منبرهای خردادماه ۱۳۹۹منبرهای خردادماه ۱۳۹۹🔸مراسم زیارت آل یاسین علیهم السلام پنجشنبه ۸ خرداد ۹۹ ساعت سخنرانی ساختمان فاطمیه(سلام الله علیهم) محله پایین، خ کمربسته، شهر سرکان، _____________ 🌤 اول صبح را با زیارت «سلام علی آل یس» شروع کنید؛ سرّش این است که طبرسی در احتجاج نقل میکند و این مطلب از توقیعات به حمیری است، که هرگاه خواستی توجه کنی به خدا به وسیلهی ما، بگویید: #سلام_علی_آل_یس. ✨ این زیارت #اکسیر_اعظم است. 💞 زیارت سلام علی آل یس، فتح باب میکند؛ این روح با #امام_زمان علیهالسلام پیوند میخورد، آن وقت انسان منقلب میشود… 🎙 برگرفته از بیانات آیت الله العظمی وحید خراسانی _____________ ● هشتم شوال؛ ۹۵ سالروز تخریب حرم مطهّر بقیع کاش همچون لاله سوزم در بیابان بقیع _____________ اهمیت اقامهی عزای ● هشتم شوال؛ سالروز تخریب مزار ائمهی بقیع _____________ ▪️ نوحه خوانی شکوهمند دوزبانه برای اندوه ویرانی بقیع شریف ▪️ هشتم شوال، ۹۵ امین سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام _____________ امسال ۹۷ مین سال تخریب قبور شریف بقیع است 🔸مراسم سوگواری هشتم شوال یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۹ سخنرانی ، مرثیه خوانی 🔸مراسم زیارت آل یاسین علیهم السلام پنجشنبه ۱۵ خرداد ۹۹ ساعت سخنرانی ساختمان فاطمیه(سلام الله علیهم) محله پایین، خ کمربسته، شهر سرکان، _____________ 🔸 مطالب رسیده از شما سروران نوشته اند: خداوند را شاکرم که در این قحطی معنوی با وجود کیلومترها فاصله از منبر و سخنرانی حضرتعالی در این شب جمعه کسب فیض کردم . http://www.h-ansari.net @menbar_ansari _____________ تاریخ وعظ و خطابه خوانی و سخنوری بخشی از فرهنگ دینی و اجتماعی ما ریشه در فرهنگ وعظ و تذکیر و خطابه دارد. تاریخ آن هم به همان یکی دو قرن اول اسلامی می رسد با قصاص و بعد وعاظ و مذکرین بغداد و نیشابور و ری و اصفهان. بخشی از آن پیوند دارد با اهل مدرسه و بخشی هم با اهل تصوف. قدرت واعظان در عصر سلجوقی گسترش یافت و البته عموما در تحولات اجتماعی و سیاسی بغداد و خراسان سهم مهمی داشتند. بعدها و چنانکه در کتاب نقض آمده مناقب خوانان و فضایل خوانان در هر دو جامعه شیعی و سنی رو به گسترش نهادند و از دوره ای چنانکه می دانیم به مناسبت کتاب روضه کاشفی به گروهی از آنان روضه خوان گفته می شد. واعظان از قدیم تنها به گروهی که صرفا تخصصشان وعظ و خطابه بود محدود نمی شد. برخی از فقیهان بزرگ شیعی و سنی در طول تاریخ در کار وعظ و خطابه هم بوده اند. بسیاری از آنها مانند فخر رازی و ابن جوزی اتفاقا از علمای برجسته زمان خود محسوب می شدند. در صد سال اخیر هم بسیاری از مراجع و فقیهان خود اهل منبر و وعظ هم بوده اند. در آثار ابن جوزی و بسیاری قبل و بعد از او از میان واعظان مشهور و یا در کتاب های تراجم و احوال می توان شرح احوال و تاریخ واعظان و وعظ را جستجو کرد. خود ابن جوزی در این زمینه کتاب دارد. آثار ابن ابی الدنیا هم در این زمینه مفید است. کتاب هایی هم داریم مشتمل بر خطابه های معروف و از جمله خطبه خوانی ها در جمعه ها و اعیاد (از خلفای فاطمی دفتری باقی مانده در این زمینه که چاپ شده و از داعیان فاطمی هم دفاتر مختلف باقی مانده مشتمل بر مجالس دعوت آنان که شبیه همین مجالس وعظ بوده). تاکنون تحقیق جامعی درباره تاریخ وعظ و منبر در اسلام صورت نگرفته و از آن میان تاریخ واعظان و اهل خطابه در عصر قاجار و پهلوی از موضوعات جذابی است که کمتر محل عنایت بوده. در آثار دوران قاجار اطلاعات پراکنده در این زمینه بسیار است. بسیاری از واعظان این دوره اهل نوشتن هم بوده اند که آثار آنان در همان زمان چاپ می شد. برخی از آنان در شمار رجال با نفوذ در طهران و اصفهان بودند. در