منبرهای خرداد ماه ۱۳۹۶منبرهای خرداد ماه ۱۳۹۶___________
منبرها، کلاس و نشست ها- حسین انصاری: ◀️ ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵ از یک شنبه ۳۱ اردیبهشت تا پنج شنبه ۴ خرداد ۹۶ موضوع: مناسبت ? میبد، بلوار قاصی میر حسین، میدان مهدیه، کوچه مهدیه، کو چه قبل از مسجد، منزل آقای سید حسین علمچی ____________ ? برخی کارها و فعالیت ها هست که جاذبه های درونی و همراه دارند و در صورت ورود به آنها کمتر می توان از آثار و پیامدهایشان جدا شد. یکی از چسبنده ترین فعالیت های ذهنی که اندیشه را به شدت زیر تاثیر خود دارد پژوهش و شیوه های آن است. ? ششمین جلسه پژوهش های دینی ۱ دوشنبه اول خرداد ۹۶ دستور جلسه؛ مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش ?ملکه های نفسانی با مداومت، استمرار و پایداری به دست می اید. ? آگاهی: این جلسه عمومی نیست. __________ ◀️ ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲:۱۵ دو شنبه ۱ خرداد ۹۶ موضوع: مناسبت ? میبد، خیابان معلم(بشنیغان) روبروی بیت الزهراء (س) منزل مرحوم دکتر رادی ______________ ? نشست های تفسیر موضوعی نهجالبلاغه ? موضوع: اقتصاد در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات” (جلسه نهم) ? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است ? ساعت ۱۸ تا ۱۹ همراه با پخش زنده صدا در ساعت یاد شده http://mixlr.com/menbar/ ? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی ______________ ? پنجمین جلسه پژوهشهای دینی۲ چهار شنبه ۳ خرداد ۹۶ ? ساعت ۱۸ تا ۱۹:۱۵ ? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫ السلام علیک یا بقیه الله فی ارضه!… ? یادآوری: جلسه عمومی نیست. __________ ◀️ سخنرانی ◀️ ساعت ۲۲:۳۰ تا ۲۳ دوشنبه ۸ خرداد ۹۶ موضوع: مناسبت ? سرکان، مسجد آسید صالح _______________ ?صلی الله علیک یا اباصالح المهدی? ✅ سخنرانی ? پس از قرائت زیارت آل یاسین بزرگ ? زمان: پنجشنبه ۱۱ خرداد ۹۶ ? مکان: سرکان، خ کمربسته، فاطمیه سرکان http://www.h-ansari.net ___________ اولین کارگاه آموزشی موسسه فرهنگی روایتگر پاکان و نیاکان _____________ ? موضوع: ? ساعت ۲۲ تا ۲۲:۳۰ ? مجالس سالانه ◀️ یزد، میدان آزادی، بلوار طالقانی، کوچه هدایتی، منزل آقای کربلائیان _____________________ ?انا انزلناه فی لیله القدر? ? مراسم احیای شب های قدر و قرآن بر سر گرفتن موضوع: ? ساعت ۱:۴۵ تا ۲:۴۵ سحر ◀️ یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا
_____________ منبرها، کلاس و نشست ها- حسین انصاری: شاعر : استاد سید هاشم وفایی *اشعار فوق در مراسم احیا شب ۲۱ قرایت شد. _______________ ? در حاشیه منبرها و کلاس ها ? گزارش بر خط و همزمان استاد محمد امامی منتشر شده در کانال تلگرامی باران کویر از سخنرانی احیا شب نوزدهم در مسجد قبا. Emami Mohammad: ⭕️ استاد انصاری: ⭕️ استاد انصاری: ⭕️ استاد انصاری: ⭕️ استاد انصاری: ⭕️ استاد انصاری: ⭕️ استاد انصاری: ⭕️ استاد انصاری: __________ ⭕️ حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری: ?وی با طرح این پرسش که: آیا میراث ارزشمندی از امیرمؤمنان احیا نکرده ایم؟ و به آیندگان منتقل نکرده ایم؟خاطرنشان ساخت: متاسفانه در دوران معاصر بعضی افراد در جامعه ما دچار خودکم بینی شده اند. اما اگر در عقبه تاریخ بایستید و به منحنی حضور شیعی بنگرید، و مطالعه تاریخی داشته باشید،برداشت های غلط از برخی مقاطع ندارید و جامعه شیعی میراث گرانبهایی از علی(ع) را به آیندگان خود منتقل کرده اند و امشب شب احیای ارزش های شیعی است. ?