مناقشه در وحدت سنت تاریخی تشیعبه تازگی در گفتگویی با سایت شفقنا، و در حوزه مباحث جامعه شناسی تشیع با عنوان «کلیتی به نام «سنت شیعی» وجود ندارد» آرمان ذاکری، در صدد رد دیدگاه جریانهای مطالعات شیعی به ویژه بخش فرانسوی آن و مشخصا دیدگاه کربن، که نوعا منشأ غربی دارند برآمده است که در آنها از «وحدت سنت تاریخی تشیع» سخن گفته میشود. وی با تاکید بر حضور سیاسی اجتماعی شیعه در جامعه سعی دارد بر وجوه جامعه شناختی تشیع در مطالعات شیعی تاکید بورزد تا آن تصویر به اصطلاح باطنی عرفانی تشیع که مطالعات «کربنی» باور داشت را از صورت یک سنت یکپارچه تاریخی نفی کند و آن را ذهنی و غیر عینی بخواند. این نظریه با آنکه قابل تامل است ولی از نکات مناقشه برانگیز خالی نیست و حاوی ابهامات و بلکه تناقض نیز هست. نمونه ای برای این مناقشه آخری، یعنی تناقض داشتن، همین که ذاکری به جای سنت باطنی عرفانی کربن، از حضور و بروز سیاسی اجتماعیی نام می برد که بدیلی برای همان سنت مورد انکار می تواند قلمداد شود. سنت حضور سیاسی اجتماعی شیعه که از قضا واقعیت آشکاری نیز دارد و بی نیاز از استدلال های تاریخی است از فرط فراوانی شواهد تاریخی آن. در گزیده ای از متن می خوانیم: ⬅️ متن کامل مصاحبه در سایت گروه مطالعاتی (کلیک کنید) بند فوق مبنای اصلی در دیدگاه ذاکری است که آن را گرته برداری از مطالعات جامعه شناختی غربی در مورد تشیع میداند و نوعی دنبالهروی از متفکران دیگر کشورها (مانند کربن) برای شناخت فرهنگ خودمان. او در این گفتار در مقام نفی کننده سنتی یکپارچه از تشیع در واقعیت تاریخی است. انکاری که پذیرش آن دشوار می نماید و دلایل گوینده برای آن ناکافی به نظر می رسد. همچنانکه پرسش هایی تازه در این باره رخ می نماید که باید پاسخ های روشنی بدانها داد. یادآوری: این مطلب بخشی از مقاله است. |
یک نظر بگذارید