منبرهای دی ماه ۱۳۹۵

نگارش در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۹۵ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

_____________
? سخنرانی حجت الاسلام انصاری

▪️ یزد، خ کاشانی، مسجد اتابکی ( پس از چهار راه امام صادق ع)
سالگرد شادروان حاج سید رضا موسوی

از چهار شنبه ۱ دی ماه تا جمعه ۳ دی ماه
ساعت ۱۸:۱۵ تا ۱۹
موضوع:
گریز از رنج و نقص فردگرایی
(جستاری در چگونگی غلبه ی نگاه فردگرایانه در تخاطب های شرعی)
☀️

? شیرینی جمعیت و اتفاق، یکی از طعم های ستودنی است که گاهی در برخی از جامعه های دینی در کام ها نمی نشیند و حتی کمتر چشیده می شود و به رنج و درد تنهایی و بیکسی و تکروی دلخوش تر می شوند. چرا چنین اتفاقی را شاهدیم؟ آیا فرمان و خطابه های دینی و دعوت و فراخوان های ان چنین خاصیتی را القاء می کنند؟

______________
در آغازین روز زمستان ۹۵

? هفدهمین جلسه پژوهشهای دینی۲

امروز چهارشنبه ۱ دی ماه،

? ساعت ۱۹:۱۵

? خانه دکتر قاسمی
⬇️⬇️⬇️⬇️
پایان بخش جلسه یادی از آخرین پیشوای هدایت و ذخیره خداوند در زمین، با قرائت زیارت آل یاسین بزرگ علیهم السلام.

? آگاهی: جلسه اختصاص به اعضا دارد و عمومی نیست.

______________

426201174_109348429709893_11211
جلسه پژوهش های دینی ۲
۱ دی ماه ۹۵
خانه دکتر قاسمی

_______________

‍ ‍ ‍ انا لله و انا الیه راجعون
با نهایت تالم و تاثر درگذشت عالم ربانی، حضرت آیت الله حاج شیخ خیرالله سلیم زاده (عضو هیئت امنای موسسه در راه حق) را به اطلاع می رساند.

مراسم تشییع روز سه شنبه ساعت ۱۴:۳۰ از مسجد امام حسن عسکری (ع) قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار میشود. همچنین مجلس ترحیم همان روز بعد از نماز مغرب و عشاء در حسینیه شهدا واقع در خیابان صفاییه قم برگزار میشود. ضمنا مجلس بزرگداشت دیگری روز پنج شنبه ۲ دی ماه بعد از نماز مغرب و عشاء در دفتر مقام معظم رهبری در خیابان صفائیه قم برگزار خواهد شد.

مجلس هفتم آن مرحوم نیز از طرف موسسه در راه حق روز دوشنبه ۶ دی ساعت ۱۴:۳۰ در حسینیه شهداء واقع در خیابان صفائیه قم برگزار میشود.

http://www.darrahehaq.com

? یاداوری:
حجت الاسلام والمسلمین شیخ خیرالله سلیم زاده اصول و مبانی درسی را در زادگاه خود و از محضر آیت الله تالهی فرا گرفت و سپس به حوزه قم رفت.
《آیت الله تألهی پیوسته به کار تدریس علوم دینی اهتمام داشت و به تربیت شاگردان می‌پرداخت. در بروجرد و درود شاگردانی پرورش داد. در پی اقامت ایشان در تویسرکان ، طالبان و مشتاقان علوم دینی از دور و نزدیک، در محضرشان گرد آمده و پس از طی مقدمات علوم زیر نظر معظم له ، به دروس فقه و اصول ایشان راه می‌یافتند. در مدت تدریس ایشان در مدرسه شیخ علیخانی، بسیاری – حتی برخی از بازاریان به فرا خور ظرفیت خود – از محضر علمی و اخلاقی ایشان بهره برده و در خدمتشان علم آموزی و شاگردی کرده‌اند. برخی از این دانش آموختگان از فضلای قم، تهران ، همدان و بعضی شهرهای دیگر بوده‌اند که تنی چند از آنان اکنون به رحمت ایزدی پیوسته و دیگران همچنان مشغول به خدمت هستند. اکنون نام و شرح حال تعدادی از شاگردان ایشان اشاره‌وار گزارش می‌شود….

