منبرهای اسفند ۱۳۹۶منبرهای اسفند ماه ۱۳۹۶برابر با فاطمیه دوم ۱۴۳۸ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده ? گفتار و گفتگو ▪️ یزد، صفاییه، ملاصدرا ۲۷، مقصودی (غیر عمومی) ساعت: ۱۷ تا ۱۸ ? موضوع ____________________ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده ? سخنرانی ▪️ یزد، چهار راه معلم، مرکز بیمه کوثر (مدیریت حاج محمود انوری) ساعت: ۸ تا ۸:۳۰ صبح ? موضوع ☀ظرفیت فاطمیه در بازسازی (احیاء) مذهب [بخش اول] _____________ پهلو نشینی ما در یکی از شبهای فاطمیه دوم با حضرت آقای حاج سید علیرضا حیدری(حفطه الله) پس از روضه شب دوم مجلس جناب دکتر رضا حیدری عزیز. امسال دعوت به منبر نداشتم ولی دعوت ارباب به حصور بود و دو سب توفیق استماع بردم. حجج اسلام مشایخی و شاه آبادی دعوت بودند و از هر دو بهره مند شدم. جناب شاه آبادی در عکس دیده میشود. نوه نازنینم آقا محمد حسین هم در عکس زینت بخش است. _______________ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده ? سخنرانی ▪️ میبد، خیابان بیده، مسجد فاطمیه (س) ساعت: ۱۱ تا ۱۱:۴۵ صبح ? موضوع ☀ظرفیت فاطمیه در بازسازی (احیاء) مذهبی [بخش دوم] _______________ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده ? سخنرانی ▪️ شاهدیه، خیابان شاهد، مهدیه شاهدیه ساعت: ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۱۵ ? موضوع ☀ظرفیت فاطمیه در بازسازی (احیاء) مذهب [بخش سوم] ________________ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده ? سخنرانی ▪️ یزد، بلوار جمهوری، کوچه ماهباف، جناب حیدری (غیر عمومی) ساعت: ۱۳:۴۵ تا ۱۴:۱۵ ? موضوع ☀ظرفیت فاطمیه در بازسازی (احیاء) مذهب [بخش پایانی؛ جمع بندی] _______________ السلام علیک ایتها الصدیقه الشهیده ? سخنرانی ▪️ یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا، ساعت: ۱۸:۴۵ تا ۱۹:۳۰ ? موضوع ☀موضوع سال گذشته؛ _____________
لحظاتی با گفتار کانال منبرها… دقایقی با گفتار در کانال منبرها…. لحظاتی با گفتار در کانال منبرها، کلاس و نشست ها- حسین انصاری https://t.me/menbar_ansari ___________ ? هم چنان که در آگهانی هفته گذشته یادآوری شد، باید توجه داشت که پژوهش های غیر رسمی، نیز گاهی به آفاتی گرفتارند که نباید از آنها غافل گشت. مواردی که یاد میشود برخی از مهم ترین آسیب هایی است که آشکارا قابل مشاهده است. ۱) اینکه پژوهش های غیر رسمی در فضای واکنشی/انفعالی انجام بپدیرد. در بسیاری از مقاطع تاریخی، معمول آن بوده است که پژوهشگران -به دلیل آگاهیی که از پیش دارند و یا در جریان پژوهش های خود به آن دست می یابند- با وضعیت موجود در زمانه ی خویش ناسازگاری می کنند و آن را بر نمی تابند. در چنین وضعیتی به لحاظ روانی، زمینه هایی پیشامد می کند تا پژوهشگر به انجام واکنش های ناخواسته ای در قالب پژوهش واداشته شود. در این بخش، بیشتر، انتخاب موضوع پژوهش دچار آسیب می گردد. مثلا اگر پژوهش های رسمی در حوزه تاریخ معاصر به انقلاب اسلامی و ریشه های آن عطف توجه کامل دارد، پژوهش های غیر رسمی به پیش از انقلاب تمایل فراوان دارد. یا در تقابل با اسلام سیاسی به پژوهش مدل های دیگری از