منبرهای آبان ماه ۱۳۹۸

نگارش در تاریخ ۱۸ آذر ۱۳۹۸ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

منبرهای آبان ماه ۱۳۹۸

_________________

سخنرانی
🔘 یزد، صفاییه، میدان نعل اسبی، بلوار آیت الله خاتمی، پس از میدان طوبا، پشت پارک، منزل جناب آقای عسگریه
از یک‌شنبه ۲۸ تا آخر صفر ۹۸
ساعت ۱۹:۱۵ تا ۲۰

موضوع:
قرآن می‌گوید:….اینگونه نباشید.

🔶🔶🔶
موضوع سال ۹۷:
شب اول؛ «شکل های سه‌گانه‌ی زیارت در گفتمان شیعی»
شب‌های دیگر؛ «قرآن می گوید: و اینگونه باشید…»

موضوع سال ۹۶:
دیده شدن در قرآن،

_________________

◀️ سخنرانی

💠 موضوع:
از پنجشنبه ۲ تا سه شنبه ۷ آبان ماه ۹۸

💠 ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹
💠 مجالس سالانه تعظیمم شعائر اهل بیت علیهم السلام
◀️ یزد، خیابان سلمان (ره)، حسینیه نظرکرده
http://www.nazarkardeh.com
☘☘☘
موضوع سال ۹۷:
فقه شیعه، فقه اهل بیت(ع) هم اخلاقی است و هم عقلی.

_________________

◀️ سخنرانی استاد انصاری

▪️از پنجشنبه دوم تا سه شنبه هفتم آبان ماه ۹۸

▪️ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹

🔹یزد، خیابان سلمان(ره)، حسینیه نظرکرده
http://www.nazarkardeh.com

💎 کانال مجالس، همایش، مراسم
🌀 https://t.me/marasemyazd

_________________

‍ ‍ ‍ 🔲 سخنرانی

▪️ تفت، محله شوده، حسینیه شودۀ پایین

مناسبت تعظیم شعائر الهی،
روز رحلت و شهادت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن مجتبی(ع)
🔘 صبح یکشنبه ۵ آبان ۹۸
ساعت: ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰

موضوع:

☀رنج و آزار پیامبر (ص)

_________________

آگهانی

به دلیل ضبط برنامه تلویزیونی در حسینیه نظرکرده، سخنرانی یکشنبه شب (پنجم آبان) استثناء برگزار نمی شود و شبهای بعد مطابق برنامه ادامه خواهد داشت.

_________________

سخنرانی
🔘 یزد، صفاییه، خ شهیدان نی رنگ، مسجد الرضا(ع)

چهارمین سالگرد شادروان بانو حاجیه ربابه عسگریه (مادر جناب دکتر رضا اردکانیان (وزیر نیرو) و مادر خانم آقایان حاج علی پورسراجیان، و دوست گرامی آقای حسین مهرنهاد و جناب مهندس اتفاق)
دوشنبه ۶ و سه شنبه ۷ آبان ۹۸

ساعت ۱۷:۴۵ تا ۱۸:۲۰

موضوع:
رنج و آزار پیامبر(ص)
🔸🔸🔸
موضوع سال ۹۷:
اصالت و ارزش مادران در نگاه قرآن و سنت (دنباله‌ی سنت)

موضوع سال ۹۶:
اصالت و عمق ارزش مادران در نگاه قرآن و سنت (فراتر از احترام اعتباری و فرمایشی، ادامه بحث سال ۹۵ در همین مناسبت و مجلس)

_________________

‍ ‍ ‍ 🔲 سخنرانی

▪️ تفت، محله شوده، حسینیه شودۀ پایین

مناسبت تعظیم شعائر الهی،
روز شهادت امام علی بن موسی الرضا (ع)
🔘 صبح سه شنبه ۷ آبان ۹۸
ساعت: ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰

موضوع:

فضیلت زیارت امام رضا(ع) از دیدگاه امام جواد(ع) و امام عصر(عج)

_________________

 

سخنرانی

▪️شهر سرکان، فاطمیه سرکان

پنجشنبه ۹ آبان ۹۸
ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۲:۳۰

موضوع:

اهمیت بهره وری از فرصت عمر

به مناسبت ایام هجوم به خانه حضرت زهرا(س)IMG_20191031_161731_157
و یادکرد درگذشت نغمه خوان عزاهای حسینی شهر،
ذاکر الحسین(ع) مرحوم حاج سیدصادق شیخ الاسلامی

_________________

سخنرانی
🔘 یزد، خیابان امام(ره) ، مسجد حظیره

مناسبت چهلمین روز درگذشت شادروان حاج میرزا احمد خانجانخانی
پدر گرامی خانم زهرا خانجانخانی (همکار پژوهشی)

جمعه۱۰ آبان ۹۸
ساعت ۱۹ تا ۱۹:۳۰

موضوع:
ادامۀ راه پدران صالح، یک تکلیف، یک ضرورت است

_________________

🔷 شانزدهمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۸)

شنبه ۱۱ آبان ۹۸

ساعت ۱۶ تا ۱۷:۲۰

دستور جلسه؛
۱) گفتگوی پژوهشی
۲) طرح مقاله گروهی
۳) بررسی مقالات

میبد، مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش

🔹 یادآوری: جلسه عمومی نیست.

