منبرهای خرداد ماه ۱۳۹۸

نگارش در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ | ارسال شده در بخش منبرها | هیچ نظری

منبرهای خرداد ماه ۱۳۹۸

◀️ سخنرانی

💠 موضوع:
بیان قرآنی در دعاهای رمضانی (ارائهٔ بحثی پیشگفته، بخش دوم)

💠 شبهای مبارک قدر
جمعه ۳ ؛ و یکشنبه ۵ ، و سه شنبه ۷ خرداد ۹۸

💠 ساعت ۲۲ تا ۲۲:۳۰

💠 مجالس سالانه

◀️ یزد، میدان آزادی، بلوار طالقانی، کوچه هدایتی، (اوائل کوچه) منزل آقای کربلائیان

‍ 🔹انا انزلناه فی لیله القدر🔹

💠 گفتاری در مراسم احیای سحر شب‌های قدر
و قرآن بر سر گرفتن

جمعه ۳ ؛ و یکشنبه ۵ ؛ و سه شنبه ۷ خرداد ۹۸

موضوع:
چهارده قرن تاریخ، آغاز با امام علی(ع) و پایان با امام مهدی(عج)

💠 ساعت ۱:۴۵ تا ۳ سحر

◀️ یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا

☀️ @Barankavir
🔹انا انزلناه فی لیله القدر🔹

💠 گفتاری در مراسم احیای سحر شب‌های قدر
و قرآن بر سر گرفتن

🔵 سخنران: استاد حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاری

⭕️ موضوع سخنرانی :
💠 چهارده قرن تاریخ، آغاز با امام علی(ع) و پایان با امام مهدی(عج)

▪️جمعه سوم خرداد ۹۸
▪️یکشنبه پنجم خرداد ۹۸
▪️و سه شنبه هفتم خرداد ۹۸

💠 ساعت ۱:۴۵ تا ۳ سحر

♦️ یزد، بلوار جمهوری اسلامی، مسجد قبا

☀️ #باران_کویر
☀️ https://t.me/Barankavir

خطوط آخر نهج البلاغه ریخت به خاک

شاعر: محمدمهدی سیار
امام، رو به رهایی… عمامه روی زمین
قیامتی شد -بعد از اقامه- روی زمین

خطوط آخر نهج البلاغه ریخت به خاک
چکید خون خدا در ادامه روی زمین …

خودت بگو، به که دل خوش کنند بعد از تو
گرسنگان «حجاز» و «یمامه» روی زمین*

زمان به خواب ببیند که باز امیرانی
رقم زنند به رسم تو نامه روی زمین:

«مرا بس است همین یک دو قرص نان ز جهان
مرا بس است همین یک دو جامه روی زمین…»**

تو رفته ای و زمین مانده است و ما اینک
و میزهای پُر از بخشنامه … روی زمین!
پانوشت:
*«هیهات اگر طمع، مرا به گزیدن خوردنی ها کشاند، در حالی که شاید در حجاز یا یمامه گرسنه ای حسرت گرده نانی برد و یا وعده ای سیر نخورد.»(نهج البلاغه، نامه۴۵)
** «بدانید که امام شما از دنیایش به دو جامه فرسوده و دو قرص نان بسنده کرده است»(نهج البلاغه، نامه۴۵)

🔸 سبب و سود روزه داری در کلام نورانی امام رضا(ع)

@menbar_ansari

روایات منقول از امام علی بن موسی الرضا (علیه السلام) در بارهٔ سبب و سود روزه داری و ارزش و چگونگی روزه برتر ، روشنگر جان های معتقد و ذهن های طالب حقیقت است.

_ همانا مؤمنان به روزه فرمان داده شده اند تا دردِ گرسنگی و تشنگی را بشناسند و در نتیجه به فقر و تهیدستی آخرت (خویش) راه ببرند…

_ روزه دار باید که شکسته دل، فروتن، خیلی آرام، پاداش گرفته،…حسابرس، اهل معرفت، و بردبار باشد بر آن سختی ها که از گرسنگی و تشنگی به او می رسد…تا شایستهٔ پاداش شود، علاوه بر فوایدی که در آن هست، مانند خویشتنداری از شهوت ها…

_روزه باید هم اکنون واعظ و پندآموز آنان باشد و ریاضت دهندهٔ آنان بر انجام آنچه که خدا تکلیفشان کرده است…و فردا، راهنمایی برای آنان…