شیخ خیر الله سلیم زاده
اشاره: در قم ساکن است و سرشناس و فضلش بسیار. در دوره میانسالی به زادگاهش تویسرکان می‌آمده و به تبلیغ و هدایت می‌پرداخته است. اکنون گذشته از کارهای تبلیغی و درسی ، در قم نیز با طلاب مدارس جلساتی دارد. چندین سال است که با موسسه در راه حق همکاری می‌کند و در همان جا امام جماعت است.》

کتاب: یادمان تویسرکان، ص۱۵۷ و ۱۶۲
▪️http://www.h-ansari.net/1390/12/28/یک-مطلب-تست/

img_20170105_230947

___________________
? سخنرانی حجت الاسلام انصاری

▪️ یزد، چهار راه بعثت، مسجد شاه طهماسب، هفتم شادروان حاج عباس رفیعی خرانق (پدر گرامی صدیق نیکوکار، جناب آقای رفیعی مدیر آسایشگاه سالمندان امام علی علیه السلام)
جمعه ۳ دی ماه
ساعت ۱۹:۱۵ تا۲۰

موضوع:
نقش آفرینی بزرگ قرآن و پیامبر(ص) در گسترش گفتمان جهان آخرت (ادامه مباحث مرگ اندیشی) جلسه سوم در بیان عنای وازگانی قران در بیان دوزخ و عذاب و دفع شبهات پیرامون جهنم.

________________

?
تحقیق یعنی کوششی پیگیر و قانونمند در یافتن حق و تلاش خالصانه برای آنکه حقیقت را بر صدر دانش و اگاهی بنشانند.
?

نوزدهمین کلاس پژوهش

دوشنبه ۶ دی ماه ۹۵
ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۹

دستور جلسه؛
? ادامه گفتگو در آفات پژوهش (آفت پنجم)
?بررسی مقاله های تازه در موضوع پژوهش جاری.
?گزارش دستور کار برگزاری نشست پیش رو

?میبد، مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) اناق پژوهشها

آگاهی۱: همراهان به اراده مصمم شما چشم میدوزند.

آگاهی ۲: همت و طلب را فراموش نکنید.

جلسه عمومی نیست.
?
نشست پژوهشهای دینی
مجموعه فرهنگی امام صادق(ع)
میبد ۶ دی ماه ۹۵

img_20170105_230929

_______________
? نشست های تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه
? این هفته برگزار نمی شود.
(به قاعده هفته های اول برج)

____________________
? سخنرانی حجت الاسلام انصاری

▪️ یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا
اولین سالگرد پزشک حاذق و خدوم شادروان دکتر کمال قاسمی

سه شنبه ۷ دی ماه
ساعت ۱۸ تا ۱۸:۴۵
موضوع:
تعامل سنت (حدیث و سیره)شیعی با محتوای عهدین(تورات و انجیل ها)
به بهانه سال نو میلادی

_________________
? سخنرانی حجت الاسلام انصاری

▪️ اردکان، (شریف آباد) خ دکتر شریعتی، ک شهید جره ای (شماره ۱۰۷) منزل جناب حاج محمد مهدیزاده
از سه شنبه ۷ دی ماه تا پنجشنبه ۹ دی ماه
ساعت ا۲۰ تا ۲۰:۴۵

موضوع:
تلاشی برای بهبود نما و نمایش دین و دینداری

________________
? هجدهمین جلسه پژوهشهای دینی۲

امروز چهارشنبه ۸ دی ماه،

? ساعت ۱۷:۴۵

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫
⬇️⬇️⬇️⬇️
پایان بخش جلسه ، قرائت زیارت آل یاسین بزرگ علیهم السلام.
امید انکه در ظهور بقیه الله الاعظم و حضور عیسای مسیح(ع) در همراهی با ایشان متنعم باشیم.

? آگاهی: جلسه اختصاص به اعضا دارد و عمومی نیست.
همزمان با اولین سالگرد درگذشت پزشک حاذق و خدوم شادروان دکتر کمال قاسمی برای او و همه رفتگان از اهل ایمان به ویژه عالمان و صالحان و شهیدان از خداوند مهربان طلب معفرت و آمرزش ابدی داریم. اللهم اغفر للمؤمنین والمؤمنات والمسلمین و المسلمات.

img_20170105_230937

__________________
‍ ‍ ‍ ? سخنرانی حجت الاسلام انصاری

▪️ شهرستان اردکان، بلوار آیت الله خامنه ای، مسجد زیرده.