__________________

‍ ‍ ‍ 🔲 سخنرانی
▪️ میبد، ، رکن آباد، حسینیه بزرگ رکن آبادح

مناسبت ختم جوان تازه گذشته، محسن کریمی
🔘 یکشنبه ۱۲ آبان ۹۸
ساعت (حوالی): ۱۸:۴۵ تا ۱۹:۴۵

موضوع:
نگاه واقع بینانه ی دین به شخصیت جوان
_______________

◀️ سخنرانی

از یکشنبه ۱۲ تا پنجشنبه ۱۶ آبان ماه ۹۸
ساعت ۲۰ تا ۲۰:۴۵
💠 مجالس سالانه تعظیمم شعائر اهل بیت علیهم السلام
◀️ رستاق، عزآباد، منزل حاجی احمد مزیدی

💠 موضوع:
بیانی از مساله هدایت و حاشیه های پر اهمیت آن

_______________

◀️ سخنرانی

از سه شنبه ۱۴ تا پنجشنبه ۱۶ آبان ماه ۹۸
ساعت۱۸ تا ۱۸:۳۰
💠 مجلس حسینی به یاد سومین سالگرد درگذشت مرحوم سید علی موسوی
◀️ یزد، بلوار طالقاتی، اکبر آباد، جنب فروشگاه رفاه، تکیه حضرت ابوالفضل(ع)
💠 موضوع:
دشواری های عصر امام حسن عسگری (ع) و رهنمونی های ایشان

_______________

◀️ سخنرانی

از سه شنبه ۱۴ تا پنجشنبه ۱۶ آبان ماه ۹۸
ساعت ۱۹ تا ۱۹:۳۰

💠 مجلس تعظیم شعائر اهل بیت علیهم السلام
◀️ یزد، خ ایرانشهر(رجایی)، چار منار، ، بعد از مسجد چارمنار(مسجد چشید جواد) حسینیه قمر بنی هاشم (ع)

💠 موضوع:
دشواری های عصر امام حسن عسگری (ع) و رهنمونی های ایشان

_______________

صلوات خاصه امام عسکری(ع)

▪ اَللّهُمّ صَلِّ عَلی الحَسَنِ بنِ علیِّ بنِ مُحَمَّد،
اَلبَرِّ التَّقِیِّ الصّادِقِ الوَفِیِّ النُّورِ المُضیء،خازِنِ عِلمِک وَ المُذَکِّرِ بِتَوحیدِک وَ وَلیِّ اَمرِک

▪ وَ خَلَفِ اَئِمَّهِ الدّینِ الهُداهِ الرّاشِدینَ وَ الحُجَّهِ عَلی اَهلِ الدُّنیا فَصَلِّ عَلَیهِ یا رَبِّ اَفضَل ما صَلَّیتَ عَلی آَحَدٍ مِن اَصفیائِک وَ حُجَجِکَ
وَ اَولادِ رُسُلِکَ یا اِلهَ العالَمین.

_______________

🌺 سخنرانی

💠 موضوع: پژوهشی در دعای ندبه

🔹جمعه ۱۷ آبان ماه ۹۸

🔸دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح
🔹 سخنرانی:ساعت ۸ تا ۸:۴۰

یادکرد مرحوم استاد میرزا محمد حکاک زاده

♦️یزد، میدان مارکار، خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع و حسینیه کوی تل

_______________

یا صاحب الزمان ادرکنی
چه حس خوبی امروز نصیب بود،
کاش می شد بر آفتاب انداخت و رسوایی کرد…
هم آنچنان که پیش از اینها گفته آمده بود؛
«می بَرَد دل را، عشقِ بی پروا
سرخوش و تنها، هر چه بادا باد…هر چه بادا باد!»