_ باید (روزه داران) سختی سطح آن (گرسنگی) را بر اهل فقر و مسکنت در دنیا بفهمند و دریابند… تا به ایشان برسانند هر چه را که خداوند در اموالشان برای برای آنان مقرر کرده است…
متن اصلی حدیث:
روی عن الإمام علی الرضا علیه السلام قال:

_ إنما أمروا بالصوم لکی یعرفوا ألم الجوع والعطش فیستدلوا على فقر الآخره …

_ ولیکون الصائم خاشعا ذلیلا مستکینا مأجورا … محتسبا عارفا صابرا على ما أصابه من الجوع والعطش … فیستوجب الثواب مع ما فیه من الإمساک عن الشهوات …

_ ولیکون ذلک واعظا لهم فی العاجل ورائضا لهم على أداء ما کلفهم … ودلیلا لهم فی الآجل …

_ولیعرفوا شده مبلغ ذلک على أهل الفقر والمسکنه فی الدنیا … فیؤدوا إلیهم ما افترض الله لهم فی أموالهم …

منابع:
۱- علل الشرایع، شیخ صدوق، ج ۱، ص ۲۷۰.
۲- وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۱۰، ص ۹.
۳- بحارالانوار، علامه المجلسی، ج۶، ص ۷۹.
🌐h-ansari.net

‍ جنس عدالت علی(ع) متفاوت است
در فلسفه های مختلف سخن از عدالت گفته می شود هابز، رالز دکارت و آمارتیاسن فراوان از عدالت نوشته اند، عدالت از نگاه آنان مفهومی زیبا و پردامنه است.
اما علی (ع) وقتی که از عدالت سخن می گوید، از دیدگاه او مفهومی زیبا و دلنشین نیست.
«اگر این هفت دولت را با آنچه که بر آن سایه افکنده در دست من بگذارند که دانه جویی را به ستم از مورچه ای بستانم، هرگز این کار را نخواهم کرد….» (خطبه ۲۲۴)
گفتمان عدالت در سخن و سیره علی زنده و پویاست….
به عثمان بن حنیف اعتراض می کند که بر سر سفره ای حضور یافته ای که در آن از فقرا خبری نیست.(نامه ۴۵ نهج البلاغه)
ایشان می فرماید: من از مال شخصی خود شکم سیر نمی خورم شاید در دور دست ها مردمانی در آرزوی لقمه ی نانی باشند…..(نامه ۴۵)
عدالت علی رو در روی ظلم است، علیه ستمکاران است و بیزار از آنان…. و لحظه ای مقابل ظالمان کوتاه نمی آید.
عدالت علی اینگونه است دلچسب و شیرین نیست. پر از رنجش و سختی ها….پر از زخم ها و دشواری هاست …..
اصبغ بن نباته می گوید: شب ها در مسجد به هنگام افطار همراه علی(ع) بین مردم گوشت و نان تقسیم می کردیم، در کمال تعجب دیدم… علی کیسه نان خشکی را باز کرد و از آن میل نمود…..
پیشوای پنجم در دیدار با کوفیان در مدینه به آنان فرمود: مردم کوفه شما می دانید در آن سال هایی که علی (ع) بر شما حکومت می کرد آجری بر آجر و خشتی بر خشتی ننهاد..و خوراکش را از محل زمین های ینبع مدینه تامین می کرد. او به مردم یادآوری می کرد که روزی که به کوفه آمده ام با مرکب و لباس ها و این غلامم بودم، اگر روزی که از پیش شما بروم به جز اینها چیزی اضافه کرده باشم، قطعا به شما خیانت کرده ام….
به حقیقت می توان دریافت که چگونه علی و عدالتش در تاریخ مظلوم است….
* برداشتی از سخنان پدر جان در احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان در مسجد قبا

اللهم العن قتله امیرالمؤمنین علیه السلام
قاتلان و کشندگان گفتند
یعنی که یک نفر و یک بار علی (ع) را نکشته اند…
پس باید این ذکر را صدها بار و بسیار گفت…

◀️ سخنرانی

💠 موضوع:
نشانه شناسی مظلومیت علی (ع)

💠 روز شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام
دوشنبه ۶ خرداد ۹۸

💠 ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۱۵ صبح

💠 مجلس سالانه جناب حاج حسین اسلامی

◀️ یزد، شاهدیه، نصرت آباد، مسجد مهدیه

سخنرانی
چهلم درگذشت شورکی
(پدر گرامی جناب آقای عرفانی)
یزد، امامشهر، خ ۵۲ متری، خ شیخ مفید، خ باهنر جنوبی، مسجد امام صادق
ساعت ۱۸:۴۵ تا ۱۹:۳۰
موضوع: آثار نامطلوب نظریه انحرافی مهدویت نوعی
۸ و ۹ خرداد