کتاب المآثر والآثار منسوب به محمد حسن خان اعتماد السلطنه احوال شماری از آنان در دوره ناصری آمده است. معمول بسیاری از واعظان بوده و هست که سخنرانی های خود را و یا دست کم الگوهای اصلی آنها را برای خود می نویسند. مرحوم حاج انصاری که از واعظان مشهور ایران در دهه های سی و چهل شمسی بود شاید بالغ بر ده دفتر بزرگ از مجالس وعظ و سخنش را نوشته بود که هنوز منتشر نشده. از سده های اولیه کتاب ها به فارسی و عربی در مجالس نویسی بسیار است و عموما الگوهای مشابهی دارد از نقل تفسیر قرآن و ذکر احادیث و نکات اخلاقی و گفتار بزرگان حکمت و تصوف و نقل قصه ها و عبرت ها. رسم این بود که برای فراگیری وعظ اشخاص به مجالس وعظ واعظان مشهور می رفتند و الگوها و مجالس را می نوشتند و بر اساس آن الگوها که حالت موضوعی داشت به تدریج در این فن تبحر می یافتند. بسیاری از محدثان و اهل حدیث در دویست سال گذشته در کار وعظ هم بوده اند. مرحوم حاج انصاری معروف است که متن ده هزار حدیث را در حافظه داشت. او البته در فقه و اصول هم تحصیلات عالیه داشت و از شاگردان مرحوم شیخ عبد الکریم حائری بود. آثار مرحوم فلسفی هم که شاید مهمترین واعظ صد سال گذشته تاریخ ایران است همه برگرفته از سخنرانی های او بود. برای شناخت نبض فرهنگ و سنت ها و اخلاق عامه و خاصه در عصر قاجار نوشتن تاریخچه ای از وعظ و واعظان در این دوره بسیار مهم است. نهاد وعظ و خطابه و تبلیغ از نهادهای مهم تاریخ دین و مذهب در ایران است که هنوز تاریخش نوشته نشده. امشب به مناسبتی دنبال موضوعی بودم در این ارتباط و دیدم واقعا چیز چندان مفیدی در دست نیست و یا من نمی شناسم. گفتم اینجا اشاره ای بکنم به اهمیت آن. _____________ مراسم هفتگی نماز و زیارت آل یاسین علیهم السلام پنجشنبه ۲۳ خرداد ۹۹ ساعت منبر ۲۳:۱۰ سرکان، محله پایین، خ کمربسته، ساختمان فاطمیه (سلام الله علیها) _____________ مراسم هفتگی نماز و زیارت آل یاسین علیهم السلام پنجشنبه ۲۳ خرداد ۹۹ ساعت منبر ۲۳:۱۰ سرکان، محله پایین، خ کمربسته، ساختمان فاطمیه (سلام الله علیها) السلام علیک یا جعفربن محمد الصادق ایام شهادت پیشوای مذهب عدالت و انسانیت را به همۀ شیعیان، تسلیت میگوییم. @menbar_ansari مردم برای اجاره طلاهایشان را می فروشند 👈گزارشی از رژه فقر در بازار طلا… https://www.entekhab.ir/fa/news/554947/مردم-برای-اجاره-طلاهایشان-را-می-فروشند-گزارشی-از-رژه-فقر-در-بازار-طلا صلوات خاص حضرت جعفر بن محمد صادق علیهالسلام اللهُمَّ صَلِّ عَلَى جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ قصه تکرار می شود یعنی، شعر؛ حمیدرضا برقعی ▪️سخنرانی ▪️پس از اقامه نماز مغرب و عشاء، ▪️چهارشنبه و پنجشنبه ۲۸ و ۲۹ خرداد ۹۹ نماز زیارت ۲۱:۳۰ ▪️سرکان، محلۀ پایین، روبروی خیابان کمربسته، ساختمان فاطمیه (سلام الله علیها) @menbar_ansari https://chat.whatsapp.com/FgKYbi1lkbDJomrcfXNczW #تبار شناسی_خاندانهای_اهل علم_کرمانشاه #خاندان_آل_آقا در یادداشت زیر از جناب دکتر حسن انصاری ضمن تاکید بر اهمیت تبار شناسی خاندان های بزرگ و تاثیرگذار که از دورۀ صفویه باقی مانده اند نویسنده محقق از خاندان آل آقا یاد می کند که خاندانی بزرگ در حوزۀ زاگرس نشینان است. در بارۀ این خاندان نوشته اند؛ «آل آقا» نام خاندانی قدیمی و غیر کُرد در شهر کرمانشاه است که از نسل محمدباقر وحید بهبهانی میباشند و بیش از ۲۵۰ سال قبل از اصفهان به کرمانشاه آمدهاند. شایان ذکر است که افراد این خاندان از ساکنین غیرکُرد و شیعه مذهب شهر کرمانشاه می باشند. جمع بزرگی از مشاهیر شهر کرمانشاه از این شجره یا وابستگان به آن هستند از قدیم و جدید مانند مرحوم آقا محمد علی کرمانشاهی و آیت الله نجومی. «تبارشناسی خاندان های اهل