منبرهای آبان ماه ۱۳۹۹
منبرهای آبان ماه ۱۳۹۹تسلیت ایام غم و حزن پایان ماه صفر به محضر امام عصر ارواحنا فداه جان فدای حسنم…. *بازخوانی یک ترور بیولوژیک* محققان آمریکایی از قتلی مرموز در قرون وسطی رمز گشایی کردند. بازخوانی و بررسی سو قصد به یک نجیب زاده، با نقشآفرینی امپراتور بیزانس، خلیفه مسلمانان و همسر مقتول ترور حسن بن علی با مرکوری کلراید ____________________ @booyeNarges_atre_Yass با سلام به محضر پنج شنبه ۱ آبان ماه ۹۹ قرائت زیارت مبارک آل یاسین بزرگ، علیهم السلام ساعت ۲۰ تا ۲۰:۴۰ لینک پخش زنده صدا در میکسلر لینک پخش زنده (لایو) و تصویری در اینستاگرام با سلام به محضر پنج شنبه ۱ آبان ماه ۹۹ مناسبت ایام شهادت حضرت محسن بن علی علیهم السلام ساعت ۲۰:۴۰ تا ۲۱:۳۰ موضوع گفتار: لینک پخش زنده صدا در میکسلر لینک پخش زنده (لایو) و تصویری در اینستاگرام #فاطمه_س ✍چکیده سخنرانی حجت الاسلام حسین انصاری در شب سوم محسنیه از سخنرانی فاطمه زهراء س در مسجد پیامبر اکرم ص : “ما هَذِه الغَمِیضَهُ فِی حَقِی و السِّنَهُ عَن ظُلامَتِی: این چشم پوشی در باره حق من چرا؟و این خود را به خواب زدن در باره ستم بر من چرا؟” نکته ها: ۱- نخست باید دانست که این خطابِ فاطمه س، به همانهاست که تا چند روز پیش از این خطبه، به آب وضوی پیامبر تبرک می جستند و آب وضویش را توتیای چشم می کردند!! به یقین، جای این پرسش هست که مدینه در زمان رسول الله ص چه بود؟ و مدینه به فاصله چند روز، چه شد؟ هیچ انسان پژوهشگر در حوزه اسلامی اعم از تاریخی و تفسیری و کلامی و … نمی تواند بی اعتنا و بی توجه به این سؤال باشد و از کنار آن به آسانی بگذرد و گر نه پژوهشگر نیست و گزارشش همه سویه و ذو ابعاد نیست! ۲- از این دو جمله فاطمه س، استفاده می شود که ظلم به آن بزرگوار، قطعی و یقینی است و به اصطلاحِ فنیِ کلامی، ظلم و ستم به فاطمه س ، مفروغ عنه، فرض شده است؛ زیرا، سخن از چشم پوشی مردم مدینه و زشتی آن، از ظلم رفته است که امری فراتر و علاوه تر از ظلم به آن حضرت است بنابر این، آنان که خطبه را پذیرفته اند؛ دیگر برای آنان، ظلم به فاطمه — همانند زدن، غصب فدک، احراق خانه ، غصب حق ولایت و سرپرستی علمی و سیاسی امت و… — باید پذیرفته شده و روشنتر از آفتاب باشد و گر نه گرفتار تعارض در منظر و دیدگاه اند!! ۳- از این جملات فاطمه س و البته از روایات دیگر و آیات قرآن، استفاده می شود که منتقدان بازخوانی و باز گشائی کتاب سقیفه و محسنیه، خود، در زمره ستمکاران به فاطمه س اند و هرگونه چشم پوشی از ظلم رفته شده، خود نوعی ستم به فاطمه س است. این امری است که از ظاهر سخنان زهراء س قابل استنباط است. ۴- جای این پرسش از منتقدان بازخوانی و بازگشائی دفتر سقیفه هست که اگر روش شما در تجزیه و تحلیل حوادث اجتماعی، طبیعی است؛ — به این معنا؛ که فهم درست یک حادثه و پدیده اجتماعی، همچون حلقه های یک زنجیر، باگذشته و آینده، دارای پیوستگی و همبستگی است — چرا در مواجهه با سقیفه، روش خویش را به کناری می نهند و برای فهم این حادثه آتش زدن خانه فاطمه و تهدید و ارعاب و خانه نشین کردن علی ع و هجوم، در انحرافات خلافت های پس از پیامبر ص، از روش خویش، سرباز می زنند و به خطای روش شناختی، دچار می شوند. مگر نه این است که نوع قریب به اتفاق اینان، از روش طبیعی، برای تجزیه و تحلیل استفاده می کنند؟! او یک سوال داشت که سوال برخی از آحاد جامعه ماست که آیا مسئله امروز ما، احیای فاطمیه است؟ و من خیلی صریح بدو گفتم که، اری! تمام مسائل ما به همین غصب حق باز می گردد. زیرا ان جریان اگر بازخوانی نشود ما با همه خطرات همان جریان و امثال آن جریان روبروایم و پاسخ اصلی من نیز همین است که تاریخ امروز مسلمانان، منهای فهم تاریخ گذشته آنان، اصولا میسور و مقدور نیست اگر از خطای روش شناختی این منتقدان هم بتوان چشم پوشی کرد! این نکته مؤّید به نقل هم هست زیرا در همه تاریخ پیامبر و قرآن، جایگاه ارزشی فاطمه س مطرح است و با توجه به این جایگاه، قیچی در دست گرفتن و سانسور بخش عظیم و حجم بزرگی از منابع؛ نه خداپسندانه است و نه علمی است و این حجم همچنان در تاریخ با آیات قرآن در همه عصرها و تمامی نسلهای اسلامی، جاری است و هیچ محدثی را یارای آن نیست که در عمومیت زمانی آن فضائل و حوادث پیرامون ندارد به لحاظ کلامی، در عقلانیت جمعی شیعه یک امر دیگر هم مقبول و پذیرفته شده است؛ اینکه در اعتقادات شیعی ما همانگونه که وجود علی واهل البیت ع به مثابه میزان الاعمال مورد پذیرش است غضب و رنج و خشنودی انها نیز دارای تاثیرهای عینی و آثار وضعی در عالم حقیقی است از این قبیل است روایاتی که ناظر بربارش خون در شهادت حسین ع از آسمان است یا روایاتی که ناظر بر سختگیری خداوند بر مسلمانان پس از شهادت دردانه هستی امام حسین ع است که یک شیعی نمی تواند و نباید به آنها واکنش مثبت نشان ندهد از اینرو در تاربخ امام صادق ع است که آن امام همام، نسبت به مرجئه حساس بود و می فرمود مراقب جوانانتان نسبت به جریان مرجئه باشید این حساسیت امام ع بدین خاطر بود که حرف بنیادین مرجئه این بود که بیائید دیگران را قضاوت و داوری نکنیم نه معاویه را و نه علی را! نه حسین را و نه یزید را! نه هشام را و نه امام سجاد را و نه و نه و نه را! و امام سخت ترین موضع را در برابر اینان و دیدگان اینان گرفت و براستی صرف نظر از غیر علمی بودن این نظر، این چه بی شرمی است که گرانی مرغ از یاد برخی کسان نمیرود ولی در ظلم به خوبان و پاکان عالم ، دست حاتم بخشی آنان، گل می کند و نهایت واکنشی که نشان می دهند همانست که ابن ابی الحدید گفته و بادی به غبغب انداخته که ظلم به زهرا بد است اما خب چه می شود کرد زیرا یک امر حکومتی و صلاحدید سلف است و موکول به اهل آن است ؟! اما می باید اطمینان داشت که اینگونه دفاع از ظلمه و واکنش نسبت به انها، امروز نه تنها نزد خداوند مقبول نیست بلکه در پیشگاه وجدان عمومی هشیاران نیز فاقد اعتبار است و عذری بدتر از تقصیر است با سلام به محضر شنبه ۳ آبان ماه ۹۹ مناسبت ایام شهادت حضرت محسن بن علی و حضرت امام حسن عسکری علیهم السلام ساعت ۱۳ تا ۱۳:۴۵ موضوع گفتار: لینک پخش زنده صدا در میکسلر لینک پخش زنده (لایو) و تصویری در اینستاگرام با سلام به محضر شنبه ۳ آبان ماه ۹۹ مناسبت ایام شهادت حضرت محسن بن علی و حضرت امام حسن عسکری علیهم السلام ساعت ۱۸:۱۵ تا ۱۸:۴۵ موضوع گفتار: لینک پخش زنده صدا در میکسلر لینک پخش زنده (لایو) و تصویری در اینستاگرام با سلام به محضر شنبه ۳ آبان ماه ۹۹ مناسبت شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام ساعت ۲۰:۲۰ تا ۲۱ موضوع گفتار: ◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼◼ لینک پخش زنده صدا در میکسلر لینک پخش زنده (لایو) و تصویری در اینستاگرام با سلام به محضر یکشنبه ۴ آبان ماه ۹۹ مناسبت ایام شهادت حضرت محسن