اسلام غیر سیاسی دلبستگی بیشتری از خود نشان می دهد. ۲) اینکه پژوهش های غیر رسمی، رنگ آرمان گرایانه یا ایده آلیستی به خود بگیرد که در نتیجه، اولی بازگشت افراطی به گذشته را مد نظر دارد و دومی به آینده ای در ناکجاآباد فرا می خواند که در هر صورت، پژوهش هایی ابتر و بی سرانجام پدید خواهد آمد. ۳) اینکه پژوهشگر غیر رسمی در انتخاب و گزینش منابع و مآخذ تحقیق، به پژوهش های رسمی بی توجه شود یا در مواجهه با آنها دچار موضعگیری پیشینی گردد که غیر علمی بودن و زیانباری آن پوشیده نیست. گزینش غیر علمی، خصلتی و متعصبانه از میان منابع پژوهش و مواد تحقیق، راه را برای نتایج غیر دقیق یا غلط و زیانبار باز می کند و اخلاق پژوهش را نابود می سازد. ? بیست و پنجمین جلسه پژوهش های دینی یک یک شنبه ۶ اسفند ۹۶ دستور جلسه؛ مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش ? اصلاح روش های پژوهش به اصلاح منش و رفتار پژوهشگران می انجامد تا جایی که می تواند از آنان شخصیت هایی الگو و قابل احترام و شایسته تقدیر بسازد. ?آگاهی: جلسه عمومی نیست. ________________ ? سخنرانی ▪️ یزد، مسجد رسولیان مناسبت درگذشت شادروان بانو فرح انگیز مشتاق (بامشاد) مادر خانم آقایان جناب دکتر رسولیان و جناب داعی عالی دو شنبه ۷ اسفند ۹۶ ساعت ۸:۱۵ تا ۸:۴۵ ? موضوع مؤخره ای بر مقدمه های پیشگفته در مباحث”مرگ اندیشی” ? نفسی با عشق امامی، علیرضا: انصاری، ح: چه تحفه ای بود این یادکرد شما برای این روزهای من! پاداشتان فراوان و ایمانتان افزون باد. ____________ لحظاتی با گفتار https://t.me/menbar_ansari _____________ ?اصول مباحث جلسه پیشین (۲۲) (مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی) ژ-انفاق،راهی دیگر به نابودى تکاثر و فزونخواهى «یا بنیّ! لا تخلّفنّ وراءک شیئا من الدّنیا؛ فإنّک تخلّفه لأجد رجلین: إمّا رجل عمل فیه بطاعه اللَّه، فسعد بما شقیت به، و إمّا رجل عمل فیه بمعصیه اللَّه، فشقی بما جمعت له، فکنت عونا له على معصیته. و لیس أحد هذین حقیقا أن تؤثره على نفسک «نهج البلاغه»/ ۱۲۸۰؛ «عبده» ۳/ ۲۵۲» پسر جانم! چیزى از (مال) دنیا بر جاى منه! زیرا آن را براى یکى از این دو خواهى نهاد: یا کسى که آن را در طاعت خدا به کار برد، پس با مالى که تو بدان بدبختشدهاى او نیکبخت شود، و یا کسى که با آن معصیت خدا کند، و با آنچه تو براى او فراهم کردهاى بدبخت گردد، و تو در آن معصیت به او کمک کرده باشى. هیچ یک از این دو درخور آن نباشند که بر خود مقدّمشان دارى (و چیزى بر آنان باز نهى)». و در جاى دیگر مىفرماید: «یا بنیّ! إنّما لک من دنیاک، ما أصلحت به مثواک «نهج البلاغه»/ ۹۳۵؛ «عبده» ۳/ ۶۱» پسر جانم! بهره تو از دنیا همان است که خانه آخرتت را بدان آباد کرده باشى»؛ و «فاسع فی کدحک و لا تکن خازنا لغیرک «نهج البلاغه»/ ۹۲۱؛ «عبده» ۳/ ۵۱» با سختى و رنج بکوش، اما براى دیگرى مگذار [بلکه خود در راه خیر هزینهگذارى و انفاق کن]». و از ابو ذر غفارى روایت شده است که چنین مىگفت: «من ترک بیضاء أو حمراء، کوی به یوم القیامه[۱] هر کس سیم و زرى از خود بر جاى نهد، در روز بازپسین با آن داغش کنند». آنچه از این تعالیم هدفدار فهمیده مىشود، این است که غرض اصلى از کسب مال و گرد کردن آن، لازم است که دست یافتن به معاشى معادى باشد، تا رنجى که آدمى تحمّل مىکند براى خود او باقى بماند، و زندگى فانى و گذراى او وسیلهاى براى تأمین زندگى جاودانى او شود. و این هدف نهایى مقیاسى است براى ارزشیابى مال و جریانهاى آن در نظر اسلام. شاید بگویید: پس مقصود از ارث و مقرّرات آن در قانونگذارى اسلامى چیست؟ در جواب مىگوییم: اسلام به گرد آوردن و ذخیره کردن مال براى اینکه مالک مال آن را به ارث بر جاى گذارد و در باره آن وصیّت کند، خوشامد نمىگوید، چه در قرآن کریم آمده است که: «إِنْ تَرَکَ خَیْراً[۲] اگر چیزى بر جاى گذارد»، که در اینجا «ان» شرطیّه (اگر) به کار رفته که حاکى از احتمال است، همچنین واژه «خیرا» به صورت نکره آمده است که حکایت از «اندک» بودن دارد. و آشکار است که موضوع تقسیم ارث دلیلى نیست بر پسندیده بودن مالهاى فراوان طغیانآور و تعهّدزدا، بلکه نظر به اموالى دارد که صاحبان معیشت اقتصادى و میانه روانه به صورت طبیعى از خود بر جاى مىگذارند؛ … و قابل توجّه است که قانون ارث در اسلام نیز مردمان را به تقسیم و پراکندن مال و جلوگیرى از تکاثر فرا مىخواند؛ زیرا که ناگزیر با تقسیم ارث زمینه براى رفع تکاثر و تراکم فراهم مىشود. در پرتو این روشنیها، بر ما پیوسته واجب است که میان مال مشروع معتدل بدست آمده از طریق رعایت مقرّرات و اصول شرع- از لحاظ مالک شدن و مصرف کردن و انفاق- و میان فراهم آوردن گنج و فزونخواهى طغیان آمیز، که با ترک مقیاسهاى اسلامى، و رعایت نکردن قوانین و مقرّرات فضیلت و انسانیّت و انصاف و عدالت، در اختیار ثروتمندان قرار مىگیرد، تمایز قائل شویم و هر یک را در حدّ خود بخوبى بشناسیم. پس آن قانون شرعى و عقلى، که موجب مقدّس بودن مالکیت است، باید از لحاظ کمّى و کیفى، با همه حدود اسلامیى که دارد مراعات شود، تا چنان نباشد که مالى که سبب پایدارى اسلام و مسلمانان است به چیزى بدل شود که سبب ویرانى اوضاع اسلام و مسلمانان را فراهم آورد. الحیاه / ترجمه احمد آرام، ج۶، ص:۱۲۵-۱۲۷ مسئولیّت ثروتمندان در برابر سقوط فرهنگی مستمندان … h-ansari.net http://telegra.ph/اندیشه-های-اقتصادی-در-نهج-البلاغه-۰۲-۲۷ ________________ ? نشست های تفسیر موضوعی نهجالبلاغه ? حسین انصاری ? موضوع: اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات” (جلسه بیست و سوم) ? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است ? ساعت: ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ ? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی
________________________ ? بیست و ششمین جلسه پژوهش های دینی یک چهارشنبه ۹ اسفند ۹۶ دستور جلسه؛ مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش ? ?آگاهی: جلسه عمومی نیست. _________________ هفدهمین جلسه پژوهشهای دینی ۲ چهارشنبه ۹ اسفند ۹۶ ? ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ ? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫ دستور جلسه؛ ??? _______________ ? متی ترانا و نراک ? سخنرانی ? موضوع:پژوهشی در دعای ندبه ?دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح ♦️یزد خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل موضوع جلسه ی گذشته “تاکید بر جایگاه فاطمه(س) در دعای ندبه” بود تا روشن شود که فاطمه (س) و بالتبع فاطمیه و گفتمان فاطمی نقش پر اهمیتی در نگرش شیعی در عصر غیبت دارد. از نقش پر جلوه ی حضرت صدیقه به دو گونه در این دعا یاد شده است. یکی بیان به اجمال است و دیگری بیان به تصریح. یادکرد آن حضرت به شکل اجمالی در دعا مکرر است زیرا شخصیت و مقام حضرت فاطمه (س) در همه مواردی که از اهل بیت (ع) در این دعای شریف یاد میشود جای دارد و بلکه محور اهل بیت (ع) است. از همان بند اول دعا که می فرماید اللهم لک الحمد علی ما جری به قضائک فی اولیائک، الذین استخلصتهم…. از آغاز و سرانجام اهل بیت و رنج های آنان یاد می کند و صفات برجسته اخلاقی و معنوی آنان را در زمین و آسمان بر می شمارد. سپس به مودت ذوی القربی در قرآن می پردازد؛ و قلت انما یرید الله لیذهب عنکم ارجس اهل البیت و یطهرم تطهیرا، ثم جعلت اجر محمد صلواتک علیه و آله، مودتهم فی کتابک…تا به دلیل آیه تطهیر ما را به تعیین اهل مودت راهنمایی کند. این ها مواردی است که مقام بانوی بزرگ اسلام در آنها ضمن یادکرد از اولیای الهی و اهل بیت پیامبر و مودت ذی القربی، به اجمال یادآوری میشود. شاهد اول بحث در این عبارت است که در حالت توجه و التفات به وجود نازنین امام عصر (عج) می فرماید؛ اللهم صل علی محمد و آل محمد و صل علی محمد جده و رسولک السید الاکبر و علی علی ابیه السید الاصغر و جدته الصدیقه الکبری، فاطمه بنت محمد و علی من اصطفیت من آبائه البرره….که تنها از سه تن نام برده می شود؛ پیامبر، علی و فاطمه. سپس از همه امامان چنین تعبیر می کند که درود بر همه پدران نیک امام عصر عجل الله فرجه.
_____________________ ▪️ یزد، خ کاشانی، ک حافظ، پلاک ۹۷ مناسبت سالگشت بانو فرخنده سادات خادمی(همسر جناب مهندس اعلایی) یکشنبه ۱۳ تا پنج شنبه ۱۷ اسفند ۹۶ ساعت ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۱۵ ? موضوع — کتاب یاد شده برگرفته از بخشی از بیانات آیت الله وحید خراسانی است که طی ۲۰ سال میان سالهای ۶۹ تا ۸۹ در حلقه درسی شاگردان، ارائه شده است. ☀️موضوع سال ۹۵: _________________ 《حلقه وصل رسالت و امامت》 کتابی در شناخت و بزرگداشت بانوی اسلام،فاطمه زهراء سلام الله علیها برگرفته از بیانات حضرت آیت الله وحید خراسانی ⏺ ۴۴۸ صفحه دانلود کتاب __________________ ? به وقت پژوهش باید مواظبت کرد تا آنجا که می شود به هیچ چیزی در متن و حواشی یک نوشته، بی توجهی نشود و مطالب بزرگ و تیترهای درشت، چشم و حس پژوهشگر را به حدی خیره نکند که از نقاط به ظاهر کوچک و کم حجم و پرت افتاده، غفلت بورزد. گاهی یک جمله به اندازه یک مقاله بار دارد و یک اشاره بر تصریحات فراوان برتری می یابد. شایسته است فهرستی از اینگونه موارد فراهم گرد تا پژوهندگان از آن موارد پیش اگاهی داشته باشند. برخی از انها عبارتند از تقدیم ها، مقدمه ها، حاشیه ها، نقطه چین ها، جمله های معترضه، پشت نویسی ها، پاورقی ها، پی نوشت ها، مسکوت گذاشتن مطلبی، پرگفتن یا پرنوشتن در باره چیزی، جلو یا عقب کشیدن غیر معمول یک بحث، برخورد احساسی یا بی تفاوت شدن نویسنده در باره یک موضوع،ووو…. ? بیست و هفتمین جلسه پژوهش های دینی یک دوشنبه ۱۴ اسفند ۹۶ دستور جلسه؛ مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش ? ?