علم» یکی از موضوعات جالب برای رساله های دکتری تبارشناسی خاندان های اهل علم است به ویژه از دوره های صفویه و قاجار به این طرف. شناخت این موضوع می تواند آشنایی و تحلیل ما را نسبت به مناسبات دین و قدرت و همچنین تحولات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی در بستر تاریخ عمیقتر کند. از قدیم چنین بوده که عموما علم و دانش به عنوان میراثی در خاندان های مهم اهل علم باقی می مانده و گسترش می یافته. در ری سده ششم قمری چندین خاندان مهم اهل علم داریم؛ چه در میان شیعیان و چه در میان اهل سنت. در خراسان و اصفهان هم خاندان های زیادی می شناسیم. در دوره صفوی بر شمار این خاندان ها افزوده شد و گستره جغرافیایی و دنباله های آن از یک سو به جبل عامل می رسید و از دیگر سو تا ایران و عراق و حتی شبه قاره (مانند مورد خاندان ابن خاتون) کشیده می شد. این خاندان ها معمولا از طریق ازدواج های فیمابینی و پیوندهای سببی به هم مرتبط هم می شدند. پیوندهای خاندانی در دوره صفوی در تشیع گستردگی عمیقتری پیدا کرد. بسیاری از خاندان های مهم شیعه در دویست سال اخیر به نحوی با خاندان های دوره صفوی مرتبطند (از خاندان های معروف پایان دوران صفوی باید به خاندان خاتون آبادی اشاره کرد که امام جمعه های طهران عصر قاجار و پهلوی از آنها بودند. این خاندان با خاندان مجلسی نسبت نزدیک داشتند. خود خاندان مجلسی بعدا با خاندان های وحید بهبهانی (آل آقا) و طباطبایی و بروجردی طباطبایی ارتباط داشت. اصولا خاندان های شیخ الاسلام ها و امامان جمعه در طی دوران صفوی و قاجار تا نسل ها سنت های خاندانی خود را حفظ می کردند). خاندان های شهید اول و دوم، کرکی، حر عاملی، خوانساری، صدر، کاشف الغطاء، آل شیخ محمد تقی و چندین خاندان دیگر اصفهان و عراق و جبل عامل با هم ارتباط خاندانی دارند. این ارتباطات در طول دوران قاجار و قدرت گرفتن علمای اصولی وسعت بیشتری یافت و خود در قدرت گرفتن علما و نفوذ اجتماعی آنان تأثیری تمام گذاشت. خاندان صدر با بسیاری از خاندان های معروف شیعه مرتبط است. همچنین خاندان های بحر العلوم، کاشف الغطاء، آل صاحب جواهر و خاندان میرزای شیرازی شبکه وسیعی از ارتباطات و پیوندهای خاندانی را تشکیل می دهند. طبعا علاوه بر مناسبات خانوادگی ارتباطات علمی بود که میان این خاندان ها ارتباطات را تعمیق می بخشید. خاندان های سادات از میان اهل علم بیشتر از بقیه بر حفظ پیوندهای خاندانی و شجره انساب خود اصرار و تأکید داشتند. از مهمترین خاندان های صد سال اخیر ایران و عتبات باید به خاندان های طباطبایی یزدی، آخوند خراسانی، حکیم، شیرازی، قمی و طبعا صدر اشاره کرد. خاندان طباطبایی یزدی در طی این صد سال با بیشتر خاندان های علمی دیگر ارتباط یافته است. علاوه بر مراکز اصلی حوزه های علوم دینی در طول دوران قاجار تقریبا بیشتر شهرهای مهم ایران شاهد بسط و حضور خاندان های اهل علم بود؛ شهرهایی مانند تبریز و قزوین و زنجان و شیراز. در المآثر والآثار و بسیاری دیگر از کتاب های تراجم احوال علمای دوران قاجار به این پیوندها اشاره می رود. اخیرا دیدم دانشمند محترم جناب آقای ناصر الدین انصاری قمی در حواشی فاضلانه خود بر بخش تراجم کتاب اعتماد السلطنه به بسیاری از این ارتباطات اشاره کرده که بسیار مفید است. کتاب های اجازات هم معمولا حاوی اطلاعات مفید در این زمینه است. برای فهم تاریخ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی قاجار تا به امروز ایران و عتبات باید این پیوندها را به درستی شناخت. بسیاری از این خاندان ها در تعدادی از تحولات سیاسی دویست ساله اخیر (مانند قیام تنباکو و همچنین انقلاب مشروطه) سهم عمده و مهم و حیاتی داشته اند. کانال تلگرام؛https://telegram.me/menbar_ansari |
یک نظر بگذارید