🔹 سخنرانی

🔹یزد، صفاییه، بلوار شهید قندی، دفتر مرکزی موسسه حضرت جوادالائمه(ع)

مناسبت درگذشت پدر جناب آقای برادران

پنج شنبه ۹ خرداد ۹۸
پس از نماز ظهر
ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴

موضوع:
بررسی آثار یاد آخرت بر محور سخنی از امام باقر (علیه السلام)

من وصیه الامام الباقر علیه السلام لجابر بن یزید الجعفی (م۱۲۸ه‍) (الجعفی – زنه الکرسی: نسبه إلى جعف بن سعد العشیره بن مذحج أبی حی بالیمن.. وهو جابر بن یزید بن الحرث بن عبد یغوث الجعفی من أصحاب الباقر والصادق علیهما السلام و خدم الامام أبا جعفر علیه السلام سنین متوالیه مات رحمه الله فی أیام الصادق علیه السلام سنه ثمان وعشرین ومائه.)
وادفع عن نفسک حاضر الشر بحاضر العلم. واستعمل حاضر العلم بخالص العمل. وتحرز فی خالص العمل من
عظیم الغفله بشده التیقظ. واستجلب شده التیقظ بصدق الخوف. واحذر خفی
التزین بحاضر الحیاه، وتوق مجازفه الهوى بدلاله العقل. وقف عند غلبه الهوى باسترشاد العلم.
(تحف..،ص۲۸۵)
وتزود من الدنیا بقصر الامل. وبادر بانتهاز البُغیه عند إمکان
الفرصه ولا إمکان کالأیام الخالیه مع صحه الأبدان.
(تحف..، ص۲۸۶)

یا جابر إن المؤمن لا ینبغی له أن یرکن ویطمئن إلى زهره الحیاه الدنیا. واعلم أن أبناء
الدنیا هم أهل غفله وغرور وجهاله وأن أبناء الآخره هم المؤمنون العاملون الزاهدون
أهل العلم والفقه وأهل فکره واعتبار واختیار لا یملون من ذکر الله.
(تحف العقول، ص۲۸۷)

چکیده متن های بالا را در چهار عنوان مهم می توان دسته بندی کرد:
۱. اندوختن علم و آگاهی
۲. بهره بردن از فرصت ها
۳. دل نبستن به دنیا
۴. همیشه اهل فکر و عمل بودن

چکیده بحث؛ «آثار نامطلوب نظریه انحرافی مهدویت نوعی»:
نظریه انحرافی مهدویت نوعی، در تاریخ گذشته اسلامی سابقه دارد و تقریباً از قرون میانی، (قرن ۷ و ۸) توسط برخی از مشاهیر اهل سنت، از جمله برخی شخصیت های سنی ایرانی، دامن زده شده و تئوریزه گردیده است. سستی مبانی این نظریهٔ انحرافی و بررسی عوامل جامعه شناختی آن، در بررسی های دیگری باید مورد بحث قرار بگیرد. اما توجه به لوازم این اعتقاد نادرست نیز می تواند برای رد و ابطال آن به اندازه کافی، مؤثر باشد. زیرا در عقیده به مهدویت نوعی آثار نامطلوب و متفاوتی بروز می کند. در این سخنرانی از چهار اثر نامقبول و ناخوشایند نظریه مهدویت نوعی سخن گفته ایم.
اول؛
انکار و تاویل نصوص سنت و احادیث قطعی.
( نصوصی که در برگیرنده بخش قابل ملاحظه‌ای در باره نسب و تیره و تولد و اوصاف و شخصیت مهدی«ع» و شئون مختلف آن حضرت است و از پیامبر و اهل بیت علیهم السلام به ما رسیده است و فقط در منابع سنی به بیش از هزار روایت بالغ می شود و در کتب مختلف ذکر شده است.)

دوم؛
انکار اصل وراثت و وصایت.
(اینها دو اصل از اصول مذهب است که پایه ها و مبانی نظری آن در قرآن و سنت اسلامی شناخته شده و ثابت است و در بحث های کلامی مطرح و امامت پیشوایان معصوم علیهم السلام با آنها اثبات می شود. مهدویت نوعی، با اصول وراثت و وصایت از بنیان، بیگانه است.)