این پژوهشگر دینی باانتقاد از برخی نگاه های که میراث جامعه شیعه را در اشک وناله و آه خلاصه کرده است گفت: گاهی اوقات ما درکارهایمان نگاه های مقطعی را به نگاه های تحقیق محور ترجیح می دهیم،اما آیا میراث جامعه شیعه ما فقط اشک برای امیرمؤمنان است؟ ?وی افزود: میراث مابسیار فراتر از این هاست و یکی از این میراثها میراث آگاهی است. جامعه شیعی و دیگران اذعان دارند که پیامبر بارها فرمود: انا مدینه العلم و علی بابها من پیامبر شهر علمم و علی در این شهر است. ?استاد انصاری با اشاره به این که حتی خوارج و دشمنان امیر مؤمنان از علم و آگاهی وی در شگفت بودند، یکی از منابع و میراث آگاهی امیرمؤمنان که جامعه شیعی از آن بهره برده را نهج البلاغه دانست و تاکید کرد: نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است. ?وی با یادآوری این نکته که : امروز در جامعه بشری ، دانش و اطلاعات است که حرف اول را می زند و اطلاعات و آگاهی و دانایی پایه قدرت در قرن بیست و یکم است، اظهار داشت: دیگران از آموزه های علی(ع) خود را محروم کرده اند، اما شیعه از علی (ع) درس های آگاهی را گرفت و جامعه شیعه ۱۱۰۰ سال است با مضامین نهج البلاغه آشناست. ?حجت الاسلام والمسلمین انصاری نخستین میراث جامعه شیعی از امیر مومنان را «آگاهی» معرفی کرد و افزود: برخی میراث شعار و شعار زدگی را جایگزین آگاهی کرده اند و این جمعیت گرچه کم هستند، اما با رسانه ها شعار زدگی را ترویج می کنند، و اینان با حضور اگاهانه جامعه شیعی باید در انزوا قرار گیرند. کسانی که وجود امیرمؤمنان را حذف شده می خواستند هنوز در جامعه حضور دارند و به جای نشر آگاهی، با تمسک به سخنان واهی که مردود است آن ها را تکرار می کنند و جامعه شیعه باید نسبت به این جمعیت ها آگاهی لازم را کسب کند. ? وی با این توصیه که نسبت خودتان را با علی (ع) در این شب ها زیاد کنید تاکید کرد: ماندگاری امام علی(ع) به زنده نگاه داشتن میراث اوست که یکی از آنها «آگاهی» است. و میراث و اندیشه امیر مؤمنان، روزگار را بر حکومت های مستبد تنگ می کند. ?این استاد حوزه و پژوهشگر دینی میراث دوم امام علی(ع) برای جامعه بشری را «عدالت و دادگری» دانست و امتیازاتِ به انصاف تقسیم شده در جامعه، توجه به عدالت و آگاهی از عدالت را از جمله میراث امیر مؤمنان معرفی کرد و گفت: تشیع با عدالت، همزاد است و عدالت در فقه شیعه جایگاه والایی دارد. عدالت جزء غیرقابل تفکیک تفکر شیعه است. یک امام جماعت شرط عدالت دارد چه رسد به حاکم یک جامعه. ?وی خاطرنشان ساخت: میراث بزرگ جامعه شیعه عدالت است و این ارث امام علی(ع) است و اگر امام علی را از جامعه اسلامی بگیرید، عدالت بی رنگ و بو می شود. واژه عدالت را ساده نگیرید. حتی جان رولز فیلسوف بزرگ، عدالت را رکن بزرگ لیبرالیسم و اولین فضیلت برای نهاد اجتماعی می داند. ?استاد انصاری با اشاره به این که ما عدالت را در حکومت علی دریافتیم ابراز امیدواری کرد تا خدا ما را قدردان میراث های بزرگ امام علی (ع) قرار بدهد. ?حجت الاسلام والمسلمین انصاری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به این که امشب شب ضربت خوردن آگاهی و عدالت است و امشب شبی است که بر خاندان پیامبر و جامعه شیعه و آزادمردان ، سخت می گذرد گفت: به یقین در این مصیبت، نگاه خاطر مهربان امام عصر با ماست. امشب شبی است که چراغ آگاهی ها خاموش می شود و ارزش ها تهدید می شود. امشب علی (ع) هر از گاهی بیرون می نگرد، و نشانه هایی که پیامبر فرمود می بیند، امشب شب فراق امیر مؤمنان است. جان عالم به فدایت یا امیر مؤمنان. ? گفتنی است ادامه این بحث و مراسم احیای شب های قدر و قرآن بر سر گرفتن مسجد قبا در شب های ۲۶ و ۲۸ خرداد ماه ۹۶ نیز از ساعت ۱:۴۵ تا ۲:۴۵ سحر برگزار می شود. ____________ ⭕️ استاد انصاری: _________________ ▪️در هوای عصر غم انگیز ?