آگاهی: جلسه عمومی نیست. ____________________ ? سخنرانی ◀️ شب ها از دوشنبه ۱۴ اسفند تا پنج شنبه ۱۷ اسفند ۹۶ موضوع: ?موضوع سال ۹۵: ? میبد، بلوار قاضی میرحسین، خ شهید جعفری نژاد، خ سرامیک ۷، منزل جناب عباس آقایی (عباس ابراهیم) ________________________ ? سخنرانی ◀️ یزد، خ سید گلسرخ، مسجد شاه طهماسب مناسبت ختم بانو زهرا محتاج الله مادر گرامی جناب حاج احمد اسلامی) ساعت ۹ تا ۹:۳۰ پنج شنبه ۱۷ اسفند ۹۶ موضوع: _____________ ?? سخنرانی ◀️ یزد، خ سلمان فارسی(ره) حسینیه کربلایی ها ?? جشن میلاد بانوی جهانیان فاطمه زهراء علیها السلام ساعت ۹ تا ۹:۳۰ _______________ ? اترانا نحف بک؟ ای آخرین سپیده شیدایی ? سخنرانی ? موضوع:پژوهشی در دعای ندبه ?دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح ♦️یزد خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل نماد سوم جنسیت است که حاصل آن این است که در طریق هدایت الهی و پیشوایی خلق برای رسیدن به کمال الهی، جنسیت مردانه داشتن الزامی نیست بلکه زنانی از برگزیدگان درگاه الهی نیز شایستگی هدایت و شفاعت و نجات خلق را دارا هستند. بنابر این نقش نامبرداری فاطمه س در این دعا مانند نامبردن از مادر گرامی اش خدیجه کبری س و اشاره به مریم عذرا است که نشان آشکاری از حضور جنسیت زنانه در طریق هدایت مردم و نزول وحی آسمانی است. بدین ترتیب زنان با فضیلت و صاحب عصمت هم شنوای وحی اند و هم راهبر خلق. نام خدیجه کبری و فرزند معصومش فاطمه س در دعا اشکارا برده می شود ولی همچنان که نوشته شد از یادکرد مریم در کنار نامبردن از پیامبران بزرگ الهی تنها به اشاره ای گویا بسنده می کند و می گوید 《 وَ بَعْضٌ أَوْلَدْتَهُ مِنْ غَیْرِ أَبٍ وَ آتَیْتَهُ الْبَیِّنَاتِ وَ أَیَّدْتَهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ》. عبارت؛ “و یکی از پیامبران را بدون پدر متولد کردی و به او نشانه های روشن دادی و او را به روح القدس تایید کردی” کسی جز عیسی ع نیست. نماد چهارم مظلومیت است که فاطمه س در این بخش به تنهایی دنیایی از مظلومیت را با خود دارد. هر جا که در دعای ندبه سخن از مطلومیت اهل بیت ع به میان آمده باشد بی گمان، فاطمه س مقدم بر همه ی آنان بوده است. فراز اصلی در بیان مظلومیت فاطمه س آنجاست که از ظلم های رفته بر اهل بیت ع پس از وفات پیامبر ص می نالد و فریاد می زند. _____________ ? در حاشیه؛ @menbar_ansari یادداشت یکی از شنوندگان ؛ h-ansari.net ____________ محفل جشن میلاد بانوی دو عالم، فاطمه زهرا سلام الله علیها _____________ ? سخنرانی ◀️ شاهدیه (یزد)، نصرت آباد، مسجد مهدیه مناسبت ختم بانو زهرا محتاج الله (مادر گرامی جناب حاج احمد اسلامی) ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰ از جمعه ۱۸ تا یکشنبه ۲۰ اسفند ۹۶ موضوع: ____________ ? در حاشیه؛ @menbar_ansari یادداشت یکی از شنوندگان ؛ سلام … ?www.h-ansari.net _____________ دقایقی با گفتار https://t.me/menbar_ansari _________________ ? در میان پیشینیان