سوم؛
گرفتار شدن به مدعیان مهدویت.
(فهرستی از نام کسانی را می توان تدوین کرد که در اندیشه معتقدین به مهدویت نوعی جایگاه مهدی را تصاحب کرده اند و برای آنان کارکرد مهدی داشته اند. از شمس تبریزی تا مهدی سودانی و مهدی مکه و…)

چهارم؛
از دست دادن حس پیوند با امام زمان(عج)
(ثمرهٔ تلخ و کشنده و زهرآگین در نظریه انحرافی مهدویت نوعی همین مسأله است که پیوند و اتصال صاحبان نظریه را با آن مهدی «عج» کاملاً قطع می کند همان مهدی که سنت اسلامی وعده تولد و حضورش را داده بود و موعود انبیاء و اولیاء الهی است.)

سلام خدا بر مهدی(ع)
یکی کنندهٔ ملتها و وحدت بخش امت ها و عدالت گستر گیتی

🔹 سخنرانی

🔹یزد، خ امام (ره) ، مسجد برخودار

مناسبت سالگرد شادروان بانو سیده مهرالملوک جلیلی

جمعه ۱۰ خرداد ۹۸

ساعت ۲۲ تا ۲۲:۴۰

موضوع:
عصر غیبت و بروز پدیدهٔ نفرت همگانی

🔻 راه دشوار بهشتی که قرآن می شناساند

فراز اول؛
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّهَ وَلَمَّا یَأْتِکُمْ مَثَلُ الَّذِینَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِکُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَآءُ وَالضَّرَّآءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ یَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِینَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَآ إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیبٌ. بقره – ۲۱۴

آیا پنداشته‌اید در حالی که هنوز حادثه‌هایی مانند حوادث گذشتگان بر شما نیامده، وارد بهشت می‌شوید؟! به آنان سختی‌ها و آسیب‌هایی رسید وچنان مضطرب شدند تا جایی که پیامبر و کسانی که با او ایمان آورده بودند [در مقام دعا و درخواست یاری‌] می‌گفتند: یاری خدا چه زمانی است؟ [به‌ آنان گفتیم:] آگاه باشید! یقیناً یاری خدا نزدیک است. (۲۱۴)

فراز دوم؛
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّهَ وَلَمَّا یَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِینَ جَاهَدُوا مِنْکُمْ وَیَعْلَمَ الصَّابِرِینَ. آل عمران – ۱۴۲

آیا پنداشته‌اید [با ایمانِ بدون عمل‌] وارد بهشت می‌شوید، در حالی که هنوز خدا کسانی از شما را که در راه خدا جهاد کرده‌اند وشکیبایان را [از دیگران‌] مشخص نکرده است؟! (۱۴۲)
🔻 راه هموار بهشتی که قرآن ناشناسان می گویند

اگر خواهی که دایماً در بهشت باشی. با همه کسان دوست شو و کین کسی را در دل مدار. زیرا که چون شخصی را از روی دوستی یاد کنی، دایماً شادمان باشی، و آن شادی عین بهشت است.
و اگر کسی را از روی دشمنی یاد کنی، دایم در غم باشی، و آن غم عین دوزخ است.
چون دوستان را یاد کنی، بوستان درونت از خوشی می شکفد و از گل و ریحان پر می شود. و چون ذکر دشمنان می کنی، باغ درونت از خارزار و مار پر می شود و پژمرده می گردی.

(افلاکی در کتاب مناقب العارفین)

🌺 جهت آگاهی دوستان گرامی که از تفاوت روز عید فطر در ایران و برخی از کشورهای همسایه به ویژه عراق می پرسند یادآوری می شود که بخش سنی اقلیم کردستان عراق مانند عربستان سعودی و بخشی از کشورهای همسو با آن روز سه شنبه را عید خوانده اند در حالی که نزد شیعیان عراق همانند تعدادی از کشورهای مسلمان در شرق و غرب ایران، برای روز چهارشنبه پیش بینی عید فطر دارند.

