منبرهای اسفند ماه ۱۳۹۴ (ایام فاطمیه)السلام علیک یا فاطمه الزهراء … ◀️ سخنرانی ◀️ صبح ها از دوشنبه ۳ تا جمعه ۷ اسفند ماه، ساعت: ۸:۳۰ تا ۹:۱۵ موصوع: طرح محدودیت در بهره گیری از الگوی فاطمی و تلاش برای تعریف و شناسایی راههای بهبود و تعمیق آن (فهم محدودیت ها به ویژه بر دو امر تاریخی تکیه دارد؛ یکی کوتاهی عمر ان حضرت است و دیگری فصای بسته و اختناق حاکمیت خلافت و نیز فقر شدید امکانات فرهنگی در ان دوران. توجه به این محدودیت متنی و رفتاری و کمبود شدید گزارش های زندگی و اندیشه فاطمه”س” سبب می شود تا با پرسشی جدی مواجه باشیم و ان اینکه با وجود چنان محدودیت هایی، کیفیت و کمیت برقراری ارتباط مناسب و همه جانبه با ان الگوی بررگ ، به شدت دچار تنگنا و مصیقه خواهد بود، این در حالی است که جامعه شیعی با همه کاستی هایی که داشته و دارد تا حد قابل تاملی با ظرفیتی بالا و مطلوب از ان شخصیت الگو پذیر بوده است. پاسخ این معما را در کجا می توان یافت؟ بدین دلیل، نیازمند شناسایی رابطه های مناسبی که مناسبات الگویی را تعریف می کند راهگشا خواهد بود. اولین مورد توجه و اگاهی به عمق و زرفای سخنان آن بانوی بزرگ و زرفنگری در گزارش های صحیح از زندگی ایشان است که می تواند مخاطبان خود را از دنیای محدود و تنگ الفاظ و واژه ها به دنیای فراخ و گسترده مفاهیم و ژرفا بخشیدن به معانی ظاهری در کلمات، بکشاند. امری که در سنت اسلامی شیعی به اثبات رسیده است. بدین معنا که سخن معصومان مانند قرآن وجوهی متکثر از معانی عمیق را در خود دارد، سبعه ابطن در باره قران و سنت حدیث شیعی ، شیوه ای مقبول و پذیرفته است که بر اساس ان گاهی یک کلام می تواند حامل وجوه متعددی از معانی ظاهری و باطنی و تاویلی باشد. در چنین دیدگاهی سخن معصوم به مثابه سخن بزرگترین حکیمان مفروض شده و قابلیت تامل های ژرفنگرانه را در خود دارد و به منزله کلام فشرده و سخن کدگذاری شده می تواند محسوب گردد. عبارت های کوتاه و تلگرافی در خطبه حضرت فاطمه(س) در مسجد مدینه را در نظر بیاورید، برای نمونه، وقتی می گوید: جعل الله…العدل تنسیقا للقلوب؛ خداوند عدالت فراخواند تا دلها پیوستگی و الفت با یکدیگر داشته باشند! سخنی است که شرح و فهم آن در یکی دو صفحه نگارش یا گفتگوی در قالب چندین جمله محدود، امکان پذیر نیست. همین جا یادآوری میشود که برای نمونه خطبه مسجد را به دوگانه خطابه و مناظره یا سه گانه الهیات، تاریخ، و مناظره کلامی می توان تقسیم بندی کرد و سپس به فضای هر کدام از این بخش های پر اهمیت وارد شد و در شرح و درک آنها کوشید. چنین کاری به مطالعه دهها منبع و داشتن اگاهی درست از تحلیل کدهای موجود در سخن فاطمه (س) نیازمند خواهد بود. جمله “انما یحفظ المرء فی ولده” آدمی در مناسبات جامعه با بازماندگانش، حفظ و تکریم می گردد و بزرگداشته می شود؛ را در نظر بگیرید و بیندیشید که این سخن در جایگاه روانشناسی اجتماعی، چه وزن و ارزشی دارد و چه خط مشیی را برای مناسبات اجتماعی ترسیم می کند و سپس در اینباره بیندیشید که جامعه مدعی فاطمی بودن، چه آسان از این خطوط قرمز عبور کرده و می کند