? سالگرد درگذشت خیراندیش نیکوکار، شادروان حاج محمد ضیایی (فعال در تاسیس بیمارستان، مراکز درمانی و اموزشی، دائی گرامی جناب حجت الاسلام سید محمد خاتمی رییس دولت اصلاحات)
پنجشنبه ۹ دی ماه

ساعت: ۱۹ – ۱۹:۴۵

موضوع:

سودمندی؛ معیاری مهم در دینداری

Hossein Shams:

_____________
✅ سخنرانی حجت الاسلام حسین انصاری

? موضوع؛ پژوهشی در دعای ندبه
[دنباله بحث؛ تکریم انسان در پیوند با امام زمان عج]

ساعت ۷:۴۵ تا ۸:۳۰
? زمان: جمعه ۱۰ دی ماه ۱۳۹۵

?همراه با دعای پرفیض ندبه (۷ تا ۷:۴۵)

? مکان: یزد؛ خیابان دهم فروردین، گذر دروازه قصابها، حسینیه و مجتمع کوی تل

http://www.h-ansari.net

_____________

img_20170105_230858

جمعه سروده ها
ذهن افسرده ی باغ
تو را چشم به راه است،
آفتاب گرم مهربانی ها….

خدای من! شتاب کن!

_______________
ن والقلم و مایسطرون
مشارکت پذیری یکی از معیار های مهم در فضیلت اخلاقی و عوامل رشد اجتماعی و فرهنگی است.
?

________________
? گروه پژوهش های دینی ۱

مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد

برگزار می کند (بیستمین جلسه – فوق برنامه)

جمعه ۱۰دی ماه ۹۵
ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ صبح

دستور جلسه؛
? آشنایی بیشتر با نرم افزارهای ضروری در پژوهشها و راه های میانبر

? مکان برگزاری:
یزد، خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰

آگاهی: جلسه اختصاصی گروه پژوهش های دینی ۱ است و عمومی نیست.

________________
? سخنرانی حجت الاسلام انصاری

▪️ یزد، چهار راه فرهنگیان، زینبیه
یادکرد چهلمین روز درگذشت همسر مکرمه ی عالم پرهیزگار و زاهد مرحوم حاج شیخ جلال قانعی -رحمت الله علیه-

جمعه ۱۰ دی ماه
ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۱۵

موضوع:
عالمان (حقیقی) بلاد، و رفتارهایی در اوج زهد

☀️ زندگی زاهدانه وقتی با تاهل همراه باشد یعنی نیم بیشتری از بار سختی های آن را دوش همسران تحمل خواهد کرد و رنگ و بوی رفاه و راحتی را از زندگی خواهد زدود. پاسداشت عالمان حقیقی که هوسبازی زندگی را به مهار زهد، رام کرده اند، در تکریم همسران همراه آنان باید جست. آنان نیمه ی پنهان ماه اند که شبهای روشن زندگی را به ارمغان آورده است. این دو نیمه روشن آشکار و پنهان را در کنار هم و با هم باید دید و از ارزش ان نیمه ی پنهان غفلت نباید کرد.
امشب تقدیر خجسته ای خدا نصیب کرد تا در مجلس چهلم بانویی باشم که زندگی را در کنار تجسمی از زهد واقعی به ویژه زهد و اعراض از اغراض دنیوی به سر برده است. چهلم بانو حاجیه فاطمه توکلی همسر شیخ زاهد شیخ جلال قانعی تفتی رحمت الله علیه.

?

______________________

‍ ‍ ‍ ? سخنرانی حجت الاسلام انصاری

▪️ یزد. خ امام، حسینیه مسجد حظیره (روضه محمدیه)

? مناسبت درگذشت شادروان حاج سید رضا کاظمینی (از یاران سابقین شهید صدوقی و موسسین هیئت پیر برج و از بازاریان و اعضاء تعاونی صنف بزاز، پدر جناب دکتر سید محمد کاظمینی و پدر خانم آقایان جلیلیان، مهندس اولیاء و دکتر فاضلی)
پنجشنبه ۱۶ دی ماه

ساعت: ۱۹ تا ۱۹:۴۵

موضوع:

بازار؛ در نگرش اسلامی و گذرا، از دیروز تا امروز
☀ گزارش محتوای گفتار
نقش نهاد بازار را در ایران به پیش از اسلام بر می گردانند اما آنچه که برای ما در این بحث کوتاه اهمیت دارد تاکید بر نهاد بازار در تاریخ ایران پس از اسلام است. بازار در دوران حکومت امام علی (ع) در شهر کوفه نقش اشکاری در برپایی تمدن و تحقق شهرنشینی دارد. امنیت یکی از زمینه های اساسی در رشد بازار و تولید است و علی(ع) به تحقق امنیت سیاسی و اقتصادی بهای فراوان می داد. گزارش های متعددی از چند و چون و عملکرد بازار و بازاریان و رونق داد و ستد در آن تاریخ وجود دارد که به پیدایی نقش بازار در نیمه اول قرن نخست اسلامی دلالت می کند. عموما مورخان در تاریخ اسلام، پایان سده اول را نقطه ی اوج برآمدن نقش بازار در شهر های اسلامی می دانند. بخشی از سلسله های ایرانی مانند طاهریان، دیلمیان و سامانیان در رونق بازار و شکوفایی آن در تاریخ ایران پس از اسلام، تاثیر به سزایی داشته اند. خواجه رشید الدین فضل الله همدانی در ساخت ربع رشیدی، شهر کوچکی که در مجاورت تبریز بنا نهاده بود نهاد بازار را با هزار و پانصد دکان در نقشه جامع شهر به اجرا گذاشته بود. رقمی که نقش بازار را در آن دوره به خوبی نمایان می کند.
در دوره های پسین نیز بازار و بازاریان اهمیت کم و بیش خود را حفظ کردند. در دوره صفویه، با وجود نقاط ضعفی که بود، اما بخش بازار از توجه خاصی برخوردار بود و شکوفایی درخوری را تجربه می کرد. در میدان نقش جهان، بازار بزرگ اصفهان با تاسیسات و نهادهای مرتبط مانند مساجد و کاروانسرها هنوز خودنمایی می کند. در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران در دوره صفویه با حمایت جدی دولت صفوی بازارهای مناسب طراحی و اجرا گردید که بخش بزرگی از میراث فرهنگی امروز ایران است و مورد بازدید جهانگردان و ایرانگردان. در دولت های بعد از صفویه این نقش بیرنگ تر و اینگونه اقدامات دچار توقف و رکود گشت. البته در دوره زندیان، محدوده شیراز و مرکز آن حکومت وضعیتی متفاوت و تا حدودی بهتر از دیگر شهرها را تجربه می کرد. در ایام قاجار این وضعیت با وجود تلاشهایی در ساختن مسجد جامع بازار تهران و بهسازی بازار به دلایل دیگری رو به وخامت نهاد. از تعریض خیابانها گرفته تا به وجود آمدن حرفه هایی مانند کارگاه های ساخت تسلیحات و…به گسیختگی بازار و پراکندگی دکان و مغازه ها و کارگاه ها از یکدیگر و طبعا جدا افتادن صاحبان حرفه ها از یکدیگر و نیز جدایی بازار از نهادهای مسجد و مدرسه و خانقاه می گشت. در این دوره هجوم اجناس خارجی و ناتوانی بازار داخلی از رقابت با آن نیز مزید بر علت بود. در این دوران بود که بازار خود را در یک هجوم همه جانبه دید. هجومی که پیش از این روزها، بارها روشنفکران مسلمان، خطر آن را گوشزد کرده بودند اما جدی گرفته نشده بود. مدتها بود که شخصیتی مانند سید جمال الدین اسدآبادی در این باره با علمای دین و بزرگان بازار گفتگو ها کرده و نامه ها نگاشته بود اما کمتر اقدام جدی را به دنبال داشت. در این دوره احساس خطر برای اهالی بازار در تهران و شهرهای بزرگ، ملموس شد و در نتیجه به ارزش آگاهی های سید و امثال او بیشتر پی بردند. برای همین اقدام های از سوی بازاریان صورت گرفت که از آن جمله نامه هشدار دهنده ی آنان به میرزای شیرازی(ره) است. رسیدن این نامه و هییت همراه با جناب میرزا بود که کار نیمه تمام سید را به پایان برد و فتوای تحریم تنباکو، قدرت ناصری و کمپانی انگلیسی را از ادامه انحصار بازار تنباکو مانع گشت.
پس از این دوره بازار نقش بیشتری را در مبارزات سیاسی مردم ایران عهده دار می شد. این نقش را به صورت پراکنده با کارهایی مثل ایجاد اولین مراکز چاپ سنگی در تبریز و تهران توسط بازاریان خوشنام و فرهنگدوست از قبیل حاج امین الضرب می توان پیگیری کرد و رد پای بازار را در نحولات سیاسی اجتماعی این دوره دید. رد پایی که در دوران مشروطیت بسیار حائز اهمیت گشت. البته در این دوره پدیده ی تازه ای که رخ نمود دوگانگی صفوف بازار بود تا جایی که هم موافقان مشروطه و هم مخالفان مشروطه از حمایت طیف های حامی حود در بازار برخوردار بودند. چنین به نظر می رسد که طیف حامی مشروطه در بازار بر گروه دیگر برتری داشته است. به هر حال در دوره جمهوری خواهی رضا خان و نیز نهصت ملی شدن صنعت نفت، بازار در کنار مردم و روحانیت حرکت روبه جلو و خوبی را به نمایش گذاشت. همچنان که در شبه قحطی های ایام جنگ جهانی اول و دوم و مرگ خاموش بسیاری در این کشور، تلاش خوبی را به انجام رسانیده بود.
آنچه که در بازار تا حدودی یکپارچه مانده بود و با گذر زمان تقریبا تغییری نیافته بود موصع دینداری بازاریان و رنگ و بوی اسلامی آن بود و همین خصیصه موجب شد تا در سالهای سی و چهل با موضعگیری های غیر دینی و بلکه گاهی ستیزه گرانه ی دولت شاه با مظاهر دینی، موصعی رادیکال تر و درگیر پیدا کند و بازار به صورت یکی از کانون های مبارزه سیاسی با رژیم پهلوی ظاهر شود. البته باید خاطر نشان کرد که عوامل دیگری نیز در این جدایی بازار از دولت دخالت داشت که از آن جمله ظهور صنعت مونتاژ و اقتصاد وابسته به نفت و سرمایه گذاری خارجی است. به گونه ای که از اهمیت و کارکرد بخش بزرگی از بازار می کاست و آنان را از موقعیت تاثیر گذارشان فرود می آورد.