بن علی و حضرت امام حسن عسکری علیهم السلام ساعت ۱۸:۱۵ تا ۱۸:۴۵ موضوع گفتار: لینک پخش زنده صدا در میکسلر لینک پخش زنده (لایو) و تصویری در اینستاگرام با سلام به محضر یشنبه ۴ آبان ماه ۹۹ مناسبت شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام ساعت ۲۰:۲۰ تا ۲۱ موضوع گفتار: لینک پخش زنده صدا در میکسلر لینک پخش زنده (لایو) و تصویری در اینستاگرام #امام_عسکری_ع ✍سخنرانی استاد شیخ حسین انصاری در مسجد باب الحوائج ۱- به نظر ما، دوران امام رضا ع به بعد، دوره ای متفاوت و ویژه برای تشیع است که دارای کیفیت و وضعیتی متفاوت از دوران امامان پیشین است. ویژگی و خصوصیت دوران این سه امام متأخر شیعه، در کتاب “امام در عینیت جامعه” تألیف استاد علامه محمدرضا حکیمی، گزارش شده است. از ویژگی این دوره این است که مدت حیات و زندگی ائمه ع کوتاه است. به موازات کوتاهی و زندگی سراسر بی ثبات معصومان، (گواهش احضارهای بی موقع و هر لحظه ای امام هادی ع به مجلس متوکل) وضعیت شیعه هم مضطرب و تحت انواع فشارهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است. ابن الرضا حسن بن علی ع به همراه پدر، در حصر و در محلات عسکرنشین و گاه در حبس است. ارتباط شیعه با او و پدرش محدود است به گونه ای که دو جوان شیعه، اهل استرآباد ایران( گرگان) برای کتابت و نگارش درس تفسیری امام عسکری ع، مخفیانه و با سختی و پس از نیمه شب خدمت آن امام ع می رسیدند و تفسیر را از زبان امام ع می اموختند و مکتوب می کردند. فرصت محدود این سه امام متأخر، حال را، چونان حال پدر دلسوخته ای کرده است که حرفها و تجربه های بسیاری برای گفتن دارد اما فرصت عمرش، اندک است و مجبور به گزینش و ابلاغ سریع آن تجربه ها و اندوخته ها به فرزندان است.از اینروست که روایات صادره از این سه امام در این دوره هشتم، اندک و به لحاظ قالب، کوتاه است. اما همان کارهای اندک و سخنان کوتاه بسی ارزشمند است و راهگشاست و قابل تأمل!. ۲- ویژگی دیگر این دوره هشتم از دوران ۲۶۰ ساله حضور معصومان، این است که فهم و تجربه و دانش تاریخی، سیاسی، اجتماعی و معرفتی شیعه بازتر و مبسوط تر از عصر امام علی ع است از باب نمونه، گزارش امام امیرالمؤمنین ص، از فاجعه بیت و احراق خانه فاطمه ، یک بیان تلگرافی است آنهم با خواص و سربسته و مجمل. گزارشهای اجمالی غصب فدک، غصب خلافت، ارزش اهل البیت ع و چگونگی مواجهه زشت امت به فاصله چند روز با محور عصمت فاطمه و … در نهج البلاعه آمده است این گزارشها اجمالی و سربسته است اما از دوره امام صادق ع کمی تفصیل یافته است و بیان “واقعه الدار” متفاوت است. در فهم تاریخ حیات سیاسی اجتماعی ائمه ع توجه به این اجمال و تفصیل لازم است و ضروری. و گر نه فهم دقیق ناممکن است و هرتلاشی از قبیل آب در هاون کوفتن است. ۳- در دوره ائمه متأّخر، برخی مسائل به صورت جدی، مطرح است همانند قصه نهم ربیع الاول که این سنت در عصر علوی مشهود نیست. احمد بن اسحاق قمی، چشم و چراغ و دل دو امام متاخر است. او در محضر حضرت عسکری ع شرفیاب شده و توفیق دیدار و تشرف به محضر امام زمان عج را یافته است. این پیر مرد فقیه، دست بقیت الله را در کودکی بوسیده است او پس از بوسه بر دستان امام عصرعج ، به حضرت فرمود: مولای من! برایم آفتابی شده است که این آخرین دیدار من با شماست به من جامه ای برای کفن بدهید تا در پیشگاه خداوند روسپید باشم ! حضرت عسکری به وی مقداری درهم و