ما آنها که اهل تتبع و تحقیق بوده اند، در خانه و زندگی خود نیز به این وظیفه اشتغال داشتند و در جریان زندگی خود با روحیه تحقیق و جستجوگری روزگار می گدرانیده اند. هر جا که می رسیده جایی برای فعالیت های پژوهشی آنان بوده است از مدرسه و کتابخانه و مسجد و خانه و مزرعه و کاروانسرا گرفته تا هنگام بیماری و سفر و جنگ و گریز. این در دوران ما بود که “گاه”جایی دیگر بر واژه های تحقیق افزوده گشت و نام “پژوهشگاه” به خود گرفت و جایی تازه برای گردآمدن اهل دانش شد و صد البته با همه کاستی ها و کارایی هایی که دارد و هزینه بری هایی که بماند!. ? بیست و هشتمین جلسه پژوهش های دینی یک (آخرین جلسه سال ۹۶) دوشنبه ۲۱ اسفند ۹۶ ساعت ۱۹ تا ۲۰:۳۰ دستور جلسه؛ مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش ? یکی از نمونه های برجسته برای زیست پژوهشی، سفرنامه ها است که از کهنه ترین و مشهورترین آنها سفرنامه ناصر خسرو قبادیانی(۴۸۱ق) شیعه ایرانی و سفرنامه ابن بطوطه(۷۷۹ق) عربی را می توان ذکر کرد. ?آگاهی: جلسه عمومی نیست. _____________________ ?تفسیر موضوعی نهج البلاغه؛ ?اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه (مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی) ۴- تعاون اجتماعى در گرفتن حقوق محرومان تعاون اجتماعی به نوبۀ خود، مانند انفاق/هزینه گذاری اجتماعی، یکی از مسیرهایی است که به رفع فقر و زدودن تکاثر یاری می رساند و راه را برای زندگی انسانی در جامعه هموارتر می کند. معمول آن است که تعاون را در بستر دانش اخلاق ببینند و در نظر بگیرند در حالی که این مقوله ها-چنانکه پیش از این نیز یادآوری گشت- چند وجهی بوده و در حوزه اقتصادی نقش بزرگی دارند و باید از این نقش سودمند برای زدودن تبعیض و کاهش میزان فقر، بهره برداری کرد. همکاری عالمان با طبقه فقیر جامعه در جهت دستیابی آنان به حقوق خود و گرفتن حق آنان و رساندن به ایشان، یکی از نمونه های برتر تعاون و همیاری اجتماعی در جامعه است. الإمام علی «ع»: … و ما أخذ اللَّه على العلماء، أن لا یقارّوا على کظّه ظالم و لا سغب مظلوم. «نهج البلاغه»/ ۵۲؛ «عبده» ۱/ ۳۲» امام على «ع»: … آنچه خدا بر عهده علما گذاشته (این) است که به هنگام سیرى ستمگر و گرسنه ماندن ستمکش قرار (و تبانى با سرمایه داران)، نداشته باشند. الحیات در توضیحی و تبیینی ضروری پیرامون این سخن امام(ع) می نویسد: «اى خواننده آگاه! آیا در این دو تعبیر موجود در سخن جاودانه امیر المؤمنین، یعنى: «کظّه ظالم = سیرى ظالم» و «سغب مظلوم=گرسنگى شدید مظلوم» چه می بینى؟ نکره بودن در اینجا مفید «عموم» است. آیا در آن تصریح نشده است که مقصود انگیختن علما به مبارزه کردن با ظلم اقتصادى و تعدّى معیشتى، و ایستادن در برابر طاغوتهاى ثروت اندوزى و مترفان مسرف و وابستگان ایشان است، یعنى کسانى که به گفته پیامبر اکرم «ص» و امام علىّ بن ابى طالب «ع» و امام صادق «ع»: آنچه را که حقّ ایشان نیست مىخورند؛ و به گفته امام حسن عسکرى «ع»: زاد و توشه زندگى فقیران را می دزدند؟». ۵-سطح زندگی برای توده ها اهمیت موضوع وقتی آشکارترمی شود که در می یابیم نگرش نهج البلاغه به سطح زندگی توده ها تنها از رویکرد اقتصادی