تفصیل خبر عید در کشورهای اسلامی را در خبر زیر ببینید؛👇

زمان انتشار : ۱۳ خرداد ,۱۳۹۸ | ساعت : ۲۱:۴۶

دو دستگی کشورهای عربی در اعلام عید سعید فطر
شفقنا- عربستان و برخی کشورهای جهان عرب فردا را عید سعید فطر اعلام کردند در حالی که برخی دیگر از کشورهای عربی تاکید کردند که عید پس فردا است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از رسانه های خبری جهان عرب، کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین، قطر، کویت، الجزایر، موریتانی سومالی، جیبوتی و جزایر کومور به همراه اقلیم کردستان، دیوان وقف سنی عراق، دارالافتای اهل تسنن لبنان و وزارت اوقاف دولت مستعفی یمن از رویت هلال ماه شوال در این کشورها خبر داده و رسما فردا را عید سعید فطر اعلام کردند.

در سوی مقابل نیز سوریه، مصر، اردن، فلسطین، تونس، سودان و لیبی به همراه کمیته استهلال دولت تحت رهبری جنبش انصارالله در یمن به طور رسمی تاکید کردند که هلال ماه شوال در این کشورها رویت نشده و در نتیجه سه شنبه آخرین روز ماه مبارک رمضان و چهارشنبه عید سعید فطر خواهد بود.

این در حالی است که در کشورهای عمان و مراکش و نزد شیعیان عراق و لبنان امروز ۲۸ ماه مبارک رمضان بود و در نتیجه شامگاه فردا به استهلال ماه شوال می پردازند تا در صورت رویت آن، چهارشنبه را به عنوان عید سعید فطر اعلام کنند.

در میان کشورهای غیر عرب نیز مالی بر خلاف دیگر کشورهای جهان، امروز را به عنوان عید سعید فطر جشن گرفته بود در حالی که در برخی کشورها همچون ترکیه و افغانستان از رویت هلال ماه شوال خبر داده شده و فردا اولین روز عید اعلام گردیده، کشورهای دیگری از جمله مالزی، اندونزی، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و فیلیپین تاکید کردند که فردا آخرین روز ماه مبارک رمضان و پس فردا عید است و در ایران نیز همانند کشورهای دیگری از قبیل پاکستان، بنگلادش، هند و برونئی فردا ۲۹ ماه مبارک رمضان است و شامگاه آن استهلال ماه شوال انجام می شود.

🍃🌸🍃
عید الاهی فطر بر ولی الله اعظم (عج) و همه ی اهل ایمان و ولایت پر برکت باد.

صلی الله علیک یا صاحب الزمان

به کسی ندارم الفت، ز جهانیان مگر تو

اگرم تو هم بِرانی، سر بی کسی سلامت!
@menbar_ansari

اقامه نماز عید
یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا

ساعت ۷ صبح

💠عن الامام الرضا علیه السلام:
أکثروا من ذِکر الله عزّ وجلّ و الصلاه على رسوله صلى الله علیه وآله لیله الفِطر ، فإنّه لیلهٌ یُوفّى فیها الأجیرُ أجره.

🔰 در شب #عید_فطر هرچه بیشتر #ذکر_خدا بگویید و #صلوات بر پیامبر و آلش بفرستید؛ زیرا این شب، شبی است که مزدبگیر ، #مزد و اجرش را دریافت میکند!

💐عید سعید فطر مبارک!

📚بحار الأنوار ٨٨-١٣٢

🌺 ابو حمزه ثمالى از امام باقر علیه السّلام روایت کرده هنگامى‏ که براى نماز عید فطر آماده بیرون رفتن شدى، این دعا را بخوان:

اللهُمَّ مَنْ تَهَیَّأَ فِی هَذَا الْیَوْمِ أَوْ تَعَبَّأَ أَوْ أَعَدَّ وَ اسْتَعَدَّ لِوِفَادَهٍ إِلَى مَخْلُوقٍ رَجَاءَ رِفْدِهِ وَ نَوَافِلِهِ وَ فَوَاضِلِهِ وَ عَطَایَاهُ فَإِنَّ إِلَیْکَ یَا سَیِّدِی تَهْیِئَتِی وَ تَعْبِئَتِی وَ إِعْدَادِی وَ اسْتِعْدَادِی رَجَاءَ رِفْدِکَ وَ جَوَائِزِکَ وَ نَوَافِلِکَ وَ فَوَاضِلِکَ وَ فَضَائِلِکَ وَ عَطَایَاکَ وَ قَدْ غَدَوْتُ إِلَى عِیدٍ مِنْ أَعْیَادِ أُمَّهِ نَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْهِ وَ عَلَى آلِهِ وَ لَمْ أَفِدْ إِلَیْکَ الْیَوْمَ بِعَمَلٍ صَالِحٍ أَثِقُ بِهِ قَدَّمْتُهُ وَ لا تَوَجَّهْتُ بِمَخْلُوقٍ أَمَّلْتُهُ وَ لَکِنْ أَتَیْتُکَ خَاضِعا مُقِرّا بِذُنُوبِی وَ إِسَاءَتِی إِلَى نَفْسِی فَیَا عَظِیمُ یَا عَظِیمُ یَا عَظِیمُ اغْفِرْ لِیَ الْعَظِیمَ مِنْ ذُنُوبِی فَإِنَّهُ لا یَغْفِرُ الذُّنُوبَ الْعِظَامَ اِلّا أَنْتَ یَا لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
@menbar_ansari
(مفاتیح، به نقل از سیّد ابن‏ طاووس در «اقبال الأعمال»)