سید رضی(ره) در خطابه ۱۴۹ نهج البلاغه سخنانی از امام علی(ع) را پیش از شهادت گزارش می دهد. این جمله ها، فرازهایی از آن سخنان اندوهبار و آگاهی بخش است که دیدگان مؤمنان را پر اشک و سینه عاشقانش را مالامال درد می کند؛ ?وصیت من برای شما این است که به خدای یکتا شرک نورزید و سنت و روش پیامبر (ص) را ویران نکنید. این دو ستون را برافراشته کنید و این دو چراغ را برافروخته دارید. هیچ نکوهشی بر شما نیست تا وقتی که پراکنده نشوید. هر کس از شما به اندازه ی توان و تلاشش بار مسئولیت بکشد و بر ناآگاهان، آسان بگیرد. زیرا خدایی مهربان، دینی استوار و پیشوایی آگاه دارید. ______________ ⭕️ حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری: _____________ ⭕️ حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری: (۱) ______________ چرا مردم را دسته دسته می کنید؟ همه مردم در برابر این حقوق یکسان و برابرند. ?حجت اسلام والمسلمین حسین انصاری در سخنانش با موضوع «میراث ما از امام علی(ع)» در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه رمضان مسجد قبا در یزد ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: میراث ما بر خلاف انتقادهای آدم های تند، فقط عزاداری و گریه نیست، این میراث به قدری بزرگ است که گریه در برابر آن کوچک است. ?وی «آگاهی» را از جمله میراث شیعه از امیر مؤمنان دانست و با بیان این که زمانه ما عصر آگاهی و اطلاعات است افزود: «عدالت»؛ دیگر میراث ما از علی است، ما هنوز معیارهای گمشده بشری را در اندیشه و نهج البلاغه او جستجو می کنیم. ?این پژوهشگر دینی با یادکرد از «زنده یاد شادروان مرحوم جرج جرداق مسیحی» نویسنده کتاب «صدای عدالت انسانی» و تاکید بر این که تا دنیا دنیاست این کتاب زنده است، چون علی زنده است، گفت: حسرت می خورم چرا جامعه شیعی امروز ما فقط عدالت توزیعی را می فهمد، عدالت علی عدالت سیاسی و اقتصادی بود. عدالت در برخورد با مخالفان بود. ?وی با اشاره به سخن یکی از نویسنده معاصر که به درستی نوشته ما تنها با نام علی نمی توانیم به عدالت ورزی و مهرورزی نمی رسیم و تا عمل نکنیم به عدالت نمی رسیم خاطرنشان ساخت: حفظ حقوق انسانی و توجه به آن؛ دیگر میراث ما از امام علی (ع) است ، رعایت حقوق اجتماعی تا سیاسی تا اقتصادی و التزام به این حقوق، میراث ما از امام علی(ع) است. ? رضایت علی (ع) در تامین و رعایت حقوق دیگران از جمله حقوق مخالفان و اپوزوسیون است ? استاد انصاری با یادآوری این نکته که امام علی در نخستین روزی که به حاکمیت رسید گفت اگر حقوق مردم در کابین زنان باشد آن را از اختلاس کنندگان بازخواهم ستاند تاکید کرد: رضایت علی (ع) در تامین و رعایت حقوق دیگران از جمله حقوق مخالفان و اپوزوسیون است. ?وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: علامه مجلسی که ما گردهمایی های ماه رمضان مان را مدیون اوییم، در جلدهای ۴۲ و ۴۳ نقل می کند علی(ع) در اجتماعی شرکت داشتند در این گردهمایی شخصی صحابی امیر مومنان برخاست و سخنانی تند گفت کسانی که در جنگ فرسایشی با ما نبودند در جامعه بایکوت خواهندشد ، امام علی نگذاشت سخن وی تمام شود و گفت ما کسی را که با ما نبوده اند بایکوت نخواهیم کرد و از همه حقوق اجتماعی خود برخوردار خواهند بود و آنان را دشمن و غیر خودی نمی شماریم. ?