منبرهای آبان ماه ۱۳۹۸منبرهای آبان ماه ۱۳۹۸ _________________ سخنرانی موضوع: 🔶🔶🔶 موضوع سال ۹۶: _________________ ◀️ سخنرانی 💠 موضوع: 💠 ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹ _________________ ◀️ سخنرانی استاد انصاری ▪️از پنجشنبه دوم تا سه شنبه هفتم آبان ماه ۹۸ ▪️ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹ 🔹یزد، خیابان سلمان(ره)، حسینیه نظرکرده 💎 کانال مجالس، همایش، مراسم _________________ 🔲 سخنرانی ▪️ تفت، محله شوده، حسینیه شودۀ پایین مناسبت تعظیم شعائر الهی، موضوع: ☀رنج و آزار پیامبر (ص) _________________ آگهانی به دلیل ضبط برنامه تلویزیونی در حسینیه نظرکرده، سخنرانی یکشنبه شب (پنجم آبان) استثناء برگزار نمی شود و شبهای بعد مطابق برنامه ادامه خواهد داشت. _________________ سخنرانی چهارمین سالگرد شادروان بانو حاجیه ربابه عسگریه (مادر جناب دکتر رضا اردکانیان (وزیر نیرو) و مادر خانم آقایان حاج علی پورسراجیان، و دوست گرامی آقای حسین مهرنهاد و جناب مهندس اتفاق) ساعت ۱۷:۴۵ تا ۱۸:۲۰ موضوع: موضوع سال ۹۶: _________________ 🔲 سخنرانی ▪️ تفت، محله شوده، حسینیه شودۀ پایین مناسبت تعظیم شعائر الهی، موضوع: فضیلت زیارت امام رضا(ع) از دیدگاه امام جواد(ع) و امام عصر(عج) _________________
سخنرانی ▪️شهر سرکان، فاطمیه سرکان پنجشنبه ۹ آبان ۹۸ موضوع: اهمیت بهره وری از فرصت عمر به مناسبت ایام هجوم به خانه حضرت زهرا(س) _________________ سخنرانی مناسبت چهلمین روز درگذشت شادروان حاج میرزا احمد خانجانخانی جمعه۱۰ آبان ۹۸ موضوع: _________________ 🔷 شانزدهمین جلسه پژوهش های دینی یک (سال ۹۸) شنبه ۱۱ آبان ۹۸ ساعت ۱۶ تا ۱۷:۲۰ دستور جلسه؛ میبد، مجموعه فرهنگی امام صادق(ع) میبد، اتاق پژوهش 🔹 یادآوری: جلسه عمومی نیست. __________________ 🔲 سخنرانی مناسبت ختم جوان تازه گذشته، محسن کریمی موضوع: ◀️ سخنرانی از یکشنبه ۱۲ تا پنجشنبه ۱۶ آبان ماه ۹۸ 💠 موضوع: _______________ ◀️ سخنرانی از سه شنبه ۱۴ تا پنجشنبه ۱۶ آبان ماه ۹۸ _______________ ◀️ سخنرانی از سه شنبه ۱۴ تا پنجشنبه ۱۶ آبان ماه ۹۸ 💠 مجلس تعظیم شعائر اهل بیت علیهم السلام 💠 موضوع: _______________ صلوات خاصه امام عسکری(ع) ▪ اَللّهُمّ صَلِّ عَلی الحَسَنِ بنِ علیِّ بنِ مُحَمَّد، ▪ وَ خَلَفِ اَئِمَّهِ الدّینِ الهُداهِ الرّاشِدینَ وَ الحُجَّهِ عَلی اَهلِ الدُّنیا فَصَلِّ عَلَیهِ یا رَبِّ اَفضَل ما صَلَّیتَ عَلی آَحَدٍ مِن اَصفیائِک وَ حُجَجِکَ _______________ 🌺 سخنرانی 💠 موضوع: پژوهشی در دعای ندبه 🔹جمعه ۱۷ آبان ماه ۹۸ 🔸دعای ندبه: ساعت: ۷:۱۵ صبح یادکرد مرحوم استاد میرزا محمد حکاک زاده ♦️یزد، میدان مارکار، خیابان دهم فروردین کوچه دروازه قصابها، مجتمع و حسینیه کوی تل _______________ یا صاحب الزمان ادرکنی یا به زبان تغزل جویباری سعدی بنیوشم؛ به هوش بودم از اول، که دل به کَس نسپارم حکایتی ز دهانت به گوش جان من آمد مگر تو روی بپوشی و فتنه بازنشانی اللهم ارزقنا زیارته و رؤیته و دعائه و خیره _______________ در اهمیت مجالس و منابر حسینی اگر منبر های حسینی را قدر بدانند و به مقتضای اهمیت جایگاهی که از آن برخوردارند به نشر و تبیین قرآن و حدیث و معارف اهل بیت علیهم السلام اقدام کنند حتی می تواند برای صاحبان ذوق اجتهادی نیز منشأ اثر بوده و به تحقیقات اجتهادی آنان کمک کند. این بنده، در گفتاری با عنوان ،«عالمان بلاد» به فهرستی از این موارد اشاره کرده است و نمونه هایی از شواهد آن را نقل کرده ام. در مطلب زیر نیز یکی از این نمونه های عالی را در منبر یکی از عالمان درگذشته این سرزمین می خوانید که از زبان فقیهی برجسته در درس اجتهادی ایشان بازگویی می شود و ایشان بر استواری منبر وی تاکید می کند و بهره ای که از بیانات ایشان برده است را گوشزد می کند. 🌟نکات و اشارات🌟 🔰 نکاتی در باب تفسیر آیه ۷ سوره حجرات آیتالله العظمی شبیری زنجانی: 🔸ایشان سپس گفتند: در اینجا اشکال شده که توبه در قبال معصیت است؛ اگر معصیت محقق شود، موضوع برای توبه وجود دارد و شرط تحقق معصیت این است که انسان یک مطلبی را بداند که خلاف شرع و امر الهی است و مرتکب شود اما اگر از روی علم نباشد معصیت نیست و بالتبع موضوع توبه نخواهد بود اما آیه به جای این که شرط توبه را ارتکاب از روی علم قرار دهد، نقطه مقابل آن که ارتکاب از روی جهل است قرار داده است. 🔹ایشان بعد از طرح این اشکال در جواب آن فرمود: جهل، مشترک بین دو معناست؛ یک معنای آن عدم العلم میباشد که در مقابل علم است و معنای دیگر آن در مقابل عقل است. مرحوم کلینی در کافی شریف، کتاب العقل و الجهل دارد که جهل را مقابل عقل قرار داده است. در آیه مورد نظر نیز مراد از جهالت، عدم العلم نیست بلکه مراد این است که توبه برای جایی است که انسان کاری را که عقل اجازه نمیدهد و بر خلاف فطرت عقلیه شخص هست به خاطر غلبه هوی و هوس انجام دهد و مرتکب معصیت و مستحق عقوبت شود. 🔸ایشان سپس فرمود: «بحث دیگری که مطرح میشود این است که آیا عدالت خداوند اقتضا میکند که توبه را قبول کند؟ یا تفضل خداوند؟ آیا اگر توبه را قبول نکند خلاف عدالت الهی است؟ ایشان در جواب از این سوال گفتند: نظریه محققین این است که این کار مقتضای تفضل الهی است؛ کسی که خداوند به او قدرت و علم و انواع نعمتها را داده، انبیاء را فرستاده، همه مقدمات فراهم شده، حجت را تمام کرده است و او علی رغم همه این امور، مرتکب معصیت شده است، اگر خداوند توبهاش را نپذیرد ذاتا و ابتداءاً خلاف عدل نیست و تنها خلاف فضل الهی است چون متفضل است میپذیرد اما به یک معنا خلاف عدل میشود. به این معنا که خداوند چون متفضل است وعده داده به اینکه من توبه را میپذیرم. منشأ نفس این وعده دادن تفضل و متفضل بودن او است ولی بعد که این وعده را داد خلف وعده کردن خلاف عدل الهی است. بنابراین عدم پذیرش توبه مستقیماً خلاف عدل نیست بلکه مقدمهاش فضل است و بعد بالواسطه عدل میشود و تعبیر قرآن نیز خاص است «علی الله» دارد. خداوند متعال خودش را به این کار الزام میکند که یک مرحله بالاتر از تفضّل است.» کانال مرکز فقهی امام محمدباقر علیه السلام |
یک نظر بگذارید