🌺 صلی الله علیک یا اباصالح المهدی 🌺

روزی که عید باشد و قسمت دیدار
یک لحظه را حساب کن به یک روزگار

💐 تصویر جمعیت انبوه حاضر در نماز عید فطر در بین الحرمین

◀️ سخنرانی
◀️ رستاق یزد، همت آباد، مسجد و حسینیه جامع همت آباد
پنج شنبه ۱۶ خرداد ۹۸

💠 ساعت ۱۲ تا ۱۲:۴۵
💠 مناسبت سوم درگذشت شادروان میرزا حسین طالبی

موضوع:
تشریح علل و چرایی احکام دینی (مانند مسأله رؤیت هلال) یک سنت و ضرورت است.

🔸🔸🔸

◀️ سخنرانی
◀️ یزد، باغ تاریخی دولت آباد.

یک شنبه ۱۹ تا پنج‌شنبه ۲۳ خردادماه ۹۸

ساعت ۶:۳۰ تا ۷ صبح
مناسبت؛ مجالس سالانهٔ ذکر معارف و بزرگداشت اهل بیت (ع)
به دعوت حجت الاسلام و المسلمین استاد معزالدینی

◀️ موضوع:
هویت و فضائل تشیع در رهنمودهای امام صادق علیه‌السلام

🔸🔸🔸ـــ
موضوع سال ۹۷: بازخوانی و بررسی یک اثر در باره امام صادق(ع)

موضوع سال ۹۸: فراخوان عقلانیت در تعالیم امام کاظم علیه السلام

☀️ @Barankavir
☑️ مراسم بزرگداشت زنده یاد دکتر محمد علی رادی میبدی

▪️از دوشنبه بیستم خرداد ماه ۹۸ به مدت ۴ شب پس از نماز مغرب و عشا
▪️در منزل آن مرحوم واقع در میبد: خیابان معلم، روبروی بیت الزهارا بشینغان

▪️جمعه ۲۴ خرداد ماه ۹۸ از ساعت ۲۰:۳۰
▪️در مجموعه فرهنگی امام صادق (ع) میبد، واقع در میدان هلال احمر

☀️ باران کویر
☀️ http://t.me/Barankavir

◀️ سخنرانی

دوشنبه ۲۰ خرداد ۹۸

ساعت ۲۰:۴۵ تا ۲۱:۳۰

◀️ میبد، خ معلم (بشنیغان) روبروی بیت الزهراء سلام الله علیها

موضوع:
اهمیت دانش تاریخ به ویژه سه مقوله ی؛
تاریخ جوامع ، تاریخ معاصر، تاریخ دین/مذهب

● هشتم شوال؛ ۹۶ سالروز تخریب حرم مطهّر بقیع

کاش همچون لاله سوزم در بیابان بقیع
تا شبانگاهی شوم شمع فروزان بقیع
آرزو دارم که همچون دانه‌ی غلطان اشک
عاشقانه رخ نهم برخاک ویران بقیع…
@menbar_ansari

سخنرانی
ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۵
سه شنبه ۲۱ تا پنج شنبه ۲۳ خرداد ۹۸

موضوع:
زمینه ها و سبب های تربیت دینی

یزد، خ مسجد جامع، ک شهید شیخ زاده، منزل مرحوم سید محمدرضا وزیری

◀️ سخنرانی
◀️ یزد، میدان ابوالفضل، بلوار جوکار (موحدین)، جنب قلعه خیرآباد، خ شهید محمدرضا باغشاهی، منزل جناب باغشاهی.