دینار دادند. او فرمود: یابن رسول الله! به درهم و دینار نیاز ندارم جامه ای از جامه های شما برای تبرک می خواهم! امام فرمود: امرتغسیل و تکفین و نمازت با ماست! وی در سفری به ایران در شهر حلوان(سرپل ذهاب) بیمار شد و به همراهانش در شب بیماری گفت: امشب پیش من نمانید امشب شب وعده یار است. سپیده دمان که به نزدش باز گشتند وی را مرده یافتند و البته در کفن پیچیده و غسل داده شده و پاک و پاکیزه! و خادم امام ع در حال نماز بر پیکر وی! همین میزان گزارش تاریخی برای شناختن جلالت قدرش کافی است و بیش از ابن نیاز نیست. این فرحه الزهراء و یا عیدالزهرا، ثمره روایت تفصیلی و مبسوط این شخص از معصوم ع است. این را چنین شخصی تفصیل داده است. ذکر این نمونه به مناسبت ایام است و گرنه خطوط کلی مکتب اقتصادی تشیع، تربیتی، اجتماعی و اندیشع سیاسی و… اهل البیت ع به صورت تفصیلی، از عصر امام باقر ع و امام صادق ع به بعد است. اینکه از برخی از افراد منقول است چرا این حرفها قبلا و مثلا در عصر علوی نبوده است؛ سرش در همین است که عصر علی ع عصر اجمال است و عصر متاخرین عصر تفصیل است. مگر نه این است که قبر علی ع هم نامعلوم بوده است و در گزارشات تاریخی آمده است که حجاج بن یوسف ثقفی صدها قبر را شکافت تا جسد علی را بیابد و بسوزاند. با این وصف چگونه ممکن است که صورت تفصیلی تاریخ سقیفه و دانش معصومان گزارش شده باشد؟! اینها را شیعه نمی توانست ساده فهم کند تا چه رسد به دیگران! پس زمانی به وسعت دو قرن و نیم لازم است تا باز شود و تشریح گردد و تفصیل بیابد وزارت بهداشت و درمان چه می کند؟ دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت: 🏴امام حسن عسکری علیهالسلام ◼️إنَّ اَللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى لَمْ یُخَلِّ اَلْأَرْضَ مُنْذُ خَلَقَ آدَمَ عَلَیْهِ السَّلاَمُ وَ لاَ یُخَلِّیهَا إِلَى أَنْ تَقُومَ اَلسَّاعَهُ مِنْ حُجَّهِ اَللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ یَدْفَعُ اَللَّهُ بِهِ اَلْبَلاَءَ عَنْ أَهْلِ اَلْأَرْضِ ◾️خداى تعالى از زمان آدم علیه السّلام زمین را خالى از حجّت نگذاشته است و تا روز قیامت نیز خالى از حجّت نخواهد گذاشت،به واسطۀ اوست که بلا را از اهل زمین دفع مىکند و به خاطر اوست که باران مىفرستد و برکات زمین را بیرون مىآورد. 📗کمال الدین ج۲ ص۳۸۴ @ahlolbait #تفقه_در_ دین [۱۱/۲، ۶:۰۲] +۹۸ ۹۱۷ ۶۷۵ ۹۷۱۶ : حضرت رسول صلوات الله علیه فرمودند: “اذا أراد الله بعبد خیرا فقهه فی الدین و الهمه رشده”; اگر خداوند، خوبی بندهای را بخواهد، او را دینشناس میکند. سبب میشود در دین فکر کند. دین یعنی سیر و سلوک او! یعنی تفکر در این مطلب که از کجا آمدهام، بهر چه آمدهام و به کجا میروم و وظیفهام چیست. درواقع، خداوند، شخص را اهل فکر و معرفت میکند و راه هدایت و رشد او را به او الهام میکند. [۱۱/۲، ۸:۰۴] Hosein Ansari: با تشکر از ارسال حدیث و با آرزوی توفیق در جهت توجهی که به حدیث نبوی شریف دارید و امید به سیراب شدن از سنت اهل بیت علیهم السلام، سه نکته کوتاه را یادآور می شوم. #بخوانید_اعترافات_ریاکارانه 🔴 وزیر بهداشت: تا یک ماه دیگر برگ برنده را رو میکنم نمکی، وزیر بهداشت: 🔹امید داریم یک ماه آینده برگ برندهای را برای امید بخشی به ملت ایران و دلخوشی مقام معظم رهبری ارائه کنیم. ✅ @qome_ziba هوا مطبوع بود. باران نرم نرم می بارید. جوی از میان کوچه