منبرهای اردیبهشت ماه ۱۳۹۷منبرهای اردیبهشت ماه ۱۳۹۷_____________________(۶) ◀️ سخنرانی ◀️ ساعت ۲۰ تا ۲۰:۴۵ از شنبه ۱ اردیبهشت تا پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۹۷ موضوع: مناسبت ? میبد، بلوار قاضی میر حسین، میدان مهدیه، کوچه مهدیه، کو چه قبل از مسجد رضوی، منزل آقای سید حسین علمچی __________________(۷) ? دو جایگاه مفید و لازم در دنیای پژوهش است که با عادت کردن پژوهشگر به بازی کردن در زمین آنها گول زننده و فریبنده می شوند و راه را بر کارایی و پویایی پژوهش می بندند. ایستادن پیوسته در دو مقام “ناظر” و “داور” نسبت به آراء و نوشته ی دیگران، پژوهش های دینی را ایستا و بی اثر می کند و تنها بر انبوهی آنها می افزاید و اضافه وزن نوشته ها را سبب می شود بی آنکه تحرک و پویشی را ایجاد کرده باشد. بخشی از پژوهش های فقهی، اصولی، تفسیری و حدیثی تا اندازه ای از این بیماری رنج برده و می برند تا جایی که پیکره ی سنت دینی را رنجور کرده است. تا جایی که گاهی حالت طبیعی آن را دچار اختلال می نماید. اگر نظارت بر نظرات دیگران، تنها حاصل تحقیقات دینی باشد نتیجه ای جز انبوه “جامع” نویسی نخواهد داشت. پدیده ای که اندک و به قاعده ی آن لازم و ضروری است ولی زیاده روی در آن بی حاصل و متوقف کننده خواهد بود. ? سومین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۷) دوشنبه ۳ اردیبهشت ۹۷ دستور جلسه؛ مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش ? نیاز جامعه دینی به پژوهش های هدفمند و پایبند/متعهد را با افزایش نوشتار و گفتارهای سفارشی یا تکراری نمی توان برآورده ساخت بلکه اراده هایی متکی به آگاهی می طلبد. ______________________(۸) Ansari Hosein: ?اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه (مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی) ▫️بیدار باشى مسئولیّت آور، معطّل ماندن نوع دوم زکات آنچه سخت مایه تأسّف است، اینکه نوع دوّم زکات (یعنى زکات باطنى)، چندان که باید و شاید مورد عنایت و درس و بحث قرار نگرفته، و در فقه اسلامى با غفلت و فراموشى روبرو شده است، و فقهاى ما- رضوان اللَّه علیهم- در فقه، کتابى و بابى خاصّ آن قرار نداده اند، در صورتى که آیات و احادیث متعددى در باره آن وجود دارد که با تعبیرهاى گوناگون و قاطع و مؤکّد، چنان از آن یاد شده است که «احکامى» بودن آن را تأیید مىکند، و از «اخلاقى» بودن آن مىگذرد، که هیچ جایى براى شانه تهى کردن و غفلت ورزیدن در باره تکالیف مربوط به آن باقى نمىگذارد. و بسیار اتّفاق مىافتد که زکات باطنى- با ملاکات ثانوى اسلامى- واجب مىشود، تا از طریق آن شمار فراوانى از اقسام مذکور فقر از میان برود. بویژه در این روزگاران، و با پدید آمدن «اقتصاد نو»، و با روشها و شگردها و عملکردهایى که فراوانى از توانگران دارند. باید توجه داشت که جهتگیرى ابو ذر غفارى در اموال در همین راستا بوده است: او مردمان را به پرداختن زکات باطنى و دیگر حقوق متعلّق به ثروتها و اموال دعوت مىکرد، و به نبرد با داشتن اموال فراوان بدست آمده از راه نپرداختن حقوق دیگران، یا ارتباط و نزدیکى با حاکمان (که خود این اموال کاشف از یکى از دو جریان است) مىپرداخت، و یاد آور مىشد که داشتن چنین ثروتهایى در اسلام مردود است. و در اینها همه به دو یادگار گرانبها پیامبر بزرگوار اسلام «ص» چنگ در مىزد، به یکى از آنها (قرآن کریم) استدلال مىکرد، و آن دیگرى (امام علىّ بن ابى طالب «ع») به تأیید وى مىپرداخت. پس شایسته است که اعمال سلف صالح امّت، الگویى نیکو براى زندگى ما باشد، تا از این راه بتوانیم جامعه اى بسازیم که روا باشد آن را به نام اسلام بخوانیم و «اسلامى» بنامیم. پس چرا از عملى کردن این جنبه مهم سرنوشت ساز در زندگى مردم و عزّت مسلمانان و پایدارى حیثیّت قرآن و قبله، خوددارى مىکنیم؟ آیا براى خرسندى گروهى خاص، که خشم آن گروه در برابر خرسندى عموم مردم- به تعبیر مولاى ما امیر المؤمنین «ع»- بخشودنى است؟ «نهج البلاغه»/ نامه ۵۳/بند ۲۱-۲۲» و این از آشکارترین واضحات است که گروه خاصّ بهره مندان از امتیازها و اختصاص ها و فرصتها و ارتباطها و خویشیها، و دارندگان ثروتهاى هنگفت و درآمدهاى باور نکردنى، هرگز از اجراى عدالت، و «قیام قسط در میان مردم» راضى نخواهند بود، و بآسانى حقوقى را که بر عهده دارند به صاحبان آنها نخواهند رسانید، و حرمت و کرامتى را که خدا به انسان داده است و باید مراعات شود، در نظر نمىآورند و به هیچ وجه آماده آن نیستند که- بدون حرکتى تغییرى و انقلابى- چشم از امتیازهاى خویش بپوشند، بنا بر این، کمترین کارى که در برابر آنان مىتوان کرد، طرد مدبّرانه و قاطع ایشان است از اجتماع، و حذف ماهیّت جهنمى تکاثر است از اقتصاد، و له کردن و هجوم بردن- به نفع مستضعفان- به هر گونه مصرف اترافى و اتلافى و اسرافى و اجحافى و انحرافى است در جامعه. و به همین جهت امام علىّ بن ابى طالب «ع»، آنان را طرد مىکرد و بر ایشان سخت مىگرفت، و براى رضاى ایشان هیچ ارزشى قائل نبود، و آنان و همانندان آنان را به این گونهها توصیف مىکرد: – در ایّام خوشى بار سنگینترى بر دوش حاکمیّت به شمار مىروند،- در سختیها کمتر به یارى نظام اسلامى بر مىخیزند،- عدل و انصاف را بیش از دیگران ناخوش مىدارند،- به هنگام خواستن اصرارى بیش از دیگران نشان مىدهند،- در مقابل آنچه مىگیرند، کمتر به سپاسگزارى مىپردازند،- هنگامى که صدمهاى به ایشان برسد، کمتر عذر مىپذیرند،- و در تحمّل فشارهاى روزگار از دیگران ضعیفترند. «نهج البلاغه»/ نامه ۵۳/بند ۲۱-۲۲» و این صفات هفتگانه، هیچ پایه و مایه مورد اعتمادى براى آنان دراجتماع و در زندگى- اگر درست در آنها دقت شود- باقى نمىگذارد. الحیاه / ترجمه احمد آرام، ج۶، ص: ۴۲۷-۴۲۹ ▫️تایید فقیهان بزرگ از مساله نظر صاحب «مصباح الفقیه» (آقارضا همدانی ره) در باره «حقّ معلوم» و لزوم پرداخت آن به دلایلى دیگر که برخى از آنها را یاد کرده است، ما را بر آن تشجیع مىکند که این موضوع (زکات باطنه) و حکم آن را از نو مورد رسیدگى و تنقیح قرار دهیم، با ملاحظات مهم دیگرى که براى فتوى به «وجوب» آن هست، اگر چه این وجوب محدود و مربوط به احوال و جاهاى خاصى باشد، و به همان حدود هم محدود گردد؛ و اگر چه این پژوهش فقهى و علمى به آن منجر گردد که براى اداى این زکات باید مبالغى پیاپى و بسیار پرداخت شود، هر جا- در نواحى مختلف- ….. http://telegra.ph/اندیشه-های-اقتصادی-در-نهج-البلاغه-۰۴-۲۴ _____________________(۹) ? نشست های تفسیر موضوعی نهجالبلاغه ? موضوع: اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات” ? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است. ساعت: ۱۸ تا ۱۹ ? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2012/03/IMG_20180117_155740.jpg ____________(۱۶) ◀️ سخنرانی ◀️ ساعت ۲۰:۴۵ تا ۲۱:۳۰ از جمعه ۷ اردیبهشت تا پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۹۷ موضوع: مناسبت ? میبد، میدان مهدیه، خ شهید جعفری نژاد، کوچه سفال ۸، پس از مسجد امام حسن عسگری(ع) منزل حاج سید حسن علمچی ________________(۱۷) ? در گفتگوی هفته پیش گفته شد که پژوهش های دینی باید از موضع ناظر و داور صرف یا اکثری بودن پرهیز کند و به وضعیت سنتگذاری و راهگشایی تغییر جایگاه بدهد. اکنون به منظور تشریح راهبردهای سنتگداری و زدودن بن بست های فکر دینی معاصر، در محیط عمومی جامعه لازم دیده می شود که به برخی از اهداف جهت دهنده در این زمینه اشاره کنیم. برای پژوهش های دینی در مواجهه با اکثریت و عامه جامعه ی هدف، پنج رسالت عمده وجود دارد. ۱) توجیه و دلیل آوری. ۲) مستند سازی. ۳) توضیح و تبیین. ۴) نقد و تصحیح. ۵) توزیع و گسترش. حجم بزرگی از مسئولیت پژوهش دینی در پاسخگویی به موارد پنجگانه بالا بر می گردد. دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۹۷ دستور جلسه؛ مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش ? _________________(۱۸) ?تفسیر موضوعی نهج البلاغه؛ ?اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه (مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی) ▫️خ- رعایت مساوات امام على «ع»: آگاه باشید! حقّ شما بر من است که چیزى- جز راز جنگ- را از شما نپوشانم، و کارى را جز در حکم (شرع) بىرأى زدن با شما انجام ندهم، و پرداختن حق را از موقع آن به تأخیر نیفکنم، و تا آن را نرسانم وقفهاى در آن روا ندانم، و همه شما را در حقّ برابر شمارم؛ چون چنین کردم نعمت خدا به شما روا مىگردد؛ و حقّ بر شما این است که از من اطاعت کنید، و چون شما را خواندم درنگ روا مدارید، و در آنچه صلاح است پاى پس مگذارید، و خود را در بحبوحه سختیها بیفکنید، تا به راهى که حقّ است برسید … الحیاه / ترجمه احمد آرام، ج۶، ص: ۴۶۴-۴۶۵ د- رساندن هر سهمى به صاحب آن امام على «ع»: … بر امام نیست جز آنچه از امر پروردگار بر عهده او واگذار شده است: کوتاهى نکردن در پند دهى، و کوشیدن در نصیحت، و زنده کردن سنّت؛ و جارى ساختن حدود بر مستحقّان کیفر، و رساندن سهمها (ى بیت المال) به کسانى که حقّ دریافت آن را دارند. ذ- در اموال عمومى، خیانت و زیان رسانى، نه! امام على «ع»- در نامهاى به مصقله بن هبیره شیبانى، که کارگزار او در- اردشیرخرّه بود: از تو به من خبرى رسیده است که اگر چنان کرده باشى خداى خویش را ناخشنود کردهاى، و امام خویش را خشمگین ساختهاى!: گفتهاند تو غنیمت مسلمانان را که با نیزهها و اسبهاى آنان به دست آمده و با ریختن خونهاشان فراهم شده است، در میان عربهایى که خویشان و اطرافیان تواند پخش مىکنى! به خدایى که دانه را شکافته و جاندار را آفریده است، اگر این سخن راست باشد، نزد من فرو افتادهاى، و منزلت خویش را از دست دادهاى؛ پس حق پروردگار خود را کوچک مشمار، و دنیاى خود را با نابود کردن دینت آباد مگردان، که در این صورت از جمله زیانکاران باشى. آگاه باش که: مسلمانانى که نزد تو و ما به سر مىبرند، همه حقّشان از این غنیمت یکسان است، مىآیند، و حق خود را مىگیرند و بازمىگردند. الإمام علی «ع»- من کتاب له إلى بعض عمّاله: و إنّی أقسم باللَّه قسما صادقا، لئن بلغنی انّک خنت من فیء المسلمین شیئا- صغیرا أو کبیرا- لأشدنّ علیک شدّه تدعک قلیل الوفر، ثقیل الظّهر، ضئیل الأمر، و السّلام. «نهج البلاغه»/ ۸۷۰؛ «عبده» ۳/ ۲۲» امام على «ع»- از نامهاى به یکى از کارگزاران خویش: من به خدا سوگند مىخورم- سوگندى راست- که اگر به من خبر برسد که تو در اموال مسلمانان- کم یا زیاد- خیانت کردهاى، چنان بر تو سخت بگیرم که چیز چندانى نداشته باشى، و بار زندگى بر تو سنگینى کند، و سامانت بهم ریزد، و السّلام. … http://telegra.ph/اندیشه-های-اقتصادی-در-نهج-البلاغه-۰۵-۰۱ _____________________(۱۹) ? نشست های تفسیر موضوعی نهجالبلاغه ?????