به مسأله ریشه نمی گیرد بلکه دربردارندۀ نکات دیگری هم هست. از جمله آنکه در بهبود سطح زندگی توده ها با نگاهی واقع بینانه به وضعیت موجود و تنگناهای اقتصادی یا فشار حاکمیت ها، گاهی به رفتاری از جنس توسعه آگاهی یا نوعی از مبارزه منفی نیز فروگذار نمی کند. یکی از آن موارد ریز کمتر دیده شدنی دعوت به آراستگی در عین فقیری است. اینکه فقیران “خوش لباس” باشند و از پژولیده بودن، چرک آلود بودن و ناآراستگی در پوشش بپرهیزند. شنیده می شود که امروزه در یکی از کشورهای غربی همین شیوه زندگی معمول و عادی است به گونه ای که طبقه فقیر و ثروتمند در پوشش و لباس به لحاظ کلی تا اندازۀ بالایی به هم شبیه و همسانند. این شیوه زندگی در وضعیت ناسالم جامعه می تواند تا حد زیادی از بار منفی فقر و نمود ناهنجار و تاثیر منفی روانی اش بکاهد و راه را برای توازن و نزدیکی طبقات به یکدیگر بیشتر بگشاید. الإمام علی «ع»- فیما وصف به المتّقین: … فمن علامه أحدهم أنّک ترى له قوّه فی دین … و تجمّلا فی فاقه … «نهج البلاغه»/ ۶۱۶؛ «عبده» ۲/ ۱۸۷- ۱۸۸» امام على «ع»- در توصیف پرهیزگاران: … نشانه انسان پرهیزگار این است که او را در دین نیرومند می بینى … و در فقر و فاقه با تجمّل. الحیاه / ترجمه احمد آرام، ج۶، ص: ۲۱۶ خورشید این گونه مى تابد!….. h-ansari.net ____________________ ? نشست های تفسیر موضوعی نهجالبلاغه ? موضوع: اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات” ? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است ? ساعت: ۱۷ تا ۱۸ ? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی ____________________ ? سخنرانی مناسبت سالگرد بانو اشرف کریمی (مادر گرامی آقای محمود طاهری) ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۱۵ از سه شنبه ۲۲ تا جمعه ۲۵ اسفند ۹۶ موضوع: _____________ ? نظم منطقی شگفت در نهج البلاغه از ممیزات ذکاوت و هوش بی نظیر علوی این تسلسل و ترتیب منطقی و اصولی است که در هر گوشه نهج البلاغه آن را می یابید. و همچنین این هم آهنگی و وحدت بین یک نظریه و نظریه دیگر است، تا آنجا که هر یک از آنها نتیجه طبیعی نظریه قبلی و مقدمه نظریه بعدی به شمار می رود. و اگر دقت کنید خواهید دید: هر جمله ای که در بیان موضوعی آمده است، بدون آن معنا تمام نیست و با مفهوم کامل به دست نخواهد آمد. و بلکه می توان گفت در عبارات امام علی، جمله ای نمی یابید که بحث امام بدون آن تام و تمام باشد. و اصولا به علت وسعت افق فکری امام، او لفظی را به کار نمی برد مگر آن که آن لفظ و کلمه شما را به دقت و تأمل بیشتر بخواند. و هیچ عبارتی را نمی بینید مگر آن که در برابر شما، افق های وسیع تری را از نظر فکری گشاید که در ورای آن، افق های دیگری از نظر اندیشه و فکر، وجود دارد. ? منبع: ?www.h-ansari.net ____________ ? در حاشیه؛ @menbar_ansari یادداشت یکی از خوانندگان کانال ؛ ?www.h-ansari.net _________________ ? هجدهمین جلسه پژوهشهای دینی ۲ چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶ ? ساعت ۱۷ تا ۱۸:۱۵ ? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫ دستور جلسه؛ ??? ?www.h-ansari.net |
یک نظر بگذارید