این استاد حوزه و پژوهشگر دینی افزود: استاد شهید مطهری در کتاب جاذبه و دافعه امام علی (ع) می گوید امام علی با خوارج مطابق با دموکراسی رفتار کرد و کاری که او کرد در دنیا کمتر نمونه دارد. خوارج همه جا در ابراز عقیده آزاد بودند…. شهید مطهری می گوید شاید این مقدار آزادی بی سابقه باشد که حکومتی با مخالفان اینگونه برخورد کرده باشد، می آمدند در مسجد سخنرانی علی را برهم می زدند و اغتشاش ایجاد می کردند، و به او می گفتند خدا بکشدش مرد فقیهی است، برخی می خواستند با اینها برخورد کنند و امام علی اجازه نداد. ?وی گفت: علی (ع) نه با دشنام ها کشته شد نه با اقدامات معاویه ، تا ۵۰۰ سال جهان اسلام بعد از نماز واجب طبق دستور معاویه بر علی نفرین می فرستادند! ? «مردم سالاری» و «احترام به حق رای مردم» و «حقوق شهروندی» میراث بزرگی از امیر مومنان است ?حجت الاسلام والمسلمین انصاری حقوق شهروندی را میراثی عظیم دانست که از امام علی (ع) برای ما بر جای مانده و با انتقاد از برخی مخالفان حقوق شهروندی، از آنان خواست: بگذارید تا به اندیشه تشیع امیر مؤمنان برگردیم، بگذارید جوانان بدانند چنین میراث عظیمی داریم. ?وی همچنین «دموکراسی و مردم سالاری» و «احترام به حق رای مردم» را میراث بزرگی دیگری از امیر مومنان معرفی کرد و اینکه نمی شود جامعه بدون توجه به آرای مردم اداره شود را از میراث امیر مؤمنان (ع) دانست و یادآور شد: امام علی ۲۵ سال استقامت و صبر کرد اما حق بزرگ و مغصوب خود را با شمشیر پس نگرفت تا پس از قتل عثمان پس از هجوم مردم ، خواست تا او را واگذارند، و وقتی مردم نپذیرفتند او حکومت را پذیرفت. ☀️ @Barankavir __________ ⭕️ حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری: (۲) ?این محقق دینی با اشاره به این که علی تا لحظه شهادت پاس رای مردم را داشت و هرگز این رای را بی ارزش ندانست، و با انتقاد از برخی جریان ها که با بوق های استکباری همراه می شوند، بیان داشت: مردم سالاری و احترام به حق رای مردم میراث ما از علی است، چرا مردم را دسته دسته می کنید ؟ همه مردم در برابر این حقوق یکسان و برابرند. ?وی با مروری بر روند تاریخی رویگردانی کشورهای اسلامی از نهج البلاغه گفت: چرا برخی کشورهای اسلامی یا سکولار شدند و به رای مردم احترام گذاشتند و پذیرفتند و یا اصلا به رای مردم احترام نگذاشتند و راه سلطنت و استبداد را پیش گرفتند؟ چون از آموزه های شیعی نهج البلاغه آگاه نبودند. ?استاد انصاری در بخش پایانی سخنان خود ضمن بیان این نجوا که علی جان پس از رفتنت، همچنان جای تو خالی است، افزود: سید رضی در خطبه ۱۴۹ پاره ای از این میراث را به ثبت رسانده است. آنجا که امام علی (ع) با پیشانی خونین در بستر افتاده است، حضرت وصیت می کند که شرک به خدا نورزید، مبادا سنت پیامبر را به نابودی بکشانید، این چراغ را همواره روشن نگاه دارید، تفرقه پیدا نکنید، تلاش کنید بار مسئولیت خود را بر دوش کشید، چون خدایی مهربان و دینی استوار و پیشوایی آگاه دارید، من تا دیروز نزد شما بودم و فردا از شما جدا هستم. من برای شما همسایه ای بودم اما به دنبال تَنِ ِتُهی ِ من روان خواهید شد، وداع من با شما وداع کسی است که در انتظار دیدار است، فردا رازهای من را خواهید شناخت و جایگاه مرا در خواهید یافت وقتی که جای من خالی است. ☀️ https://t.me/barankavir _____________ * یزد، مسجد قبا، احیا شب ۲۱ ماه مبارک _____________ * یزد، مسجد قبا، احیا شب ۲۱ ماه مبارک _____________ * یزد، محوطه مسجد قبا، احیا شب ۲۱ ماه مبارک ____________ ◀️ سخنرانی ? موضوع: ? از سه شنبه ۳۰ خرداد تا پنج شنبه اول تیرماه ۹۶ ? ساعت ۱۹ تا ۱۹:۴۵ ? دومین سالگرد شادروان بانو ربابه میرشمسی (همسر جناب آقای میرحسینی) ◀️ یزد، محمود آباد، مسجد صاحب الزمان (ع) ____________ پوستر برنامه هفته فرهنگی رمضان _____________ دومین نشست هفته فرهنگی رمضان |
یک نظر بگذارید