و با تکیه بر قاعده خودساخته ی “ملاک وضع کنونی افراد است” -که اگر پذیرفتنی نیز باشد، جای اعمال آن در مناسبات ارجگداری و سپاس و تکریم انسانی نیست- چه حرمت ها که شکسته شده و ارزش ها که بی قدر شده است! مورد دوم در تعریف و شناسایی ارتباطی با الگوی فاطمی را در فهم مقام و منزلت قدسی آن حضرات معصومین(ع) باید جستجو کرد. مقصود از مقام قدسی، حضور وجودی آنان در منزلت خداوندی است که در نشانه ی قرب الهی به تصور می آید و در نزدیکی و همجواری با نشانه های کرسی و عرش الهی قابل تصویر می شود. فهم این مقام ومنزلت در اندیشه اسلامی-شیعی که در روایات معارفی شیعه، مقبول و پذیرفته شده است توسط برخی از اندیشمندان غیر مسلمان غربی نیز طرح گردیده و آن را توضیح گفته اند. از جمله، مروفسور لوئی ماسیننیون ، خاورشناس برجسته غربی است که بر منزلت قدسی فاطمه تاکید می ورزد و او را تجسم مقام مدیم عذراء می داند. دکتر شریعتی به همین جهت دلبستگی فراوانی به ماسینیون دارد و برای او به دلیل همین دست از تحقیقات دانشگاهی، احترام فوق العاده ای قائل بود. امری که سالها مخالفان افراطی را به تندی و جسارت به شخصیت شریعتی واداشت. هانری کوربن یکی از شاگردان برجسته ماسینیون بود که با توجه به رشته تدریسی اش در فلسفه و عرفان اسلامی که در دانشگاه سوربن پاریس صورت می گرفت به شخصیت قدسی فاطمه توجه یافت و برای بیان آن سعی داشت که از فلسفه قدیم ایرانشهری و آیین زرتشت کمک بگیرد. وی برای بیان منزلت قدسی و خدایی گونگی فاطمه به ایده “فاطمه – صوفیا” به قرینه مریم-صوفیا اعتقاد داشت و با اندیشه سپنته آرمئیته در زرتشتیگری و آیین ایرانی ماقبل اسلام در صدد ارائه بیانی فلسفی عرفانی از قدسی بودن شخصیت حصرت زهرا(س) به دست بدهد. صرفنظر از اعتبار سنجی نظریه کوربن، مقصود اصلی این است که شخصیت قدسی، فراتر از کلام و واژه ها، منبع الهام و آگاهی می تواند باشد و برای الگوگیری به زبان حال که زبانی فراتر از زبان گفت و شنود است، راهنما باشد. چگونه است که هنرمندان و شاعران می توانند از یک شاخه گل، “راز گل سرخ” را دریابند ولی متفکران و اندیشمندان از ارتباط با شخصیت های بزرگ و آگاهی از سخن و سیره آنان نتوانند به الهام های عمیق و ژرف دست پیدا کنتد؟! ) مکان: یزد، ابتدای خیابان کاشانی، کوچه آزادی، منزل جناب آقای شهاب کلانتری. ◀️ سخنرانی ◀️ شب ها از سه شنبه ۴ تا جمعه ۷ اسفند ماه، ساعت: ۸:۳۰ تا ۹:۱۵ مکان: رستاق، ابراهیم آباد، حسینیه شهدا به دعوت جناب ابوالحسنی السلام ◀️ سخنرانی ◀️ شب ها از چهار شنبه ۵ تا جمعه ۷ اسفند ماه، ساعت: ۷:۳۰ تا ۸:۲۰ مکان: زارچ، نرسیده به میدان اصلی شهر، حسینیه امیرالمومنین (ع) به دعوت حاج آقای محمدی سخنرانی یزد چهار شنبه ۵ بهمن ماه موضوع: برگزار کننده؛ سرکار خانم آزادی(عرفانی) آدرس: ? سخنرانی ? ساعت ۲۰:۳۰ موضوع: ? چهارشنبه ۶ اسفند ماه ? یزد، خ امام ره ، مسجد حظیره، گردهمایی بزرگ اصلاح طلبان @menbar_ansari پنج شنبه ۶ اسفند ماه، ساعت: ۱۰:۳۰٫ تا ۱۱:۱۵ ? یادبود درگذشت بی بی کبری ابطحی (مادر خانم و خاله ی آقایان دکتر وحیدی ) ◀️ موضوع؛ دردهای بزرگ فاطمه(س) و ذهن های نارسا “با تکیه بر سه درد؛ فقر، ظلم، نا امنی” مکان: میبد، میدان شهرداری، مسجد جامع میبد ? زمان سخنرانی ۷٫۴۵صبح موضوع: ? جمعه ۷ اسفند ماه ? میدان مارکار، خ: دهم فروردین پنج شنبه ۶ اسفند ماه، ساعت: ۱۰:۳۰٫ تا ۱۱:۱۵ ? یادبود درگذشت بی بی کبری ابطحی (مادر خانم و خاله ی آقایان دکتر وحیدی ) ◀️ موضوع؛ سه گانه ی مرگ اندیشی، جهان، انسان، و متافیزیک ◀️ شب ها ساعت محدوده ۱۹ تا ۲۰ از یکشنبه ۹ اسفند ماه موضوع: ? میبد، میدان هلال احمر، مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) یکشنبه ۹ اسفند ماه، ساعت: محدوده ۹ تا ۱۰ ? یادبود درگذشت بی بی کبری ابطحی (مادر خانم و خاله ی آقایان دکتر وحیدی ) ◀️ موضوع؛ سه گانه ی مرگ اندیشی، جهان، انسان، و متافیزیک ( بخش دوم، در بخش نخست که در میبد برگزار شد دسته بندی دیدگاه های مخالف و موافق پیرامون مرگ اندیشی بررسی گردید و از تاثیر زرتشتیات یا آموزه های موبدان در اندیشه های اسلامی پیرامون سه گانه ی مرگ اندیشی، با محوریت متن ماقبل اسلامی “ارداویراف نامه” سخن گفتیم. ) دوشنبه ۱۰اسفند ماه، ساعت: ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵ ? یادبود درگذشت بی بی کبری ابطحی (مادر خانم و خاله ی آقایان دکتر وحیدی ) ◀️ موضوع؛ سه گانه ی مرگ اندیشی، جهان، انسان، و متافیزیک ? ( بخش سوم، در بخش دوم که در یزد برگزار شد از تاثیر زرتشتیات یا آموزه های موبدان در اندیشه های اسلامی پیرامون سه گانه ی مرگ اندیشی، با محوریت متن ماقبل اسلامی “ارداویراف نامه” سخن گفتیم و دو ایراد اساسی را بر ان متن وارد دانستیم. ? در بخش سوم از سه گانه ی مرگ اندیشی هدف اصلی دریافت این نکته است که تامل و تفکر در باره مرگ بر دانش و آرایش اندیشه ادمی می افزاید و جان آگاهی انسان، فربه تر می گردد. این امر از انجا تحقق می پذیرد که لازمه تفکر در باره مرگ در مرتبه نخست، توجه و اگاهی از وجود انسانی خود ماست. مرگ آدمی عارضه ای است که دچار انسان می شود و فهم و درک درست از عوارض وجودی یک موجود به نام انسان، یکی از دلفریب ترین ضرورت های فکر فلسفی است. ان قدر که تامل در باره مرگ انسان برای انسان می تواند اهمیت و ضرورت عقلی و فلسفی داشته باشد گمان نمی رود هرگز مرگ جانوران و گیاهان و حشره ها، بدان پایه، برای ذهن آدمی اهمیت یا جذابیت برانگیزد. ◀️ تاریخ از فاطمه سخن ها گفت. از زخم های تنش ، از آنچه لای درو دیواربر او گذشت وبر این نوحه سرایی اشک ها جاری ساخت ….اما دریغ وصد دریغ که فاطمه را دردهای دیگری ست …تاریخ نفهمید چرایی حزن ومظلومیتش را …..فاطمه از دردهایش میگوید هم آن هنگام که در مسجد مدینه خطابه می کند وهم در بستر شهادت که زنان مدینه جویای حالش میشوند …. از درد پهلوی شکسته و پاره تن سقط شده نمینالد ، که اینها را بلایی ست شایسته ولاء ، فریاد از جراحتی دیگر ، از فقر ومحرومیت انسان ، در روزهای بی علی (ع) بودن، از درد ستم و ظلم بر انسان ، نه مسلمان که غیر مسلمان هم ، از درد حقوق له شده انسان ، در زیر چکمه های تاراج گران حق وعدالت ، از درد