خروشان می گذشت. او هم آهسته آهسته قدم می زد. می دانست که تمام شهر بوی نم باران گرفته است. اما مشامش بویی احساس نمی کرد. به راستی که وقتی داشته هایمان از دست می رود تازه قدرشان را می دانیم! حتی همین بوی بارانی که نمی فهمید. مدام داستان لکنت زبان اش را به یاد می آورد. یکی از شب های جمعه ای بود که زیارت می خواندند. او که هنوز دو سالش نشده بود و می توانست به خوبی حرف بزند، به خواب رفته بود. آقاجون سپرده بود که حواسشان به او باشد. مبادا در تاریکی هنگام روضه بیدار شده و بترسد! با همه این ها از آنچه می ترسیدند به سرشان آمد. او لکنت زبانی شدید گرفته بود! ساده ترین کلمات را هم به سختی بیان می کرد! حال هیچ کس خوب نبود. دختر و اینقدر لکنت زبان! و او بود که بعد از هجده سال بدون هیچ لکنت زبانی، سلیس و روان زیارت آل یاسین می خواند! اشک هایش شدت گرفت. چقدر ناسپاس و فراموش کار! #از_بندگان_باران 🔴دکتر محمدحسن قدیری ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک نوشت: ادواردو آنیلی فرزند صاحب کارخانجات اتومبیلسازی لامبورگینی، فراری، لانچا، فیات، آلفارومئو که از مادر یهودی و از پدر مسیحی بود و به تشیع گروید، در اولین سفر خود به مشهد مطلبی را بیان کرد که ذکر آن خالی از لطف نیست. ♦️او را بردند به شهربازی مشهد، تا شهربازی را که بنیاد شهید ساخته بود، به او نشان دهند. او آنجا گفت: یک شهر در اروپا معروف بود به شهر مذهبی. لائیکها که از شهرت مذهبی آن شهر ناراحت بودند، آنقدر مراکز تفریحی ایجاد کردند که آن مرکز مذهبی را تحت الشعاع مراکز تفریحی قرار دادند و دیگر آن شهر را به عنوان مرکز مذهبی نمیشناختند بلکه به واسطه مراکز تفریحیاش یاد میکردند. او تأکید کرد: مراقب باشید که همیشه مشهد را به حرم امام رضا (ع) بشناسند و نه به مراکز تفریحی. 🌹ادواردو که به تشیع گرویده بود در چنین روزی به دست صهیونیستها به شهادت رسید 🌍 @ebratha_ir برای روح بانوی مؤمنۀ تازه گذشته، شادروان ایران خانم همسر مشهدی حسین که از شرکت کنندگان همیشگی زیارت آل یاسین بزرگ علیهمالسلام بود آمرزش ابدی و همجواری با حضرت زهرا سلام الله علیها را از خداوند منان مسئلت دارم. خداوند به همسر ایشان و دیگر وابستگان، صبر و اجر عنایت فرماید. همه جامعه علمی میدانند که ساخت هر گونه واکسنی برای یک بیماری ناشناخته مانند کرونا ماهها وقت خواهد برد، پس چرا در نزدیک به یک سالی که از این ماجرا می گذرد از همان ماه نخست، وعده های پیاپی برای ساخت و کشف واکسن کرونا داده میشده است و گاهی هم با بازی رسانه ای از اختراع و بکارگیری آن خبرهای دروغ را پیوسته منتشر می کنند؟! دریغ از معارف مهجور مانده.😢😢 پی نوشت: و بیتردید ما به سوی امتهایی که پیش از تو بودند [پیامبرانی] فرستادیم؛ پس آنان را به تهیدستی و سختی و رنج و بیماری دچار کردیم، تا [در پیشگاه ما] فروتنی و زاری کنند. (۴۲، انعام) واکنش نتانیاهو به یک اثر شیعی @fotrosmediatv #هنر_شیعی #اسرائیل https://www.youtube.com/c/Fotrosmediadoc 🆔 @fotrosmediatv با سلام به محضر پنجشنبه ۲۹ آبان ماه ۹۹ مناسبت یاد کردی از تازه گذشته، شادروان کربلایی مسعود سوری و بانوی مؤمنه حاجیه خانم آفاق سوری ساعت ۲۰:۱۵ تا ۲۱ موضوع گفتار: لینک پخش زنده صدا در میکسلر لینک پخش زنده (لایو) و تصویری در اینستاگرام _______________ کانال تلگرام؛https://telegram.me/menbar_ansari |
یک نظر بگذارید