یا به زبان تغزل جویباری سعدی بنیوشم؛

به هوش بودم از اول، که دل به کَس نسپارم
شمایل تو بدیدم، نه عقل ماند و نه هوشم

حکایتی ز دهانت به گوش جان من آمد
دگر نصیحت مردم، حکایت است به گوشم

مگر تو روی بپوشی و فتنه بازنشانی
که من قرار ندارم که دیده از تو بپوشم

اللهم ارزقنا زیارته و رؤیته و دعائه و خیره

_______________

در اهمیت مجالس و منابر حسینی

اگر منبر های حسینی را قدر بدانند و به مقتضای اهمیت جایگاهی که از آن برخوردارند به نشر و تبیین قرآن و حدیث و معارف اهل بیت علیهم السلام اقدام کنند حتی می تواند برای صاحبان ذوق اجتهادی نیز منشأ اثر بوده و به تحقیقات اجتهادی آنان کمک کند. این بنده، در گفتاری با عنوان ،«عالمان بلاد» به فهرستی از این موارد اشاره کرده است و نمونه هایی از شواهد آن را نقل کرده ام. در مطلب زیر نیز یکی از این نمونه های عالی را در منبر یکی از عالمان درگذشته این سرزمین می خوانید که از زبان فقیهی برجسته در درس اجتهادی ایشان بازگویی می شود و ایشان بر استواری منبر وی تاکید می کند و بهره ای که از بیانات ایشان برده است را گوشزد می کند.
ح. انصاری

🌟نکات و اشارات🌟

🔰 نکاتی در باب تفسیر آیه ۷ سوره حجرات

آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی:
🔹منبر آقا شیخ ابراهیم آیتی خیلی قابل استفاده بود. من پای منبر ایشان بودم که ایشان گفتند: بر طبق آیه «إِنَّمَا التَّوْبَهُ عَلَی اللّٰهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهٰالَهٍ ثُمَّ یَتُوبُونَ مِنْ قَرِیبٍ فَأُولٰئِکَ یَتُوبُ اللّٰهُ عَلَیْهِمْ وَ کٰانَ اللّٰهُ عَلِیماً حَکِیماً» (الحجرات، ۷)، توبه مختص کسانی است که از روی جهالت مرتکب کار سوء شده باشند.

🔸ایشان سپس گفتند: در اینجا اشکال شده که توبه در قبال معصیت است؛ اگر معصیت محقق شود، موضوع برای توبه وجود دارد و شرط تحقق معصیت این است که انسان یک مطلبی را بداند که خلاف شرع و امر الهی است و مرتکب شود اما اگر از روی علم نباشد معصیت نیست و بالتبع موضوع توبه نخواهد بود اما آیه به جای این که شرط توبه را ارتکاب از روی علم قرار دهد، نقطه مقابل آن که ارتکاب از روی جهل است قرار داده است.

🔹ایشان بعد از طرح این اشکال در جواب آن فرمود: جهل، مشترک بین دو معناست؛ یک معنای آن عدم العلم می‌باشد که در مقابل علم است و معنای دیگر آن در مقابل عقل است. مرحوم کلینی در کافی شریف، کتاب العقل و الجهل دارد که جهل را مقابل عقل قرار داده است. در آیه مورد نظر نیز مراد از جهالت، عدم العلم نیست بلکه مراد این است که توبه برای جایی است که انسان کاری را که عقل اجازه نمی‌دهد و بر خلاف فطرت عقلیه شخص هست به خاطر غلبه هوی و هوس انجام دهد و مرتکب معصیت و مستحق عقوبت شود.

🔸ایشان سپس فرمود: «بحث دیگری که مطرح می‌شود این است که آیا عدالت خداوند اقتضا می‌کند که توبه را قبول کند؟ یا تفضل خداوند؟ آیا اگر توبه را قبول نکند خلاف عدالت الهی است؟ ایشان در جواب از این سوال گفتند: نظریه محققین این است که این کار مقتضای تفضل الهی است؛ کسی که خداوند به او قدرت و علم و انواع نعمت‌ها را داده، انبیاء را فرستاده، همه مقدمات فراهم شده، حجت را تمام کرده است و او علی رغم همه این امور، مرتکب معصیت شده است، اگر خداوند توبه‌اش را نپذیرد ذاتا و ابتداءاً خلاف عدل نیست و تنها خلاف فضل الهی است چون متفضل است می‌پذیرد اما به یک معنا خلاف عدل می‌شود. به این معنا که خداوند چون متفضل است وعده داده به اینکه من توبه را می‌پذیرم. منشأ نفس این وعده‌ دادن تفضل و متفضل بودن او است ولی بعد که این وعده را داد خلف وعده کردن خلاف عدل الهی است. بنابراین عدم پذیرش توبه مستقیماً خلاف عدل نیست بلکه مقدمه‌اش فضل است و بعد بالواسطه عدل می‌شود و تعبیر قرآن نیز خاص است «علی الله» دارد. خداوند متعال خودش را به این کار الزام می‌کند که یک مرحله بالاتر از تفضّل است.»
▪️خارج اصول فقه، جلسه اول، ۹۵/۹/۱۴

کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام

یک نظر بگذارید