فراموشی معنویت وایمان در جامعه، از درد فقدان امنیت انسان ……. فاطمه مظلومانه رفت اما فریاد دردمند ی ودرد آشنایی انسان را در تاریخ طنین انداز کرد . وچه زیبا تکریم کرد آیه ولقد کرمنا الانسان را….. مهدیه برزگری _________ ? سخنرانی ? ساعت ۱۹:۱۵٫ تا ۲۰ موضوع: چندمین سالگرد درگذشت شادروان حاج محمدرضا دانشیان ? یزد، بلوار جمهوری ، مسجد قبا _______ ? زمان سخنرانی ۷٫۴۵صبح موضوع: ? جمعه ۱۴اسفند ماه ? میدان مارکار، خ: دهم فروردین _________ سخنرانی ? مراسم ختم مرحومه مغفوره حاجیه خانم شستی ساز همراه با اقامه نماز ظهر و عصر ▫️ سخنران: استاد ارجمند جناب حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاری ▫️ شنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۴ ساعت ۱۲ ▫️ مکان: دفتر موسسه فرهنگی جوادالائمه واقع در صفاییه ، فلکه سوم اطلسی، بلوار شهید قندی _______ ◀️ شب ها ساعت ۱۸:۴۵٫ تا ۱۹:۳۰ از شنبه ۱۵ اسفند تا یکشنبه ۲۳ اسفند ماه موضوع: _______ ◀️ شب ها ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵ از یکشنبه ۱۶ اسفند تا پنج شنبه ۲۰ اسفند ماه موضوع: مناسبت؛ چندمین سالگرد سرکار خانم خادمی ? یزد، خ کاشانی، خ حافظ، منزل مهندس اعلایی _________ ? موضوع: نقد کتاب “کارنامه سیاسی امام علی(ع)” ? مدرس: استاد انصاری ? زمان: سه شنبه ۱۸ اسفند ماه ساعت ۱۶:۳۰ ? مکان: خیابان انقلاب، بعد از چهارراه دولت آباد، روبروی بانک صادرات کسنویه، تالار داخلی مسجد امام حسین (ع). ________ ◀️ شب ها ساعت ۲۱:۲۰٫ تا ۲۲ از سه شنبه ۱۸ اسفند تا پنج شنبه ۲۰ اسفند ماه ? یزد، میدان معلم، ابتدای بلوار پاکنژاد، کوچه زیتون، منزل آقای دکتر رضا وحیدی ? سخنی پیرامون بعد معنایی و بعد معنوی فاطمه (س) _________ چهارشنبه ۱۹ اسفند ماه زمان: ۹ صبح مناسبت: موضوع: به دعوت اداره ارشاد یزد ___________ چهارشنبه ۱۹ اسفند ماه ساعت ۱۹:۳۰٫ تا ۲۰:۱۰ مناسبت: سالگرد شادروان حاج مهدی زارع پور موضوع: _________ پنج شنبه ۲۰ اسفند ماه ساعت ۷:۳۰ صبح مناسبت: موضوع: _________ ? زمان سخنرانی ۷٫۴۵صبح موضوع: ? جمعه ۲۱اسفند ماه ? میدان مارکار، خ: دهم فروردین __________ جمعه ۲۱ تا یکشنبه ۲۲ اسفند ماه ساعت ۹:۴۵ صبح مناسبت: موضوع: __________ جمعه ۲۱ تا یکشنبه ۲۲ اسفند ماه ساعت ۱۹:۴۵ تا ۲۰:۳۰ مناسبت: موضوع: __________ یکشنبه ۲۳ اسفند ماه ساعت ۱۱:۱۵ مناسبت: موضوع: ? میبد، محله بیده، مجموعه فرهنگی فاطمیه بیده. _________ دوشنبه ۲۴ تا جمعه ۲۸ اسفند ماه ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۱۵ مناسبت: موضوع: __________ دوشنبه ۲۴ و سه شنبه ۲۵ اسفند ماه ساعت ۲۰ تا ۲۰:۳۰ مناسبت: موضوع: __________ ? موضوع: نقد کتاب “کارنامه سیاسی امام علی(ع)” ? مدرس: استاد انصاری ? زمان: سه شنبه ۲۵ اسفند ماه ساعت ۱۶:۳۰ ? مکان: خیابان انقلاب، بعد از چهارراه دولت آباد، روبروی بانک صادرات کسنویه، تالار داخلی مسجد امام حسین (ع). __________ چهار شنبه ۲۶ و پنج شنبه ۲۷ اسفند ماه ساعت ۲۰ مناسبت: موضوع: مجلس چهلم شادروان حاج حسین سمیعی |
یک نظر بگذارید