این عوامل دست به دست هم داد و بازار را وارد عرصه سیاست کشور و امر مبارزه کرد. در چنین وضعیتی بود که در دهه چهل با ائتلاف سه هیئت مذهبی بازاری در تهران، حزب مؤتلفه اسلامی به وجود آمد که قدیم ترین حزب بر جای مانده از آن دوران است که هنوز به فعالیت خود ادامه می دهد. این حزب در سالهای مبارزه با حکومت شاه، از حمایت راهبردی شخصیت هایی چون آیت الله کاشانی، امام خمینی، شهید بهشتی، و مطهری و…برخوردار بود. ترور نخست وزیر دولت شاه از جمله فعالیت های این حزب به شمار می رود. اگر چه کارنامه این حزب قابل نقد است و نمی توان در باره آن به گونه ای مطلق سخن گفت اما به نظر می رسد وجود دو رویکرد در این حزب از عوامل اساسی پسرفت آن می تواند باشد. بکی رویکرد مبارزه برای آزادی و طرد استبداد و دیگری عدم رویکرد ان به اسلام پویا و تحول خواه. نشانه های عدم اقبال این حزب در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی را در نامزد های ریاست جمهوری این حزب به روشنی می توان مشاهده کرد. در سال ۶۷ کاندیدای این حزب آقای ناطق نوری و در سال ۹۲ دکتر ولایتی بود. که هیچیک رای نیاوردند. در دولت هشتم آقای احمدی نژاد را کاندید کرد که رای آورد ولی بلافاصله پس از انتصاب معاونت رحیم مشایی عملا مجبور به اعلام جدایی از وی کرد. اینها نشانگر ان است که پس از پیروزی نتوانسته به خوبی با جریان های اجتماعی همراه شود و از مطالبات اکثریت رای دهندگان جامعه، دریافت و دید مناسبی نداشته است.
در دوران انقلاب اسلامی، بزرگان حوزه و مبارزه به بازار اهمیت بیشتری می دادند و برای ان برنامه هایی داشتند. از جمله شهید صدوقی در مدرسه ی “عبدالرحیم خان” در بازار طلا فروشان یزد که خود آن را بازسازی و راه اندازی کرده بود، جلسات منظمی با حضور بسیاری از بازاریان ترتیب داده بود و در صدد بود تا آنان را با فقه تجارت و مکتب اقتصادی اسلام آشناتر کند. به نظر می رسد دیگر این تلاش ها با آن جدیت ها در روزگار ما ادامه نیافته و به سردی گراییده است.
رجوع اگاهانه به متون حدیثی و دینی ما هنوز می تواند راهگشای مفیدی برای بهبود ناهنجاری های اخلاقی در بازار سرمایه و سود باشد. پیامبر (ص) در فرمایشی با تاکید سه باره ای فرمود: الفقه ثم المتجر، یعنی در فعالیت های اقتصادی نخست باید به دین شناسی توجه کرد. علی(ع) فرمود کسانی را که اندیشه ی درستی از کارکرد سرمایه و اقتصاد ندارند هرگز به کار اقتصاد وا ندارید. اهمیت بازار ور نگاه پیامبر تا جایی است که فرمود: “فان الجالب الی سوقنا هذا کالمجاهد فی سبیل الله؛ کسی که برای بازار ما جلب سود و سرمایه می کند مانند مجاهدان در راه خداست.” جامعه اسلامی باید ارزش نهاد بازار و اهمیت کارکرد مناسب و مثبت ان را دریابد و برای آن برنامه ریزی کند. امام علی(ع) در نهج البلاغه در نگاهی جامع به نقش های مثبت و منفی بازار پرداخته است.
در نامه ۵۳ یا همان عهد نامه به مالک، فرازهایی در این باره هست که یکی از آنها را در پایان این گفتار نوشته یاد می کنم.
در آغاز این فرمان نامه آمده است؛
این فرمانى است که بنده خدا امیر المؤمنین در پیمانش به مالک بن حارث‏ اشتر زمانى که او را به فرمانروایى مصر برگزید دستور داد، تا مالیاتهاى آن را جمع کند، و با دشمنش جهاد نماید، و به اصلاح اهلش برخیزد، و شهرهایش را آباد سازد
ثُمَّ اسْتَوْصِ بِالتُّجَّارِ وَ ذَوِی الصِّنَاعَاتِ وَ أَوْصِ بِهِمْ خَیْراً الْمُقِیمِ مِنْهُمْ وَ الْمُضْطَرِبِ بِمَالِهِ وَ الْمُتَرَفِّقِ بِبَدَنِهِ فَإِنَّهُمْ مَوَادُّ الْمَنَافِعِ وَ أَسْبَابُ الْمَرَافِقِ وَ جُلَّابُهَا مِنَ الْمَبَاعِدِ وَ الْمَطَارِحِ فِی بَرِّکَ وَ بَحْرِکَ وَ سَهْلِکَ وَ جَبَلِکَ وَ حَیْثُ لَا یَلْتَئِمُ النَّاسُ لِمَوَاضِعِهَا وَ لَا یَجْتَرِءُونَ عَلَیْهَا فَإِنَّهُمْ سِلْمٌ لَا تُخَافُ بَائِقَتُهُ وَ صُلْحٌ لَا تُخْشَى غَائِلَتُهُ وَ تَفَقَّدْ أُمُورَهُمْ بِحَضْرَتِکَ وَ فِی حَوَاشِی بِلَادِکَ وَ اعْلَمْ مَعَ ذَلِکَ أَنَّ فِی کَثِیرٍ مِنْهُمْ ضِیقاً فَاحِشاً وَ شُحّاً قَبِیحاً وَ احْتِکَاراً لِلْمَنَافِعِ وَ تَحَکُّماً فِی الْبِیَاعَاتِ وَ ذَلِکَ بَابُ مَضَرَّهٍ لِلْعَامَّهِ وَ عَیْبٌ عَلَى الْوُلَاهِ فَامْنَعْ مِنَ الِاحْتِکَارِ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ( صلى الله علیه وآله ) مَنَعَ مِنْهُ وَ لْیَکُنِ الْبَیْعُ بَیْعاً سَمْحاً بِمَوَازِینِ عَدْلٍ وَ أَسْعَارٍ لَا تُجْحِفُ بِالْفَرِیقَیْنِ مِنَ الْبَائِعِ وَ الْمُبْتَاعِ فَمَنْ قَارَفَ حُکْرَهً بَعْدَ نَهْیِکَ إِیَّاهُ فَنَکِّلْ بِهِ وَ عَاقِبْهُ فِی غَیْرِ إِسْرَافٍ