در آستانه سالروز اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات” ? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است. ساعت: ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ ? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی __________________ میلاد خجسته ی امام عدالت و برابری ______________(۲۱) ◀️ سخنرانی ◀️ ساعت ۲۲ تا ۲۲:۳۰ پنجشنبه ۱۳ و جمعه ۱۴ اردیبهشت ۹۷ ▫️موضوع: ▫️موضوع سال گذشته: مناسبت؛ ? یزد، صفائیه، بلوار شهیدان اشرف، بلوار جواد، مسجد جوادالائمه(ع) ? ____________(۲۲) ? موضوع:پژوهشی در دعای ندبه ?دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح ♦️یزد خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل ??چکیده بحث .. ___________________(۲۸) ◀️ سخنرانی ◀️ ساعت ۲۲ تا ۲۲:۴۰ موضوع: ? مبحث “سیری در اصول کافی” از سال ۹۵ به همت و میزبانی جناب آقای مهدی گندمی که از دوستان اهل بیتی و نیکان اند آغاز شده است و به یاری خدا تا کنون سه فصل از آن را سپری کرده ایم که در این مقطع زمانی، ادامه مباحث -به خواست خدا- در مجلس روضه خوانی سالانه ی منزل ابوی مکرم ایشان دنبال خواهد شد. ____________(۳۳) ◀️ سخنرانی سالیاد بانو ربابه امامی و حاج علی امامی والدین جناب حاج حسین امامی (آلومینیوم ساز) ?ساعت ۲۰:۲۰ تا ۲۱ ________________ ?تفسیر موضوعی نهج البلاغه؛ ?اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه (مبحث کنونی: مدخلی بر اصول کلی اقتصاد اسلامی) ▫ ض- وظایف و آداب تحصیلداران مالیات در دولت اسلامى الإمام علی «ع»- من وصیّته لمن کان یستعمله….. «نهج البلاغه»/ ۸۷۹- ۸۸۱؛ «عبده» ۳/ ۲۷- ۲۹» امام على «ع»- از سفارشنامه آن امام به تحصیلداران اموال دولتى: … چون به قبیله رسیدى، بر سر آب آنان فرود آى و پا به درون خانههاشان مگذار! سپس آهسته و آرام به میان ایشان رو، و به آنان سلام و احترام کن! آنگاه بگو: اى بندگان خدا! ولىّ خدا و خلیفه او مرا نزد شما فرستاده است تا حقّ خدا را از اموال شما بگیرم، آیا در اموال شما حقّى هست که آن را به ولىّ خدا بپردازید؟ اگر کسى گفت: نه، متعرّض او مشو؛ و اگر کسى گفت: آرى، با او برو بىآنکه او را بترسانى یا بیم دهى، یا بر او سختگیرى و کار را بر او دشوار گردانى! آنچه از زر یا سیم به تو دهد بگیر؛ و اگر داراى گاو و گوسفند و شتر بود، بىرخصت او میان آن دامها مرو، زیرا که بیشتر آنها متعلّق به اوست؛ و چون به دامها رسیدى، مانند کسى که صاحب رمه است یا با آنها با خشونت رفتار مىکند رفتار مکن؛ و چارپایان را از جاى مگریزان و مترسان، و صاحبشان را ناراحت مکن! پس مال را دو بخش کن و صاحب مال را مخیّر گردان، هر بخش را برگزید بر او خرده مگیر. آنگاه باقیمانده را دو بخش کن و او را مخیّر گردان تا هر بخش را خواست بردارد؛ و پیوسته چنین کن تا آنچه از مال او باقى مىماند، بتوان از آن حقّ خدا (سهم بیت المال) را برداشت، پس حقّ خدا را از او بگیر و اگر (به گمان زیان) خواست قسمت را بهم زند بپذیر، و هر دو بخش را مخلوط کن، و همچون بار نخست قسمت نما، تا حق خدا را از مال او بستانى؛ و دامهاى کلان سال، یا پیر و فرسوده، یا شکسته پا و پشت و یا بیمار و ناتوان و عیبناک را مگیر! و اموال مسلمانان را با کسى روانه ساز که به دیندارى او اطمینان دارى، تا با مدارا، به ولىّ مسلمانان برساند و او میان آنان تقسیم کند؛ و بر دامهاى بیت المال مگمار جز کسانى خیرخواه و مهربان و امین و نگاهبان، که نه بر آنها درشتى کنند و نه زیانى به آنها رسانند، و نه ماندهشان سازند و نه خستهشان گردانند. بدین گونه آنچه را فراهم گشته است نزد ما روانه دار تا چنان که خدا فرموده است تقسیم کنیم (و به مستحقّان برسانیم). و چون امین تو آنها را تحویل گیرد، بدو سفارش کن که میان ماده شتر و بچه شیرخوارش جدایى نیفکند، و ماده را چندان ندوشد که شیر براى بچهاش کم آید، و در سوارشدن خستهاش نکند، و میان آن و دیگر شتران (در سوار شدن و …) عدالت را برقرار سازد؛ ….. http://telegra.ph/اندیشه-های-اقتصادی-در-نهج-البلاغه-۰۵-۰۸ _____________(۳۴) ? نشست های تفسیر موضوعی نهجالبلاغه ? موضوع: اندیشه های اقتصادی در نهج البلاغه، با تاکید بر کتاب “الحیات” ? نیاز جامعه به محتوای نهج البلاغه بی پایان است. ساعت: ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۳۰ ? خیابان شهید رجایی، کوچه اهل السادات، انتهای کوچه، فرعی راست، پلاک ۳۰، خانه دکتر قاسمی _________________(۳۵) ? «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» (نهجالبلاغه/حکمت ۲۰). امام علی (علیهالسلام) فرمود: «فرصت مانند ابر از افق زندگی میگذرد، مواقعی که فرصتهای خوب پیش میآید آنها را غنیمت بشمارید و و از آنها استفاده کنید». ? دومین جلسه پژوهشهای دینی ۲ چهارشنبه ۱۹ اردی بهشت ۹۷ ساعت ۱۸ تا ۱۹:۱۵ ? خانه دکتر قاسمی، پلاک ۳۰٫ دستور جلسه؛ ? یادآوری؛ جلسه عمومی نیست. ?www.h-ansari.net _____________(۳۹) ▫️ سخنرانی ▫️ یزد، امامشهر، خ سجاد شمالی، کوچه ۱۶، کوچه ۶ صدر، منزل حاج حسن دهقان مناسبت اولین سالگرد درگذشت بانو سکینه روزبه ساعت: ۲۱:۳۰ تا ۲۲ ? موضوع: ☀موضوع سال ۹۵: _______________ آغاز ماه مبارک رمضان سال ۱۴۳۹ ق ________________ خبر استهلال بنا به خبر دریافتی از دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی (دام ظله) فردا ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ برابر با اول ماه مبارک رمضان ۱۴۳۹خواهد بود . ________________ برنامه ای معنوی برای این ماه ▫️علی بن مغیره یکی از شاگردان وارسته امام کاظم (علیه السلام) به آن حضرت عرض کرد: «من مانند پدرم، در ماه رمضان، چهل بار قرآن را از آغاز تا پایان تلاوت میکنم، و گاهی بر اثر اشتغالات و نشاط و خستگی، کم و زیاد میشود، و در روز فطر، ثواب یک ختم قرآن را نثار روح پیامبر(صلى الله علیه وآله) هدیه مینمایم، ختم دیگر را به امیرمؤمنان علی(علیه السلام)، و ختم دیگر را به حضرت زهرا(علیها السلام) و ختم دیگر را به امام حسن(علیه السلام) و امامان دیگر تا شما، اهدا مینمایم، پاداش من در این کار چیست؟ امام کاظم (علیه السلام) فرمود: «لَکَ بِذلِکَ أَنْ تَکوُنَ مَعَهُمْ یَوْمَ الْقِیامه؛ پاداش تو با این عمل این است که در روز قیامت با آنهایى {همنشین و همدم پیامبر و فاطمه و امامان (صلى الله علیه وآله) خواهی بود.{ گفتم: اللّهُ اَکْبَر، براستی به چنین مقامی نایل میشوم؟ سه بار فرمود: آری. ( بحارالانوار، ج ۹۸، ص ۵،المکتبه الاسلامیه ) ▫️به قرآن و اهل بیت(ع) در این ماه بیشتر اهتمام داشته باشیم. |
یک نظر بگذارید