سه شنبه ۲۱ تا پنج‌شنبه ۲۳ خردادماه ۹۸

ساعت ۲۲ تا ۲۲:۴۵
مناسبت؛ مجالس سالانهٔ ذکر معارف و بزرگداشت اهل بیت (ع)
◀️ موضوع:
سیر تاریخی و تحلیلی تهاجم به خاندان وحی
بحثی به مناسبت هشتم شوال ۱۴۴۰ هجری،
۹۶ اُمین سال تخریب قبور ائمه بقیع(ع)

🔸🔸🔸ـــ

🔸 مطالب رسیده از شما سروران
@menbar_ansari
یکی از عزیزان جان نوشته اند:

(از شنوندگان پخش زنده)
سلام حاج آقا. شب خوش .
گر چه دوریم از حضور در مجلستان ولی بهره ها بردیم از سخنرانی امشبتان در خصوص سیر تاریخی و تحلیلی از هجوم به خانه وحی . خداوند بحق امام زمان ارواحناه فدا بر عمر و سلامتی تان بیفزاید و ما در کسب معرفت و بیان حقیقت شیعه توفیق عطاء فرماید . ملتمس دعای خیرتان هستیم. یا علی

🌐www.h-ansari.net

🔸 به سلامت اندیشه، بیندیشیم!

◀️ به سلامت منابع علم و آگاهی خود مانند غذای خویش، باید اطمینان یافت آنگاه استفاده کرد. هر اندیشه ای را نمی توان نیوشید و به ظرف جان و دل خویش ریخت و ذهن خود را با آن انباشت و آلوده کرد.

زید شحّام، روایت کرده است که از امام جعفر صادق (علیه السلام) پرسیدم و عرض کردم که در این آیه شریفه (عبس ۲۴): «فَلْیَنظُرِ الْإِنسَانُ إِلَی طَعَامِه؛ باید که آدمی در خوراک خویش دقت نظر داشته باشدِ»، منظور از طعام چیست؟ فرمود: علم وی است که باید ببیند از چه کسی آن را فرا می‌گیرد.

(کافی، ج ۱، ص ۳۹، ح ۸.)

◀️ سخنرانی
🔸 اشکذر، فیروز آباد، مسجد جامع فیروزآباد

یک شنبه ۲۶ خردادماه ۹۸

ساعت ۲۲ تا ۲۲:۳۰

🔸 موضوع:
مرگ اندیشی و مرگ آگاهی در اندیشه دینی، با تاکید بر موانع و آفات (بخش سوم)
◀️ سخنرانی