تاجران و صنعتگران
در باره تاجران و صنعتگران پذیراى سفارش باش، و نسبت به آنان سفارش به نیکى کن، بدون فرق بین آنان که در یک جا مقیمند، و آنان که با مال خود در رفت و آمدند، و آنان که با هنر دست خود در پى کسب و سودند، چه اینکه اینان مایه‏هاى منافع، و اسباب راحت جامعه، و جلب کننده سودها از مکانهاى دور دست، در بیابان و دریا، و زمین هموار و ناهموار منطقه حکومت تواند، از مناطقى‏ که مردم در آن جمع نمى‏شوند، و به رفت و آمد در آنها جرأت نمى‏کنند، اینان اهل سلامت‏اند که از ضرر آنان بیمى نیست، و اهل صلح و مسالمت‏اند که ترسى از بدى و آسیب آنان وجود ندارد. از آنان که در منطقه حکومت تو به سر مى‏برند و آنان که در گوشه و کنار شهرهایت هستند کنجکاوى کن، ولى روشن باش که با همه آنچه تذکر دادم در میان ایشان گروهى تنگ نظر و بخیل به شکلى قبیح و زشت، و مردمى محتکر، و نرخ گذارانى به دلخواه در امر خرید و فروش وجود دارد، که در این وضع زیان جامعه و عیب و ننگ زمامداران است. پس از احتکار جلوگیرى کن که رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله آن را منع فرمود. داد و ستد باید آسان باشد، و بر موازین عدالت صورت گیرد، و به نرخى معامله شود که به فروشنده و خریدار اجحاف نشود. هرگاه کسى پس از نهى تو دست به احتکار زد او را مجازات کن ولى در مجازاتش از زیاده روى بپرهیز.

