، و الاجتهاد فی النّصیحه، و الإحیاء للسّنّه، و إقامه الحدود على مستحقّیها، و إصدار السّهمان على أهلها. «نهج البلاغه»/ ۳۱۱؛ «عبده» ۱/ ۲۰۲» امام على «ع»: … بر امام نیست جز آنچه از امر پروردگار بر عهده او واگذار شده است: کوتاهى نکردن در پند دهى، و کوشیدن در نصیحت، و زنده کردن سنّت؛ و جارى ساختن حدود بر مستحقّان کیفر، و رساندن سهمها (ى بیت المال) به کسانى که حقّ دریافت آن را دارند. ذ- در اموال عمومى، خیانت و زیان رسانى، نه! الإمام علی «ع»- من کتاب له إلى مصقله بن هبیره الشّیبانی، و هو عامله على اردشیرخرّه: بلغنی عنک أمر إن کنت فعلته فقد أسخطت إلهک، و أغضبت إمامک: أنّک تقسم فیء المسلمین الّذی حازته رماحهم و خیولهم و أریقت علیه دماؤهم، فیمن اعتامک من أعراب قومک. فو الّذی فلق الحبّه و برأ النّسمه، لئن کان ذلک حقّا لتجدنّ بک علیّ هوانا، و لتخفّنّ عندی میزانا، فلا تستهن بحقّ ربّک، و لا تصلح دنیاک بمحق دینک، فتکون من الأخسرین أعمالا. ألا! و إنّ حقّ من قبلک و قبلنا من المسلمین، فی قسمه هذا الفیء سواء، یردون عندی علیه، و یصدرون عنه. «نهج البلاغه»/ ۹۶۱- ۹۶۲؛ «عبده» ۳/ ۷۶» امام على «ع»- در نامهاى به مصقله بن هبیره شیبانى، که کارگزار او در- اردشیرخرّه بود: از تو به من خبرى رسیده است که اگر چنان کرده باشى خداى خویش را ناخشنود کردهاى، و امام خویش را خشمگین ساختهاى!: گفتهاند تو… h-ansari.net ______________(۲۵) ? نشست های تفسیر موضوعی نهجالبلاغه ? موضوع: اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات” ? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است. ساعت: ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ ? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی __________________(۲۶) ? «عَنِ اَلْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ:قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَیْهِ السَّلاَمُ اُکْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَکَ فِی إِخْوَانِکَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ کُتُبَکَ بَنِیکَ فَإِنَّهُ یَأْتِی عَلَى اَلنَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لاَ یَأْنَسُونَ فِیهِ إِلاَّ بِکُتُبِهِمْ.» چهارشنبه ۳۰ خرداد ۹۷ ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ ? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫ دستور جلسه؛ ? یادآوری؛ جلسه عمومی نیست. ?www.h-ansari.net ____________________ ☘ یا اباصالح المهدی ادرکنی هزار عهد بکردم که گِرد عشق نگردم _ شعر متن پوستر، بیتی از سعدی است که وام گرفته و در آن تغییری دادهام. ____________________
کاش همچون لاله سوزم در بیابان بقیع _______________ ??? هشیار سحر باید بود که مسحور روی اوست. وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ @menbar_ansari در کعبه کویِ تو هر آن کس که بیاید از قبله ابروی تو در عین نماز است… #حافظ ________________ ???? ایستاده؛ در یاد او کانال تلگرام؛https://telegram.me/menbar_ansari |
یک نظر بگذارید