🔸 یزد، بلوار جمهوری، مسجد قبا

دوشنبه ۲۷ خرداد ۹۸
ساعت ۸:۴۵ تا ۹:۳۰

مناسبت؛ پُرسهٔ بانوی مؤمنه هاجر رضایی (همسر مرحوم حاج علی ریسمانی)
🔸🔸🔸چکیده
مقدماتی از بحث دوباره یادآوری گردید؛
۱) مانند تمایز گذاشتن و فرق میان مرگ اندیشی و مرگ هراسی. زیرا اولی بسیار ارزشمند و سودمند است و نمونه ای از تفکر و عقل ورزی محسوب می شود ولی مرگ هراسی نوعی بیماری روانی است که باید برای آن به فکر درمان بود. هر چند که در دنیای مدرن کنونی مرگ هراسی یک بیماری همه گیر شده است. بر خلاف جامعه دینداران که از شدت این بیماری و گسترش و عمومیت آن تا حد زیادی آسوده اند.
۲) و مانند تفاوت میان مرگ اندیشی با مرگ آگاهی، که دومی به نوعی از آگاهی های برین و فرا تجربه گفته می شود که در اثر آنها افراد به آگاهی از چگونگی یا شرایط و زمان مرگ خود دست پیدا می کنند و در برخورد با مرگ طبیعی و غیر اختیاری (نه مرگ غیر طبیعی و اختیاری) دچار غفلت کامل نیستند و به طور نسبی از چند و چون آن آگاهی دارند و برای پذیرش آن آمادگی دارند و مقدمات و مقارناتی را فراهم می آورند.
۳) بر اهمیت و جایگاه ذاتی مجالس به اصطلاح ترحیم پُرسه، ختم ، سوم و…تاکید گردید و سنت موجود در جامعه دینی را حاصل دوراندیشی و یادگار خردورزی پیشینیان در امور فرهنگی جامعه بر شمردیم و همزمان به مشکلاتی که امروزه دامن‌گیر آن شده است اشاره گردید. اشکال در سه بخش قالب مجالس و محتوای گفتارها و سطح ومسئولیت شناسی برپاکنندگان، نیازمند وارسی و اصلاح است.
پس از مقدمات یاد شده، یکی از آفات در مسیر مرگ اندیشی و مرگ آگاهی ذکر شد و آن آفت «عادت کردن به رخداد مرگ» است. تکرار مرگ و میر در اثر حوادث و بیماری ها و با توجه به کثرت جمعیت ها، سبب می شود تا رویداد بزرگی چون مرگ «دیگری» برای بینندگان روزمره و عادی شود. عادی شدن مرگ ها، سبب از کار افتادن خصلت موعظه شنوی و پند پذیری در بسیاری از افراد می شود. عادتی شدن هر مسأله بزرگی، سبب از دست رفتن ارزش و تاثیر گذاری آن خواهد شد. حتی امری بزرگ مانند اقامه نماز در اثر تبدیل شدن به عادت و تکراری دیدنش، خاصیت های اصلی خود را از دست می دهد. تکرار نیت در هر نماز و دستور به حضور قلب، از عواملی است که می تواند از عادی شدن نماز جلوگیری کند. از این جهت امامان ع فرموده اند که تنها به کثرت نماز و طول رکوع و سجود کسی که نمی شناسید اعتماد نکنید زیرا آن رفتارها گاهی حاصل عادت است نه ارادت و نتیجه تکرار است نه تعقل.
امر مرگ آگاهی نیز در اثر عادی شدن و عادت کردن به آن بی خاصیت خواهد شد. داستانکی را در همین معنی یاد می کنم که به خوبی گویای تفاوت نوع نگاه افراد به رخداد مرگ است.
یافت مردی گورکن عمری دراز
سایلی گفتش که چیزی گوی باز

تا چو عمری گور کندی در مغاک
چه عجایب دیده‌ای در زیر خاک

گفت این دیدم عجایب حسب حال
کین سگ نفسم همی هفتاد سال

گور کندن دید و یک ساعت نمرد
یک دمم فرمان و یک طاعت نبرد (منطق الطیر، عطار)

◀️ سخنرانی

💠 موضوع:
شروط مذهبی بودن و سرنوشت آن

از سه شنبه ۲۸ تا پنج شنبه ۳۰ خرداد ۹۷

💠 ساعت ۲۰:۴۵ تا ۲۱:۱۵
پس از اقامه نماز مغرب و عشاء

💠 یادکرد شادروان حاج عبدالرسول افلاطونیان
◀️ یزد، خ فرخی، کوچه اورزانس کلانتری، روبروی اورزانس، منزل جناب افلاطونیان

🔶موضوع سال ۹۶؛
شروطی برای دینداری در عصر کنونی

سخنرانی
🔘 یزد، بلوار جمهوری، کوچه نسیم، منزل جناب آقای میرحسینی
مناسبت سالگرد شادروان بانو ربابه میرشمسی

از سه شنبه ۲۸ تا پنج شنبه ۳۰ خرداد ۹۸
ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۲

موضوع:
ذات و حیات «زن» در نگاه قرآن

🔶🔶🔶سالهای پیشین:
موضوع سال ۹۷؛ جاذبه‌های اجتماعی قرآن
موضوع سال ۹۶؛ دیده شدن در قرآن

🌺 سخنرانی

💠 موضوع: پژوهشی در دعای ندبه،
🔹جمعه ۳۱ خرداد ۹۸

🔸دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح
🔹 سخنرانی:ساعت ۸ تا ۸:۴۰

♦️یزد، میدان مارکار، خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع کوی تل

🔹🔹چکیده بحث …
http://www.h-ansari.net/wp-content/uploads/2018/01/238225309_197063-978×1024.jpg

تنهایی یعنی بی تو بودن…

صلی الله علیک اینما کنت

سخنرانی
🔘 یزد، بلوار ۲۲ بهمن، مسجد جامع کوچه بیوک
مناسبت مجلس هفتم درگذشت شادروان حاج مهدی امراللهی (برادر دانشی مرد فرهیخته جناب آقای دکتر رضا امراللهی)

جمعه ۳۱خرداد ۹۸
ساعت ۲۱:۵۰ تا ۲۲:۳۰

موضوع:
مرگ اندیشی و مرگ آگاهی در معرفت دینی

د

یک نظر بگذارید