 

@menbar_ansari

____________________
‍ ‍ ‍ ? سخنرانی حجت الاسلام انصاری

▪️ یزد، جنب میرچخماق، کوچه آیت الله علومی، حسینیه و امامزاده سید قوام الدین، به دعوت و مدیریت جناب آقای آذر آیین
?از چهار شنبه ۱۵ دی تا جمعه ۲۴ دی ماه (مدت ده شب)

ساعت: ۲۰ تا ۲۰:۳۰

موضوع:
راههای افزایش معنویت
(مقدمات بحث، همراه با خطر مادیگرایی و بخش هایی از راهها در دو مجلس؛ در میبد و یزد، پیش از این گفته شده است)

یادآوری تغییر در برنامه

دو شب پایانی جلسه یعنی ۲۳ و ۲۴ از جلسه یاد شده را حضور نخواهم داشت و ان شاء الله حاضران از بیانات حجت الاسلام سعیدی فر بهره مند خواهند شد.

___________________

429806635_36305
‍ ‍? بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی
▪️ یزد، خ انقلاب، کسنویه، مسجد و حسینیه امام حسین (ع)
? ۲۲ دی. ساعت: ۱۸:۳۰
موضوع آیت الله هاشمی؛ الگویی در امتداد سنت عالمان شیعی در حاکمیت.
حجت الاسلام انصاری

426207333_133629

 

 

_____________________
‍ ‍ ‍ ? سخنرانی حجت الاسلام انصاری

▪️ یزد، خ شهید رجایی، کوچه شیر غلامی، محله چارمنار، (کوچه جنب حسینیه بزرگ چارمنار) مسجد عالمی، آقای صوت داودی
?از سه شنبه ۲۸ دی تا ۳۰ دی ماه (مدت سه شب)

ساعت: ۱۸:۲۰ تا ۱۹

موضوع:
سعادت دنیایی در نگرش دینی

____________________

? نوزدهمین جلسه پژوهشهای دینی۲

امروز چهارشنبه ۲۹ دی ماه،

? ساعت ۱۹:۱۵

? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫
⬇️⬇️⬇️⬇️
پایان بخش جلسه ، قرائت زیارت آل یاسین بزرگ علیهم السلام.
خلقی که در انتظار مصلح به سر می برد باید به سمت صلاح برود.

یک نظر بگذارید